مالک معدن طلای زره‌شوران تکاب کیست؟

مالک معدن طلای زره‌شوران تکاب کیست؟ حدود ۳۰ سال از آغاز اکتشافات طلا در معدن زره‌شوران تکاب می‌گذرد و اکنون ثابت شده که در این معدن ۱۱۰ تن طلا وجود دارد اما آیا مردم تکاب از مزایای این معدن طلا بهره‌ای برده‌اند. به گزارش تسنیم، وقتی ۳۰ سال پیش خبر آغاز اکتشاف معادن طلای این […]

مالک معدن طلای زره‌شوران تکاب کیست؟

حدود ۳۰ سال از آغاز اکتشافات طلا در معدن زره‌شوران تکاب می‌گذرد و اکنون ثابت شده که در این معدن ۱۱۰ تن طلا وجود دارد اما آیا مردم تکاب از مزایای این معدن طلا بهره‌ای برده‌اند.

به گزارش تسنیم، وقتی ۳۰ سال پیش خبر آغاز اکتشاف معادن طلای این شهرستان بر سر زبان‌ها افتاد، خیلی از اهالی تکاب به عنوان دورافتاده‌‌ترین شهر آذربایجان غربی از مرکز استان به این فکر می‌کردند که دوران رنج و درد به اتمام رسیده و قرار نیست مشکل فقر و محرومیت را با مشکل بیکاری توأمان تحمل کنند.

معدن طلای زره شوران فقط ۳۵ کیلومتر با تکاب فاصله دارد بنابراین حداقل بهره‌ای که مردم انتظارش را داشتند این بود که جوانانشان در این معدن مشغول به ‌کار شوند و لا اقل در استخراج طلا نقش داشته باشند و البته خیلی‌‌ها انتظار نداشتند ارزنی طلا از این معدن به کسی داده شود، همچنانکه تاکنون کسی از طلای با برند تکاب برخوردار نشده و اساساً طلای تکاب برندی ندارد که کسی بشناسد.

به هر حال مجوزهای مالکیت و تصاحب این معدن به‌ نام سازمانی نه چندان شناخته شده به‌ نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی صادر شد.

آن زمان قرار بود هر سال یک تن طلا از این معدن استحصال شود و در کنار آن استحصال صد‌ها کیلو جیوه و نقره هم در دستور کار بود.

برآوردهای اولیه از این معدن نشان می‌داد ۵۵ تن طلا در آن وجود دارد اما بعد‌ها بررسی‌های کامل‌تری انجام شد و مشخص شد ذخیره قطعی آن دوبرابر این رقم و افزون بر ۱۱۰ تن است.

اگرچه بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد در گستره حدود ۴۰ کیلومتری این معدن می‌توان ۲۰۰ تن طلای خالص استحصال کرد.

در واقع همه این اطلاعات نشان می‌دهد چه ثروت هنگفتی در شهرستان تکاب نهفته است.

آغاز استحصال طلا با کمک‌های فنی بین‌المللی

کار برداشت طلا از معدن طلای زره شوران ۳۰ سال پیش با کمک مهندسان اکتشاف از آفریقای جنوبی، انگلیس و کانادا آغاز شد و بعد خود ایرانی‌‌ها دست به‌کار شده و به استحصال سالانه ۳ تا ۹ تن طلا مبادرت کردند.

این روز‌ها یک کارخانه کاملاً بومی در معدن طلای زره شوران راه‌اندازی شده که ظرفیت استحصال سالانه ۹ تن طلا را دارد.

در حالیکه در بهره‌برداری از فاز نخست کارخانه طلای زره‌شوران فقط برای ۱۷۶ نفر اشتغالزایی می‌شود اما مخاطرات زیست‌محیطی این کارخانه محل انتقاد برخی از فعالان زیست‌محیطی و اهالی منطقه است چون وجود ماده آرسنیک در آب‌های محدوده فرآوری به اثبات رسیده است.

اشتغال ۱۷۰۰ نفر در معدن طلای زره‌شوران

ایرج ثقفی، فرماندار تکاب، با اشاره به آخرین وضعیت معدن طلای زره‌شوران تکاب اظهارداشت: حدود هزار و ۷۰۰ نفر در این معدن مشغول به‌کار هستند و فاز دوم این معدن تا دو ماه دیگر در صورت تأمین اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی کلنگ زنی می‌شود و در حدود ۲۵۰ نفر می‌توانند مشغول به‌کار شوند.

ثقفی افزود: بیکاری معضل اساسی کشور است که شهرستان تکاب نیز از این امر مستثنی نیست و در حدود ۷ هزار نفر تحصیلکرده بیکار در این شهر وجود دارد که متأسفانه با توجه به اهمیتی که این منطقه دارد بیکاری افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در جهت کاهش آمار بیکاری در زمینه‌های صنایع‌دستی، معدن طلا و دیگر موارد جذب سرمایه‌گذار را آغاز کرده‌ایم که اولین خواسته ما ایجاد اشتغالزایی در بین جوانان به خصوص تحصیلکرده‌ها است.

توسعه تکاب نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار

ثقفی گفت: شهرستان تکاب جز شهرهای کم‌تر توسعه‌یافته است که جهت بهبودی این وضعیت حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی این شهرستان خاطرنشان‌کرد: شهرک صنعتی در این شهرستان نیز وضعیت خوبی نداشته و می‌توان گفت که وضعیت فعالی ندارد که با جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی دوباره در حدود ۱۰۰ نفر می‌توانند مشغول به‌کار شوند.

فرماندار تکاب خاطرنشان کرد: وضعیت جاده‌ها در شهرستان تکاب و روستا‌ها که نزدیک به ۳۷۰ کیلومتر است بسیار نابسامان بوده که در سفر استاندار به شهر تکاب این مسأله مطرح شد و در حال پیگیری است.

غفلت از معادن طلای تکاب در طرح‌های اقتصاد مقاومتی

از سوی دیگر شهر تکاب به عنوان پایلون برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده اما در این میان هیچ فکری برای استفاده از ظرفیت معادن طلای این شهر نشده و اساساً چندان صحبتی از آن به میان نیامده است، در این باره نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تکاب امتیاز بسیار بزرگی برای توسعه این شهرستان است و مردم و مسؤولان از این فرصت باید برای محرومیت‌زدایی از تکاب استفاده کنند.

همایون هاشمی گفت: اهالی شهرستان تکاب باید با حمایت از مسؤولان و وحدت و همبستگی میان خود زمینه رقابت برای سازندگی در روستا‌ها را فراهم کنند، چرا که حمایت اقشار مردم موجب دلگرمی مسؤولان می‌شود.

به گفته وی حمایت، پشتیبانی و وحدت کلمه بخش مهمی از وظایف مردم نسبت به مسؤولان برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی، عقب‌ماندگی‌های تاریخی تکاب را جبران می‌کند.