نیمی از معادن بزرگ مس در شیلی و پرو هستند

نیمی از معادن بزرگ مس در شیلی و پرو هستند کشورهای شیلی و پرو نیمی از ۲۰معدن بزرگ مس جهان را در اختیار دارند.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از وب سایت the balance 20 معدن بزرگ جهان حدود ۴۰درصد از مس […]

نیمی از معادن بزرگ مس در شیلی و پرو هستند

کشورهای شیلی و پرو نیمی از ۲۰معدن بزرگ مس جهان را در اختیار دارند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از وب سایت the balance 20 معدن بزرگ جهان حدود ۴۰درصد از مس جهان را تولید می‌کنند که نیمی از این معادن در شیلی و پرو قرار دارند.

معدن اسکوندیدا Escondida در شیلی که یک میلیون و ۲۷هزارتن ظرفیت سالیانه تولید مس دارد، بزرگ‌ترین معدن مس جهان است که ۵۷٫۵ درصد مالکیت این معدن مربوط به شرکت BHP Billiton و ۳۰درصد ریوتینتوRio Tintoو ۱۲٫۵درصد متعلق به شرکت اسکوندیدا ژاپن است. این معدن ۵ درصد تولید مس جهان را برعهده دارد و طلا و نقره از تولیدات جانبی آن به شمار می‌روند.

دومین معدن بزرگ مس در جهان، معدن گِرَسبرگ Grasberg است که در ارتفاعات استان پاپوا در کشور اندونزی قرار دارد و ظرفیت تولید ۷۵۰هزار تن مس در سال را دارد. این معدن همچنین بزرگ‌ترین معدن طلای جهان است که بهره‌برداری از آن برعهده شرکت PT Freeport Indonesia است. Freeport McMoRan (90.64درصد) و دولت اندونزی (۹٫۳۶درصد) در این معدن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

معدن مورنسی Morenci در آمریکا با ۵۲۰هزار تن ظرفیت تولید مس، سومین معدن بزرگ مس جهان است. این معدن که در آریزونا واقع شده است و بزرگ‌ترین معدن آمریکای شمالی است. Freeport McMoRan بهره‌برداری از این معدن را برعهده دارد و ۸۵درصد نیز متعلق به این شرکت و ۱۵ درصد دیگر نیز متعلق به شرکت Sumitomo است. معدن مورنسی در سال ۱۸۲۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

چهارمین معدن بزرگ مس جهان Buenavista del Cobre در مکزیک است که معروف به معدن مس Cananea است. این معدن با دارا بودن ۲۷ میلیون تن ذخیره مس دومین معدن بزرگ مس جهان از لحاظ ذخایر مس است و ظرفیت تولید ۵۱۰هزار تن مس دارد. معدن Buenavista del Cobre یکی از قدیمی‌‌ترین معادن مس آمریکای شمالی است که در سال ۱۸۸۹آغاز به‌کار کرد و اخیراً شرکت (SCC)Southern Copper Corporation که یکی از شرکت‌های تابعه Grupo Mexico است مالکیت و بهره‌برداری از این معدن را در اختیار دارد.

معدن Cerro Verde IIدر پرو با ۵۰۰هزار تن ظرفیت تولید مس و معدن Collahuasi در شیلی با ظرفیت تولید ۴۵۴هزار تن مس در رتبه‌های پنجم و ششم جهان قرار دارند.

همچنین معادن Antamina و Las Bambas در پرو با ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تن مس در رتبه‌های هفتم و هشتم جهان قرار دارند.

معادن PolarDivision (ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تن مس) در روسیه و Teniente El (ظرفیت تولید۴۳۲هزار تن مس) در شیلی رتبه‌های نهم و دهم را به خود اختصاص دادند.

معادن Los Bronces با ۴۱۰هزار تن ظرفیت تولید مس، Los Pelambresبا ۴۰۰هزار تن، Chuquicamata با ۳۵۰هزار تن و Radomiro Tomic با ۳۳۰هزار تن ظرفیت تولید مس در شیلی، به ترتیب در رتبه‌های یازدهم تا چهاردهم بزرگ‌ترین معادن مس جهان جای دارند.

همچنین معادن Sentinel(300هزار تن ظرفیت تولید مس) در زامبیا، Bingham Canyon(280هزار تن) در آمریکا، Kansanshi (270هزار تن) در زامبیا، Toromocho (250هزار تن) در پرو، Olympic Dam(225هزار تن) در استرالیا و Mutanda(220هزار تن) در جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب رتبه‌های پانزدهم تا بیستم جهان را در اختیار دارند.