تشکیل کنسرسیوم اکتشاف با هدف دستیابی به اهداف کلان حوزه معدن و صنایع معدنی

کرباسیان مطرح کرد تشکیل کنسرسیوم اکتشاف با هدف دستیابی به اهداف کلان حوزه معدن و صنایع معدنی رییس هیأت عامل ایمیدرو ضمن تقدیر از تشکیل کنسرسیوم اکتشاف، حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در این کنسرسیوم را نویدبخش دستیابی به اهداف کلان بخش معدن و صنایع معدنی دانست.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه […]

کرباسیان مطرح کرد

تشکیل کنسرسیوم اکتشاف با هدف دستیابی به اهداف کلان حوزه معدن و صنایع معدنی

رییس هیأت عامل ایمیدرو ضمن تقدیر از تشکیل کنسرسیوم اکتشاف، حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در این کنسرسیوم را نویدبخش دستیابی به اهداف کلان بخش معدن و صنایع معدنی دانست.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی‌کرباسیان در نشست با کنسرسیوم اکتشاف و توسعه معادن فلزات عنوان‌کرد: این کنسرسیوم هم‌افزایی بین شرکت‌ها ایجاد می‌کند و سرعت عمل آن در پیگیری امور اکتشاف؛ منشأ اثرات خیر در بخش تأمین موادمعدنی خواهد شد.

کرباسیان تعیین منابع مالی و ضرورت ادامه فعالیت در قالب مجموعه حقوقی را از الزامات این کنسرسیوم دانست.

کرباسیان افزود: عملیات اکتشاف و اجرای عملیات فازهای شناسایی، پی‌جویی و اکتشاف عمومی با اقدامات وسیع و جهشی ایمیدرو از سال ۹۳ در ۲۱ استان در بیش از ۲۵۰ هزارکیلومتر مربع و شناسایی بیش از ۴۰۰ پهنه جدید انجام شده است. ضروری بود که شرکت‌های بزرگ و نیازمند به موادمعدنی به ویژه سنگ آهن به صورت گسترده وارد فعالیت‌های اکتشافی شوند.

کرباسیان با اشاره به اقدامات گسترده ایمیدرو در بخش اکتشاف؛ بر لزوم مشارکت شرکت‌های معدنی در اکتشاف تأکید کرد و افزود: با توجه به این‌که شرکت‌های فعال و بزرگ کشور در این کنسرسیوم به بحث اکتشاف به‌طور جدی ورود کرده‌اند، جای امیدواری است و این حرکت منشأ اثرات خیر و یک کار بزرگ ملی خواهد بود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو ضمن تقدیر از سرعت عمل شرکت‌ها در ورود به بحث اکتشاف و تشکیل جلسات هم‌اندیشی اعلام کرد: وسعت و اهمیت این کار بزرگ ملی آنقدر زیاد است که می‌توان مسایل مربوط به آن را در سطح نظام، دولت و مجلس مورد بررسی و پیگیری قرارداد.

وی با بیان این‌که فعالیت این کنسرسیوم باید شکل حقوقی داشته باشد، اعلام کرد: شکل حقوقی فعالیت‌ها، موضوع اولویت‌دار است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. به‌طور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو حمایت لازم‌های لازم را از شما خواهد داشت تا فعالیت شرکت‌ها در کنار هم تداوم داشته باشد.

کرباسیان با تأکید بر این‌که کنسرسیوم اکتشاف پیشنهادات و درخواست خود را به ایمیدرو و دولت اعلام کند، افزود: تعیین سرمایه مالی از سوی شرکت‌های حاضر در کنسرسیوم می‌تواند یکی از اولویت‌ها باشد تا در برنامه‌ریزی دچار مشکل نشوید.

وی با بیان این‌که تاکنون به ۴۰ تن ذخایر طلا و۵۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن دست پیدا کردیم، گفت: ما در ایمیدرو باور به واگذاری داریم و تا به امروز به این استراتژی جامه عمل پوشاندیم.

کرباسیان با بیان این‌که توجه به معادن زیرزمینی باید در شمار اولویت‌های بخش معدن و صنایع معدنی قرار بگیرد، اعلام کرد: نیازمند اقدامات جدید برای معادن زیرزمینی هستیم تا آینده تأمین موادمعدنی تضمین شود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: می‌توان زمینه واگذاری محدوده‌های پتانسیل‌دار را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به این کنسرسیوم در دستور کار قرارداد و ما به عنوان ایمیدرو حمایت‌های لازم را از شما داشته باشیم.

کنار زدن محدودیت‌ها با حمایت‌های ایمیدرو از کنسرسیوم

در ادامه علی شعله، دبیر هیأت اجرایی کنسرسیوم اکتشاف گفت: پیشنهاد هوشمندانه تشکیل کنسرسیوم اکتشاف از سوی رییس هیأت عامل ایمیدرو، یکی از برنامه‌های قابل توجه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به این‌که فعالیت اکتشافی در مقیاس‌های بزرگ کشور نیاز به هماهنگی با مجموعه‌هایی همچون ایمیدرو و تهیه و تولید را دارد؛ ایجاد بستر همگرایی بین شرکت‌ها با مساعدت‌های ایمیدرو این امکان را فراهم کرد تا برخی محدودیت‌ها حذف شود.

شعله با اعلام این‌که این کنسرسیوم از توان مالی قابل قبولی برخوردار است، اعلام کرد: بدیهی است اکتشاف، ریسک‌هایی به همراه خواهد داشت و باید برنامه‌ها به صورتی تدوین شود که حضور شرکت‌ها در این کار اکتشافی تداوم داشته باشد.

مصوبات نشست

در این جلسه مقرر شد پس از بررسی‌های لازم؛ نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تنظیم شود تا کمیته‌ای متشکل از ایمیدرو، معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی به منظور واگذاری برخی پهنه‌ها به این کنسرسیوم در دستور کار قرار بگیرد. در این میان پیگیری این موضوع تا رسیدن به حصول نتیجه به شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران محول شد.

در این جلسه همچنین اعلام شد؛ با توجه به آمادگی ایمیدرو برای ایجاد بستر حمایتی از شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم در بخش اکتشاف، در جلسات آتی شرکت‌ها پیشنهادات و درخواست‌های خود از ایمیدرو را اعلام کنند.

بنابر این گزارش، شرکت‌های گل گهر، گهر زمین، سرمایه‌گذاری امید، توسعه معادن و فلزات، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، چادرملو، صبا نور و سرمایه‌گذاری غدیر، در این کنسرسیوم حضور دارند.