بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر چابهار راهاندازی میشود مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: زیرساختهای ایجاد شده در بندر چابهار که همراستا با پیشرفتها و تکنولوژیهای دریایی بوده با چشمانداز توسعه اقتصاد دریامحور جهت بهرهگیری از توانمندیها و قابلیتهای سواحل مکران در ارتقای شاخصهای تجارت دریایی کشور اجرا […]
بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر چابهار راهاندازی میشود
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: زیرساختهای ایجاد شده در بندر چابهار که همراستا با پیشرفتها و تکنولوژیهای دریایی بوده با چشمانداز توسعه اقتصاد دریامحور جهت بهرهگیری از توانمندیها و قابلیتهای سواحل مکران در ارتقای شاخصهای تجارت دریایی کشور اجرا و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، بهروز آقایی افزود: از آنجایی که حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی در حوزه صادرات، ترانزیت و ترانشیپ از مبدأ و مقصد بنادر کشور سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را شامل میشود، لذا توسعه و تجهیز بندر چابهار ضرورتی اجتنابناپذیر خواهد بود.
آقایی گفت: با زیرساختهای بندری و تجهیزاتی ایجاد شده در بندر چابهار در حال حاضر امکان پهلوگیری انواع کشتیهای فله، کانتینر، جنرال کارگو تا آبخور ۱۶- متر فراهم شده که میتواند رقابتپذیری کالایی در حوزههای صادرات، ترانزیت و ترانشیپ را برای کشور مهیا کند.
وی تصریح کرد: با تأمین و بهرهگیری از ۲۶ تجهیز استراتژیک از سال گذشته تاکنون این بندر را به بنادر نسل جدید در حوزه تخلیه و بارگیری مبدل کرده به گونهای که عملیات مذکور با نرم قابل قبولی در بزرگترین بندر اقیانوسی در حال انجام است.
مدیرکل بنادر استان گفت: از طرفی ارایه بسته مشوقهای سرمایهگذاری جهت ترغیب سرمایهگذاران، صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی با هدف استفاده از قابلیتهای موجود در آغاز بهرهبرداری از طرح توسعه بندر شهید بهشتی تصویب و اجرا شده است.
آقایی خاطرنشانکرد: با اعمال و اجرایی کردن تخفیفات موجود از قبیل تخفیف در حقوق، عوارض و هزینههای بندری به کشتیهای لاینر تا مرز ۹۰ درصد و تخفیف اجاره ثابت زمین در طرحهای سرمایهگذاری بلندمدت، سرعت، سهولت و کاهش هزینههای ترانزیت، صادرات و واردات کالا در بندر چابهار محقق خواهد کرد.
وی اظهارکرد: با ظرفیتها و تسهیلات ذکر شده در بندر چابهار و با توجه به محدودیتهای ساختاری موجود در بنادر حاشیه خلیجفارس در پذیرش کشتیهای بزرگ و از طرفی برنامه تبدیل بنادر حاشیه دریای عمان به کانون ترانشیپ و هاب لجستیکی صادرات و واردات و همچنین طرح ساخت ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی توسط بخش خصوصی و بهصورت B.O.T با سرمایهگذاری بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد ریال که مطمئناً رقابتپذیری صادرات این نوع کالا را در منطقه برای کشور ایجاد کرده و مسیر ترانزیتی کالاهای موادمعدنی افغانستان که در سالهای گذشته از قابلیت رقابتپذیری برخوردار نبوده را بهعنوان موادی با خلوص بالا در منطقه احیا خواهد کرد، به نحوی که تدوین و پیگیری و اجرای برنامههای عملیاتی دقیق در این حوزه سهم کشور از تجارت دریایی افزایش و با پایداری جریان کالا و آغاز فعالیتهای تولیدی و ارزش افزوده با تأمین تجهیزات مورد نیاز این ترمینال، ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه موادمعدنی تا مرز ۱۵ میلیون تن را فراهم خواهد کرد و رشد اقتصادی این منطقه از کشور، اشتغال و توزیع متوازن جمعیت را باعث خواهد شد.
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه مناقصه مزایده می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.