۵درصد از ذخایر معدنی کشوردر سیستان‌وبلوچستان قرار دارد

۵درصد از ذخایر معدنی کشوردر سیستان‌وبلوچستان قرار دارد گروه زمین ومعدن، نادرمیرشکار رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: سالانه به‌طور متوسط ۳٫۵میلیون تن موادمعدنی از معادن استان سیستان‌وبلوچستان استخراج شده که این فقط ۳درصد از مواد معدنی استخراجی کشور را شامل می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، میرشکار در شورای معادن استان افزود: استان سیستان‌وبلوچستان […]

۵درصد از ذخایر معدنی کشوردر سیستان‌وبلوچستان قرار دارد

گروه زمین ومعدن، نادرمیرشکار رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: سالانه به‌طور متوسط ۳٫۵میلیون تن موادمعدنی از معادن استان سیستان‌وبلوچستان استخراج شده که این فقط ۳درصد از مواد معدنی استخراجی کشور را شامل می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، میرشکار در شورای معادن استان افزود: استان سیستان‌وبلوچستان با داشتن ۱۰میلیارد تن ذخایر قطعی و ۲۰میلیارد تن ذخایر احتمالی، ۵ درصد از ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده است‌.

میرشکار با تشریح ظرفیت‌های معدنی استان، گفت: مهم‌ترین معادن استان، معدن آنتیموان در سفیدآبه‌، معدن مس چهل‌کوره در نصرت‌آباد‌، معدن گرانیت بوگ و معدن سنگ ریگ ملک در میرجاوه‌، معادن آهک سیمان زابل و خاش و معدن منگنز آسان دوک درشهرستان نیکشهر است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده بخش صنعت‌ومعدن در استان حدود۹هزار میلیارد ریال بوده که سهم ۰٫۴۸ ‏درصدی از ارزش افزوده بخش در کشور را به خود اختصاص داده است.‏

میرشکار تأکید کرد: از نظر نوع صنعت نیز بیش‌ترین واحدهای صنعتی استان به ترتیب مربوط به صنایع کانی ‏و غیرفلزی مشتمل بر صنعت سیمان، سنگ‌های تزیینی‌، انواع اجر و بلوک سفال، منیزیت و سیلیس دانه‌بندی ‏شده‌، فرآوری مس و…، صنایع غذایی و آشامیدنی شامل صنایع شیلاتی، بسته‌بندی آب آشامیدنی، ‏نوشیدنی‌های گاز‌دار، آرد گندم، بیسکویت، بسته‌بندی گوشت قرمز و … و صنایع شیمیایی نساجی و ‏سلولوزی بوده که سهم ۲۰درصدی از کل کارخانجات استان را به خود اختصاص داده و نیز مشتمل بر ‏محصولات لاستیکی و پلاستیکی، انواع سموم، انواع لوله‌های پلی‌اتیلن، پلی پروپیلن، پی‌وی‌سیو‌جی‌ارپی، ‏عایق‌های رطوبتی، انواع پودر و مایع شوینده هستند.

بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌های معدنی استان با تلفیق تجربه و مدیریت میسر خواهد شد

همچنین در ادامه سیددانیال‌محبی، استاندار سیستان‌وبلوچستان با تأکید بر تشکیل کارگروه تخصصی زیر نظر شورای معادن استان اظهار داشت: بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌های معدنی استان با تلفیق تجربه و مدیریت میسر خواهد شد.

محبی‌ظهر گفت: با استفاده از دانش و مدیریت افراد آگاه و متخصص، ظرفیت سرمایه‌گذاری معادن استان از زوایای مختلف کارشناسی و موانع آن نیز بررسی و شناسایی می‌شود و این امر اطمینان خاطر بیش‌تر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش را فراهم خواهد کرد.

وی محور توسعه را انسان‌های برجسته و مبتکر دانست و افزود: علت توسعه‌یافتگی و پیشرفت کشورهای توسعه یافته دنیا بهره‌مندی از توان علمی و افکار خلاقانه نخبگان است لذا شاخصه اصلی پیشرفت جامعه به ویژه در زمینه اقتصادی؛ استفاده از توان علمی و فکری افراد توانمند و با تجربه است.