کلنگ تولید زنجیره فولاد در کردستان به زمین خورد

توسط وزیر صنعت رخ داد کلنگ تولید زنجیره فولاد در کردستان به زمین خورد گروه معدن‌وزمین-  با سفر وزیر صنعت، معدن‌وتجارت عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح صنعتی تاریخ استان کردستان با سرمایه‌گذاری نهایی بیش از ۳هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت کردستان با اعلام این‌که طی سفر یک […]

توسط وزیر صنعت رخ داد

کلنگ تولید زنجیره فولاد در کردستان به زمین خورد

گروه معدن‌وزمین-  با سفر وزیر صنعت، معدن‌وتجارت عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح صنعتی تاریخ استان کردستان با سرمایه‌گذاری نهایی بیش از ۳هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت کردستان با اعلام این‌که طی سفر یک روزه شریعتمداری به کردستان در ۳شهرستان سقز، بیجار و قروه کلنگ‌زنی پروژه‌های مرتبط با زنجیره فولاد آغاز می‌شود، گفت: کارخانه آهن‌اسفنجی سقز با سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ٨۰۰ میلیارد تومان از جمله طرح‌های آماده برای آغاز عملیات اجرایی است.

 حسین‌فیروزی اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی استان کردستان وجود ذخایر قطعی ‌سنگ‌آهن با درجه خلوص بالاست که در چند سال اخیر جلوگیری از خام فروشی معادن و تلاش جدی برای ایجاد صنایع معدنی و به خصوص فرآوری سنگ‌آهن و ایجاد زنجیره فولاد برای ایجاد اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، خلق ثروت و ارزش افزوده در کردستان می‌کند.

وی با بیان این‌که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن‌اسفنجی خام آن سالانه حدود یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار تن است، افزود: این طرح پیش‌بینی اشتغال یک هزار و ۱۵۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۰۵ هکتار با ۲۰ هکتار زیر بنا احداث می‌شود.

فیروزی دو شهرستان بیجار و قروه را از شهرستان‌های مستعد در بخش سنگ‌آهن و صنایع معدنی و از جمله مقصدهای سفر وزیر صنعت، معدن‌وتجارت برشمرد و افزود: در شهرستان بیجار طرح فرآوری سنگ‌آهن و احداث زنجیره فولاد با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن‌اسفنجی) با پیش‌بینی ۲۰۰ شغل مستقیم و ۳هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در زمینی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع با ۱۲ هزار متر مربع زیربنا در یاسوکند بیجار احداث می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: تولید ورق گرم فولادی (اسلب) شرکت صنایع فولاد کردستان نیز با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون‌و۵۰۰ هزار تن و ۱۵هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در شهرستان قروه احداث می‌شود.

 

فیروزی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای مردم که همانا میزان استفاده از منابع آبی برای ایجاد زنجیره فولاد است اشاره کرد و به صراحت گفت: در ایجاد زنجیره فولاد به هیچ وجه از منابع آب زیرزمینی استفاده نخواهد شد و همه آب مورد نیاز برای این طرح‌های بزرگ صنعتی از محل روان آب‌‌ها و ذخیره پشت سد‌ها استفاده می‌شود.

وی میزان مصرف سالانه آب برای زنجیره فولاد کردستان را حداکثر ۱۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این مقدار آب مصرفی برای صنایع فولاد کردستان در قیاس با ذخیره چند میلیارد مترمکعبی سدهای استان رقم چشمگیری نیست و همچنین رقیبی برای کشاورزی استان به شمار نمی‌رود.