تولید شمش آلومینیم نیاز داخل را برطرف می‌کند

رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد تولید شمش آلومینیم نیاز داخل را برطرف می‌کند رییس هیأت‌عامل ایمیدرو در نشست با اعضای سندیکای صنایع آلومینیم ایران تأکید کرد: تولید آلومینیم در کشور نیاز صنایع داخلی به این فلز را برطرف می‌کند و در عرضه کمبودی وجود ندارد.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه […]

رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد

تولید شمش آلومینیم نیاز داخل را برطرف می‌کند

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو در نشست با اعضای سندیکای صنایع آلومینیم ایران تأکید کرد: تولید آلومینیم در کشور نیاز صنایع داخلی به این فلز را برطرف می‌کند و در عرضه کمبودی وجود ندارد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی‌کرباسیان در سلسله نشست‌ها با تشکل‌ها در دیداری با اعضای هیأت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیم ایران افزود: به رغم چالش‌هایی که از سوی واسطه‌ها ایجاد شده، ‌تولید داخلی شمش، نیاز صنایع پایین دستی را تأمین می‌کند و برطرف کردن معضل دلالی با راهکارهای بخش خصوصی و دولت حل می‌شود.

وی ادامه با اشاره به تقاضای ۸۲هزار تنی شمش‌آلومینیم طی بهار امسال در بورس کالا نشان‌دهنده تقاضای کاذب است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان تقاضا در محدوده ۲۰هزار تن قرار داشت.

کرباسیان یادآور شد: بازارهای فولاد و مس نیز به سبب رشد ظرفیت ایجاد شده در سال‌های به سمت تعادل رفته‌اند و از نظر عرضه مشکلی ندارند. در حوزه آلومینیم نیز عرضه عام تولیدات شرکت‌های المهدی و هرمزآل همراه با ایرالکو در بورس کالا، بازار را متعادل می‌کند.

مکاتبه با ایمیدرو و وزارت صنعت معدن‌وتجارت

وی از اعضای این تشکل خواست به صورت فعال پیشنهادات را همزمان به وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و ایمیدرو در جهت حمایت از تولید داخلی و همچنین ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، ارسال کنند.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو تأکید کرد: اعلام همزمان اسامی خریداران شمش در بورس کالا به سازمان تعزیرات و سندیکای صنایع آلومینیم، مشخص می‌کند که آیا خرید شمش برای صنایع پایین دستی بوده یا صرفاً جنبه دلالی داشته است.

تفاوت قیمت شمش در بورس و بازار آزاد

پیش از کرباسیان، هوشنگ گودرزی رییس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیم اظهار داشت: دریافت شمش بر پایه ارز دولتی و عرضه به نرخ آزاد توسط دلالان، صنایع پایین دستی آلومینیم را برای تولید دچار مشکل کرده است.

وی تأکید کرد: اختلاف قیمت ۴تا۵هزار تومانی هر کیلو شمش بین بورس کالا و بازار آزاد، واسطه‌ها به سمت تقاضای کاذب جلب کرده و این امر به ضرر صنایع آلومینیم شده است. گودرزی ادامه داد: ما خواهان حضور تمامی تولیدکنندگان شمش آلومینیم به ویژه المهدی و هرمزآل در بورس کالا هستیم تا عرضه واقعی براساس ظرفیت‌های تولید انجام گیرد.

گودرزی تأکید کرد: اعلام اسامی خریداران بورس کالا، مشخص می‌کند که شمش خریداری شده برای تولید مصرف شده با جنبه دلالی داشته است.

در این نشست همچنین هبت‌ا…‌فاضلی، اسدا…‌ملتجی، شاهن‌مارکاریان و رضا‌فلاح‌نژاد دیگر اعضای هیأت‌مدیره سندیکا نیز به بیان آسیب‌های وارد شده به صنایع پایین‌دستی بر اثر تفاوت نرخ بورس کالا و بازار آزاد، پرداختند و خواستار حل این معضلات شدند.