باطل شدن مجوز معدن منطقه حفاظت شده «آلموبلاغ» اسدآباد

باطل شدن مجوز معدن منطقه حفاظت شده «آلموبلاغ» اسدآباد استاندار همدان گفت: مجوز معدن منطقه حفاظت شده «آلموبلاغ» اسدآباد باطل شد. به گزارش مهر، محمدناصرنیکبخت در جلسه شورای معادن استان همدان عنوان کرد: مجوز معدن سنگ‌آهن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ اسدآباد باطل شد. وی با تأکید بر این‌که حفاظت بی‌قیدوشرط از مناطق حفاظت شده […]

باطل شدن مجوز معدن منطقه حفاظت شده «آلموبلاغ» اسدآباد

استاندار همدان گفت: مجوز معدن منطقه حفاظت شده «آلموبلاغ» اسدآباد باطل شد.

به گزارش مهر، محمدناصرنیکبخت در جلسه شورای معادن استان همدان عنوان کرد: مجوز معدن سنگ‌آهن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ اسدآباد باطل شد.

وی با تأکید بر این‌که حفاظت بی‌قیدوشرط از مناطق حفاظت شده الزامی است، عنوان کرد: حفظ و حراست مناطق حفاظت شده بر انجام عملیات معدن کاری اولویت دارد و مجوزهای معدنی که بدون مجوز در مناطق حفاظت شده استان صادر شده باید لغو شود.

استاندار همدان با تأکید بر ابطال مجوز معدن سنگ‌آهن در منطقه آلموبلاغ افزود: حفاظت از مناطق حفاظت شده حیات‌وحش با توجه به تهدید انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی در این مناطق امری ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در این جلسه عنوان کرد: درخواست مبنی بر عملیات اکتشافی و احداث معدن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ در سال ۱۳۸۸ به دلیل وجود حساسیت‌های بالای زیستگاهی و وجود زیستگاه‌های حیات‌وحش در معرض خطر با مخالفت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان مواجه و به درخواست‌کننده اعلام شد.

عادل عربی افزود: با ارتقای منطقه آلموبلاغ از شکار ممنوع به حفاظت شده در سال ۱۳۸۹ به دلیل وجود قابلیت‌ها و حساسیت‌های بالای اکولوژیکی و تنوع زیستی ارزشمند، مطابق قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قوانین حاکم بر مناطق چهارگانه که قابل واگذاری به غیر نیست نیز به دستگاه متولی اعلام شد اما پروانه اکتشافی ماده معدنی بدون استعلام از محیط‌زیست در سال۱۳۹۰ از سوی سازمان متولی صادر شد.

وی ادامه داد: با شروع عملیات اکتشافی در منطقه آلموبلاغ، یگان حفاظت محیط‌زیست با توجه به تخریب منطقه از طریق ایجاد راه دسترسی و عملیات اکتشافی از ادامه اجرای عملیات ممانعت کرد.

وی عنوان کرد: اگرچه احداث معاون و بهره‌برداری از آنها از جمله فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود که می‌تواند در توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه نقش مهمی داشته باشد اما با توجه به این‌که تنها ۷ تا ۱۰ درصد از کل خاک ایران را پناهگاه حیات‌وحش در برمی‌گیرد، نباید اجازه فعالیت معدنی در این اراضی هم داده شود چراکه چیزی از ذخایر ژنتیکی کشور باقی نمی‌ماند.

عربی گفت: بسیاری از معادن کشور با وجود درآمدهای اقتصادی، ملاحظات زیست‌محیطی و شرایط اعلام شده بر روی کاغذ در زمان واگذاری را رعایت نمی‌کنند که این موضوع، موجب ایجاد خسارت‌هایی در بخش محیط‌زیست و منابع طبیعی شده است.

وی عنوان کرد: این گونه معادن جدا از این‌که تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه‌های جانوری را سبب شده‌اند به علت ایجاد تأسیسات و فعالیت‌های شبانه روزی و ایجاد گرد و غبار در مسیر آلودگی هوا، می‌توانند به عنوان عامل تشدید ورود ذرات معلق به هوا در سطح استان، خود را نشان دهند و موجب آلودگی هوا شوند.

وی با اشاره به این‌که نوع بهره‌برداری بخشی از معادن استان می‌تواند خسارت‌های دیگری در بخش خاک استان ایجاد کند، عنوان کرد: به علت رعایت نشدن اصول حفاظت از خاک‌‌ها در اطراف معادن شاهد این هستیم که خاک‌‌ها در هنگام بارندگی حرکت می‌کنند و در پایین دست از جمله پشت سد‌‌ها به شکل رسوب خودشان را نشان داده و نرخ رسوب گذاری افزایش می‌یابد.

عربی بیان کرد: این استان به لحاظ ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها گردشگری متنوع می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود اما بسیاری از معادن استان به علت جانمایی نامناسب موجب آلودگی بصری در مناطق طبیعی شده‌اند.