آغاز عملیات لاینینگ طرح آلومینیم جاجرم

آغاز عملیات لاینینگ طرح آلومینیم جاجرم مدیرعامل آلومینای ایران از آغاز لاینینگ طرح «آلومینیم جاجرم» خبر داد. به گفته تورج‌زارع این عملیات مهم‌ترین بخش از نصب دیگ‌های احیاست که از اواخر هفته گذشته آغاز شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ایمیدرو، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اظهار داشت: هم‌اینک پیشرفت پروژه آلومینیم به مرز […]

آغاز عملیات لاینینگ طرح آلومینیم جاجرم

مدیرعامل آلومینای ایران از آغاز لاینینگ طرح «آلومینیم جاجرم» خبر داد. به گفته تورج‌زارع این عملیات مهم‌ترین بخش از نصب دیگ‌های احیاست که از اواخر هفته گذشته آغاز شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ایمیدرو، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اظهار داشت: هم‌اینک پیشرفت پروژه آلومینیم به مرز ۹۰درصد رسیده است و آخرین مرحله فعالیت‌های پروژه یعنی لاینینگ دیگ‌ها در حال انجام است.

وی با بیان این‌که در مرحله لاینینگ، عملیات نسوزکاری انجام می‌شود اظهار امیدواری کرد: طی ۳ماه آتی این فعالیت نیز به اتمام برسد و پروژه آماده راه‌اندازی شود.

زارع با بیان این‌که تاکنون ۷۴میلیون یورو ارزی و بیش از ۱۳۰۰میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است، تصریح کرد: این پروژه در ۳فاز برنامه‌ریزی شده و در نهایت ظرفیت آن به ۱۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در فاز اول، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ۱۲۰ هزارتن انجام شده است و با راه‌اندازی فاز اول، سایر فاز‌های باقی‌مانده با سرعت بیش‌تری به بهره‌برداری برسد.

چالش‌هایی که پشت سر گذاشته شد

زارع درباره چالش‌های این طرح در سال‌های گذشته اظهار داشت: پروژه شمش‌آلومینیم جاجرم با سرمایه‌گذاری ۹۴میلیون یورو ارزی و ۱۶۰۰میلیارد ریالی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما به دلایلی همچون مشخص نبودن چگونگی تأمین منابع مالی اجرای طرح، واگذاری بابت رد دیون و سوءمدیریت و محرز شدن تخلفات برخی از مدیران شرکت از ابتدای عملیات اجرایی تا پایان سال ۱۳۹۳ (طی ۷ سال) فقط ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی تصریح کرد: پس از برگشت شرکت از واگذاری و تمرکز بیش‌تر ایمیدرو، تحول قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های مختلف شرکت ایجاد شد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تأمین مالی از محل منابع داخلی شرکت و مساعدت‌های مالی ایمیدرو و از طریق تهاتر شمش آلومینیم و آلومینا با پیمانکار شرکت چینی (nfc) سرعت پیشرفت پروژه به نحو مطلوبی افزایش یافت.

حفاری ۱۰برابری

زارع یادآور شد: از دیگر چالش‌های شرکت، نبود خوراک بوکسیت بود خوشبختانه با هماهنگی مدیران شرکت و نظارت بخش اکتشاف ایمیدرو، اکتشافات شرکت طی دو،۳ سال اخیر سرعت قابل توجهی داشته و میزان حفاری اکتشافی سالانه شرکت به ۱۰ برابر سال‌های قبل از آن رسیده است.

وی تأکید کرد: حاصل آن عملیات، افزایش دو برابری ذخایر قطعی بوکسیت کشور و شرکت آلومینا است.