سرمایه‌گذاری ۹میلیارد دلار ایمیدرو

معاون ایمیدرو مطرح کرد سرمایه‌گذاری ۹میلیارد دلار ایمیدرو معاون ایمیدرو گفت: نگه داشتن سهم تولید ایران در سال‌های آینده، نیازمند تغییر نگرش همه‌جانبه، سرمایه‌گذاری و دویدن است. سعد‌محمدی تأکید کرد که ایمیدرو ۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش انجام می‌دهد.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن‌وصنایع معدنی ایران […]

معاون ایمیدرو مطرح کرد

سرمایه‌گذاری ۹میلیارد دلار ایمیدرو

معاون ایمیدرو گفت: نگه داشتن سهم تولید ایران در سال‌های آینده، نیازمند تغییر نگرش همه‌جانبه، سرمایه‌گذاری و دویدن است. سعد‌محمدی تأکید کرد که ایمیدرو ۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش انجام می‌دهد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن‌وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اردشیر سعدمحمدی در دومین کنفرانس تکنولوژی معدنکاری ایران سخن می‌گفت، تصریح کرد: در حال‌حاضر در تولید مس، روی، سرب، فولاد، سیمان، آلومینیم و طلا به‌طور متوسط یک درصد از سهم جهانی را در اختیار داریم اما با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که در دنیا در حال اجراست باید سرمایه‌گذاری بالایی برای حفظ سهم فعلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال‌گذشته حدود ۷۷میلیون تن سنگ‌آهن در ایران تولید شد که برای تحقق اهداف طرح جامع فولاد باید ظرفیت تولید سنگ‌آهن به ۱۶۲ میلیون تن برسد. در این میان سهم مجتمع معادن سنگان از ۷میلیون تن فعلی به ۴۰ میلیون تن افزایش یابد.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اظهار داشت: تغییر در طراحی‌های معادن و افزایش ارتفاع پله‌ها، افزایش ظرفیت حمل دامپتراک‌ها، سنگ‌شکن‌ها، رشد بهره‌وری نیروی انسانی و سایر عوامل تولید از ضرورت‌های توسعه بخش معدن برای حفظ سهم فعلی است.

به گفته سعدمحمدی، ۳۴میلیون تن ظرفیت تولید گندله ایجاد شده و ۱۵میلیون تن نیز در دست اجراست اما برنامه جامع فولاد نیاز ۵۷میلیون تنی گندله را تعریف کرده است. وی افزود: کسری کنسانتره سنگ‌آهن نیز در افق ۱۴۰۴ برابر با ۹ میلیون تن است.

نیاز ۱۳میلیارد دلاری زیر ساخت

وی درباره ایجاد زیرساخت‌ها گفت: توسعه زیرساخت‌ها نیازمند ۱۳میلیارد دلار سرمایه است که بخش‌های ریل، حمل‌جاده‌ای، دریایی و آب و برق را شامل می‌شود که با عملی شدن این سرمایه‌گذاری، امکان جابه‌جایی تولیدات را خواهیم داشت. سعدمحمدی افزود: کشور در بخش ریلی تا افق ۱۴۰۴ نیازمند ۱۳هزار کیلومتر خط جدید است که بیش از ۳هزار کیلومتر از این رقم مربوط به صنعت فولاد است.

معاون ایمیدرو درباره زنجیره آلومینیم اظهار داشت: خوشبختانه بسته توسعه زنجیره آلومینیم در حال شکل‌گیری است به‌طوری که سرمایه‌گذاران متعددی در طرح‌های بوکسیت گینه و آلومینای خلیج‌فارس متقاضی شده‌اند.

وی تأکید کرد: در حالی که ظرفیت تولید آلومینیم در ایران هم‌اینک ۴۳۰ هزار تن است با راه‌اندازی فازهای توسعه سالکو (آلومینیم جنوب)، به ظرفیت تولید ۱٫۵میلیون تنی دست خواهیم یافت.

معاون ایمیدرو افزود: فاز نخست سالکو در ابتدای سال۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

سعدمحمدی درباره برنامه‌های ایمیدرو اظهار داشت: این سازمان ۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه را پیش رو دارد که امیدواریم تا پایان سال‌جاری حدود ۴میلیارد دلار از این رقم محقق شود.

وی در عین حال با اشاره به جایگاه صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در کشور خاطر نشان کرد: سهم ۲۲درصدی صادرات این بخش نشان از اهمیت سرمایه‌گذاری و تولید می‌دهد.

سعدمحمدی تأکید کرد: فضای سرمایه‌گذاری سودآور در کشور مهیا است و درهای ایمیدرو نیز به روی سرمایه‌گذاران باز است.