شناسایی ۵۴میلیون تن ذخیره منیزیم در دریاچه قم

شناسایی ۵۴میلیون تن ذخیره منیزیم در دریاچه قم رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت استان قم از شناسایی ۵ نوع فلز در دریاچه نمک قم خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۴ میلیون تن ذخیره منیزیم در دریاچه شناسایی شده است. به گزارش مهر، محمودسیجانی در سومین جلسه شورای معادن استان قم، گفت: طبق مصوبات اخیر […]

شناسایی ۵۴میلیون تن ذخیره منیزیم در دریاچه قم

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت استان قم از شناسایی ۵ نوع فلز در دریاچه نمک قم خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۴ میلیون تن ذخیره منیزیم در دریاچه شناسایی شده است.

به گزارش مهر، محمودسیجانی در سومین جلسه شورای معادن استان قم، گفت: طبق مصوبات اخیر وزارتخانه درصدد هستیم معادنی را که حقوق دولتی را رعایت نمی‌کنند و فعالیت غیرقانونی و یا راکد دارند را محدود کنیم.

وی با تأکید بر این‌که نباید به معدن‌کاران کم‌کار و غیرمجاز اجازه شرکت در مزایده‌ها را بدهیم، گفت: فاز اول دور جدید مطالعات دریاچه نمک با حضور یک پیمانکار جدید به پایان رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت استان قم با اشاره به این‌که تاکنون از دریاچه نمک استحصال منیزیم برای استفاده صنایع فولاد انجام شده است، گفت: متأسفانه مطالعاتی که قبلاً صورت گرفته به صورت پراکنده بوده و نیاز به راستی آزمایی دارد.

وی با اعلام این‌که در مطالعات جدید از مشاوره‌های شرکت‌های معتبر خارجی استفاده شده است، اظهار کرد: در این مطالعات به مسایلی مانند پمپاژ، آبدهی، میزان شورابه، نوع زمین و… پرداخته شده است.

تأمین تجهیزات فنی درگیر نوسان ارزی

سیجانی با بیان این‌که طبق مطالعات فاز اول دسترسی به شورابه‌ها و امکان استحصال وجود دارد، گفت: در این مطالعات معلوم شده است که دریاچه نمک به غیر از ۵۴ میلیون تن منیزیم دارای ۴ نوع فلز معدنی قابل استحصال دیگر است.

وی با اشاره به این‌که تکمیل مطالعات فازهای دوم و سوم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین دارد، گفت: متأسفانه نوسان ارزی و تحریم‌ها تأثیر مستقیمی در مطالعات تکمیلی طرح دارد که باید با مدیریت استان برطرف شود.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت استان قم از حفاری ۳۰۰ کیلومتر جاده در داخل دریاچه خبر داد و گفت: بیش از ۶ هزار میلیارد مکعب شورابه در داخل دریاچه ذخیره شده است.

وی حجم سرمایه‌گذاری در تولید و استحصال ۵ نوع فلز یافت شده را بیش از ۲۰۰میلیون یورو ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد بهره‌برداری از ظرفیت کامل دریاچه نمک تا سال ۱۴۰۲ امکان‌پذیر باشد

سیدمهدی‌صادقی، استاندار قم نیز در این جلسه از شناسایی ۵ نوع فلز جدید در مطالعات اولیه از دریاچه نمک خبر داد و افزود: خشکی احتمالی دریاچه نمک بسیار خطرناک است چرا که گرد و خاک حاصل از آن نمکی و بدتر از ریزگردهای خاکی خواهد بود.

 استاندار قم با بیان این‌که در بهره‌برداری از معادن باید به وحدت رویه برسیم، گفت: در این حوزه دستگاه‌های اجرایی درصدد تأمین خواسته‌های خود هستند و باید این خواسته‌ها در مجموع به نفع شهر قم باشد.

وی با اشاره به این‌که در مباحث مربوط به معادن باید دغدغه دستگاه‌هایی مانند محیط‌زیست و منابع طبیعی تأمین شود، گفت: بهره‌برداران معادن باید تقابل ظاهری با این سازمان‌ها را به هم‌افزایی و به تأمین هدف مشترک منجر کنند.

صادقی انجام مطالعات کامل و حرفه‌ای را در بهره‌برداری از معادن را بسیار مهم خواند و گفت: خوشبختانه قم پتانسیل بسیار خوبی در انواع سنگ‌های معدنی دارد که باید به نحو احسن به بهره‌برداری برسد.

عیسی‌زاده، نماینده شرکت سرمایه‌گذار با اشاره به این‌که ذخیره منیزیوم این دریاچه ۵۴ میلیون تن برآورد شده است گفت: عناصر معدنی دیگری مانند پتاسیم و سدیم در آن وجود دارد. استاندار در این جلسه تأکید کرد با توجه به شرایط خشکسالی موجود در کشور حفظ دریاچه در حال‌حاضر باید مهم‌ترین اولویت کشور باشد که آن هم تنها از طریق تأمین حقابه‌های آن امکان‌پذیر است.

صادقی همچنین بر ضرورت ساخت جاده دسترسی به دریاچه نمک از قم تأکید کرد.