میزان برداشت از معدن بوکسیت شاهرود نباید از مقررات تعریف‌شده فراتر رود

استاندار سمنان: میزان برداشت از معدن بوکسیت شاهرود نباید از مقررات تعریف‌شده فراتر رود گروه معدن‌وزمین، عملیات معدنکاری، یکی از عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست است؛ معدن بوکسیت، یکی از معادنی است که باعث تخریب‌های گسترده طبیعت در شاهرود شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، متولیان بهره‌برداری از این معدن با وجود اعتراضات شدید کارشناسان و فعالان […]

استاندار سمنان:

میزان برداشت از معدن بوکسیت شاهرود نباید از مقررات تعریف‌شده فراتر رود

گروه معدن‌وزمین، عملیات معدنکاری، یکی از عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست است؛ معدن بوکسیت، یکی از معادنی است که باعث تخریب‌های گسترده طبیعت در شاهرود شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، متولیان بهره‌برداری از این معدن با وجود اعتراضات شدید کارشناسان و فعالان محیط‌زیست، با اخذ مجوز، برداشت از این معدن را در سال۹۲ در دامنه‌های کوه شاهوار شاهرود آغاز کردند و حالا مدت‌هاست با توسعه فعالیت‌های بهره‌برداری از این معدن تا ارتفاع ۳۵۰۰متری قله شاهوار پیش رفته‌اند؛ در این زمینه سیدشهاب‌الدین‌چاوشی استاندار سمنان با تأکید بر این‌که تخریب عرصه‌های طبیعی قابل جبران نخواهد بود، گفت: معدن بوکسیت شاهوار شاهرود مقررات میزان برداشت را رعایت کند.

چاوشی با تأکید بر این‌که معدن بوکسیت شاهوار شاهرود باید مراقب مقررات برداشت از معادن باشد، ابراز داشت: با توجه به این‌که نمی‌توان معدن را در کنار محیط‌زیست توام حفظ کرد و از سوی دیگر علی‌رغم اهمیت اشتغال در معادن، لذا خسارت‌های وارده به معدن آلومینا شاهوار شاهرود باید به حداقل برسد.

وی ضمن بیان این‌که با صدور مجوزهای بهره‌برداری از معدن باید منابع طبیعی و محیط‌زیست و دستگاه‌های دیگر بر فعالیت‌های معدن نظارت کافی را داشته باشند، افزود: معدن بزرگ‌‌ترین منبع سرمایه‌گذاری کشور محسوب می‌شود اما این امر با محیط‌زیست در تقابل است که باید فعالیت‌های معدنی به نحوی صورت گیرد که شاهد کم‌ترین آسیب به عرصه‌های طبیعی باشیم.

تخریب عرصه‌های طبیعی قابل جبران نخواهد بود

استاندار سمنان بابیان این‌که میزان برداشت از معدن بوکسیت شاهوار شاهرود نباید از مقررات تعریف‌شده فراتر رود، ابراز داشت: در کنار توسعه معادن و توجه به اشتغال باید ملاحظات زیست‌محیطی نیز در بهره‌برداری لحاظ شود لذا مسؤولان معدن باید این موارد را به‌دقت در کار خود لحاظ کنند.

چاووشی با بیان این‌که اولویت معدن‌کاوی انجام فراوری در داخل استان سمنان است، تصریح کرد: به دنبال تلاش برای افزایش اشتغال و تبدیل‌شدن به استانی فاقد بیکاری در کشور هستیم اما برای رسیدن به این مقصود باید دستگاه‌های ذی‌ربط ملاحظات سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز مد نظر داشته باشند.

وی افزود: امروز محیط‌زیست، توسعه معادن و فرآوری و اشتغال موضوع اصلی استان سمنان را شامل می‌شود که برای گذر از آن دستگاه‌های متولی باید با مردم منطقه گفت‌و‌گوهای لازم را داشته باشند و از سوی دیگر باید برای کاهش خسارت به طبیعت چاره‌ای تدبیر شود چراکه تخریب عرصه‌های طبیعی قابل جبران نخواهد بود.

برداشت اصولی از معدن باید در دستور کار مسؤولان معدن بوکسیت قرار گیرد

همچنین سید حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای‌اسلامی با بیان این‌که رفع مسایل قانونی معدن بوکسیت شاهرود در دستور کار مسؤولان این معدن قرار گیرد گفت: برداشت غیراصولی از معدن، محیط‌زیست شاهرود را تهدید می‌کند.

حسینی شاهرودی اظهار داشت: این معدن سال‌ها است که در شاهرود فعالیتی می‌کند و کوچک‌‌ترین خدمات مطلوبی را با توجه به حجم فعالیت معدن به شاهرود ارایه نکرده است.

وی با اشاره به این‌که در ۷سال اخیر تمامی بوکسیت استخراج‌شده از این معدن به‌کارخانه‌های جاجرم خام‌فروشی شده است تصریح کرد: این معدن با توجه به ظرفیت‌های موجود اشتغال مطلوبی را برای مردم شاهرودی نداشته است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که وجود معادن در شاهرود لازم و ضروری است اذعان کرد: برداشت اصولی از معدن باید در دستور کار مسؤولان معدن بوکسیت قرار گیرد چراکه عدم توجه به ظرفیت‌ها و برداشت‌های غیراصولی عاملی برای تهدید محیط‌زیست این منطقه به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که مدیران شاهرودی امروز باید پاسخگوی کم‌کاری برخی مدیران کل استان در ۱۰سال گذشته باشند خاطرنشان کرد: دغدغه حفظ منابع طبیعی و عدم تخریب محیط‌زیست بر دوش مدیران شاهرودی افتاده است و این در حالی است که در ابتدای احداث و آغاز فعالیت این معدن مدیران کل استانی توجهی به این امر نداشتند.

حسینی شاهرودی با تأکید بر لزوم ایجاد توسعه پایدار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در شاهرود یادآور شد: شاهرود را برخلاف ظرفیت‌های موجود قطب کشاورزی استان سمنان می‌نامند این در حالی است که سهم این منطقه در تولید گندم تنها ۴۰هزار تن است.

گفتنی است که گردهمایی مردمی و حامیان محیط‌زیست با موضوع فعالیت معدن شاهوار شاهرود روز جمعه با حضور عموم مردم و اعضای سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست، کوهنوردی، طبیعت گردی و گردشگری در اعتراض به آنچه تخریب قله شاهوار از سوی معدن بوکسیت الومینا بیان می‌شود، برگزار شد.