امضای قرارداد با برنده مناقصه توسعه معدن طلای زرشوران

امضای قرارداد با برنده مناقصه توسعه معدن طلای زرشوران محمدقره‌داغلی -معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت از امضای قرارداد احداث کارخانه فرآوری و استحصال طلا برای توسعه معدن طلای زرشوران بین شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی ایران و دو شرکت کاهنر و فولادتکنیک با مشارکت شرکتی از آفریقای خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در ادامه […]

امضای قرارداد با برنده مناقصه توسعه معدن طلای زرشوران

محمدقره‌داغلی -معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت از امضای قرارداد احداث کارخانه فرآوری و استحصال طلا برای توسعه معدن طلای زرشوران بین شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی ایران و دو شرکت کاهنر و فولادتکنیک با مشارکت شرکتی از آفریقای خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در ادامه با اشاره به امضای قرارداد ساخت کارخانه شماره دو فرآوری و استحصال طلای زرشوران، یادآوری کرد: کارخانه شماره یک در آبان‌ماه سال۱۳۹۳ با سرمایه‌گذاری حدود دوهزار میلیاردریال به بهره‌برداری رسید و با اشتغالزایی برای حدود ۷۰۰نفر که بیش‌تر آنان از بومیان منطقه هستند، تحولی جدی در منطقه ایجاد کرد.

وی گفت با اکتشافات جدید و افزایش ۳۰تنی ذخایر قطعی طلای زرشوران سال گذشته مراحل مناقصه برای فاز توسعه این معدن طلا و ایجاد کارخانه جدید انجام و طی فرایندی برنده این مناقصه مشخص شد و به این ترتیب این معدن از ۱۲۰تن ظرفیت قطعی برخوردار است.

کرباسیان پیش‌بینی کرد با توجه به قرار داشتن زرشوران در رگه طلایی منطقه، ذخایر جدیدی در آینده کشف شود.

براساس قرارداد امضا شده، دومین کارخانه استحصال طلای زرشوران با ظرفیت ورودی ۶۰۰هزار تن خاک و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در مدت ۳سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

با بهره‌برداری از این کارخانه و رفع نواقص کارخانه اول طلای زرشوران، در ۳سال میزان تولید طلا در این منطقه به ۳٫۵تن در سال و در آینده به بیش از ۵ تن خواهد رسید.

تاکنون ایمیدرو نزدیک به ۵۰تن ذخایر جدید طلا کشف کرده که ۳۰تن در زرشوران و بقیه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی، کردستان و آذربایجان غربی واقع شده است».

سابقه فعالیت معدن طلای زرشوران که یکی از بزرگ‌‌ترین معادن طلای روباز خاورمیانه است به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد و نشانه‌هایی از معدنکاری شدادی در آن دیده می‌شود. عیار متوسط در این معدن ۴ پی.پی.ام (قسمت در میلیون) است و تلاش‌ها برای افزایش تولید ادامه دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد تولید سالیانه طلای ایران به ۵ تن رسیده است و انتظار می‌رود تا پایان برنامه ششم توسعه (۴۰۰ – ۱۳۹۶) به ۱۰ تن برسد.

عملیات اجرایی طرح طلای زرشوران از سال ۱۳۸۹ آغاز شد

طلای زرشوران در منطقه تکاب در آذربایجان‌غربی واقع شده است که همه سهام این معدن در اختیار ایمیدروست.

کرباسیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر آثار خروج آمریکا از برجام بر معدن و صنایع معدنی ایران گفت: معدن و صنایع معدنی از جمله حوزه‌هایی است که ما پیش‌بینی می‌کنیم که تحریم، مشکلات کم‌تری برای آن ایجاد خواهد کرد؛ براین اساس، کمیته ویژه‌ای برای مقابله با آثار تحریم در وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تشکیل شده است که در آن، مباحث مرتبط با تحریم‌های احتمالی و آثار آن مورد بحث و پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت در پاسخ به پرسش دیگر ی مبنی بر این‌که قراردادهای معدنی با اروپایی‌ها به چه سمتی پیش خواهد رفت، افزود: هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر ترک پروژه‌های معدنی از سوی اروپایی اتخاذ نشده و همه منتظر هستند، ببیند که جلسه آقای عراقچی با اروپایی‌‌ها و پاسخ‌هایی که باید از سمت آنها دریافت شود، به چه مرحله‌ای خواهد رسید.

وی تصریح کرد: فعلا اروپا علاقه‌مند همکاری با ایران است و پیگیر مجموعه پروژه‌هایی است که در ایران داشته است. به هرحال ایران وضعیت مناسبی در حوزه معدنی دارد که برای اروپایی‌‌ها جذاب است.

کرباسیان افزود: وضع عوارض بر صادرات برخی موادخام معدنی پیشنهاد کمیسیون ماده یک به شورای اقتصاد بود اما مصوبه آن هنوز ابلاغ نشده است.

وی بیان داشت: از مفاد این مصوبه اطلاع ندارم اما معاونت معدنی وزارتخانه به‌زودی درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کند.

کرباسیان از تخصیص تدریجی ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به برخی شرکت‌های فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی خبر داد. با این همه، وی آمار دقیقی از ارز تخصیص داده شده اعلام نکرد.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت یادآوری کرد: تا پایان سال ۱۳۹۶ در پی عملیات وسیع اکتشافی ایمیدرو ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ‌آهن، ۴۵۰میلیون تن به ذخایر قطعی زغال‌سنگ، افزوده و در میزان ذخیره سایر اقلام معدنی از جمله مس و کرومیت بازنگری شد.

وی افزود: میزان ذخایر عناصر کمیاب و نادر خاکی کشور از ۳۰۰هزار تن به یک‌میلیون‌و۲۰۰ هزار تن افزایش یافت که در هواپیماسازی و صنایع پیشرفته استفاده دارد.