استفاده از«نانو حباب‌ها» برای کاهش هرزروی مواد معدنی

توسط محققان کشور صورت گرفت استفاده از«نانو حباب‌ها» برای کاهش هرزروی مواد معدنی محققان کشور با انجام مطالعات بر روی کارخانه‌معدنی فسفات توانستند با استفاده از نانو حباب‌‌ها روشی را برای کاهش هرزروی مواد معدنی ارایه دهند. ضیاءالدین‌پورکریمی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر پر […]

توسط محققان کشور صورت گرفت

استفاده از«نانو حباب‌ها» برای کاهش هرزروی مواد معدنی

محققان کشور با انجام مطالعات بر روی کارخانه‌معدنی فسفات توانستند با استفاده از نانو حباب‌‌ها روشی را برای کاهش هرزروی مواد معدنی ارایه دهند.

ضیاءالدین‌پورکریمی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر پر عیار معدنی نیازمند خردایش‌های ریزتری از مواد معدنی هستیم تا این مواد به درجات آزادی مواد معدنی بالا برسند.

وی با بیان این‌که ذرات نرمه معدنی در پروسه انفجار و یا خردایش در معدن‌‌ها ایجاد می‌شوند، خاطر نشان کرد: برخی از این ذرات از آنجایی که به درجه آزادی رسیده‌اند، به پتانسیل بالاتری به فرآوری رسیده‌اند که در این پروژه تحقیقاتی ما بر روی این ذرات متمرکز شدیم.

پورکریمی با بیان این‌که این تحقیقات در معدن فسفات واقع در ایران مرکزی اجرایی شد، ادامه داد: در این کارخانه‌معدنی ذرات نرمه با توجه به این‌که در فرایند مشکلاتی ایجاد می‌کردند، حذف و به بخش باطله وارد می‌شدند، در حالی که این ذرات از خوراک اولیه هم به لحاظ فسفات و هم به لحاظ عناصر نادر، برخوردار هستند.

مجری طرح با تأکید بر این‌که فرایند استحصال نرمه معدنی بیش از ۵۰ سال است که در کارخانه‌های معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در این روش از نانو حباب‌‌ها برای فیلتراسیون ذرات نرمه در دنیا استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که روش‌های متعددی برای تولید این نانو حباب‌‌ها ارایه شده است، خاطر نشان کرد: در این مطالعات ما از روش «کاویتاسیون هیدرو دینامیکی» استفاده کردیم؛ چراکه این روش از جمله روش‌هایی است که قابلیت اجرا در مقیاس صنعتی را دارد.

پورکریمی زود از بین رفتن و قدرت انتخاب‌پذیری پایین را از معایب روش‌های کنونی تولید نانو حباب، عنوان و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این روش مشکل بسیاری از کارخانه‌های فلوتاسیون که با چالش ذرات نرمه مواجه هستند، مرتفع شود.

این محقق با تأکید بر این‌که در این مطالعات با استفاده از نانو حباب‌‌ها می‌توان نرمه معدنی را بازیافت کرد، یادآور شد: این روش از هرزروی مواد معدنی در کارخانه‌های معدنی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این مطالعات گفت: در مطالعات موردی که در معدن فسفات ایران مرکزی انجام شد، دستاوردهای زیادی کسب شد، به گونه‌ای که تا قبل از استفاده از این روش حدود ۲۰درصد توان تولید کارخانه‌معدنی به باطله هدایت می‌شد، ولی با نانو حباب‌‌ها توانستیم حدود ۷۵ درصد ذرات نرمه معدنی را بازیافت کنیم.

پورکریمی هدف از اجرای این طرح در کارخانه فسفات را تغییر بر روی سلول‌های فیلتراسیون و افزایش راندمان ذرات نرمه دانست و گفت: با حمایت مالی ایمیدرو این طرح در نمونه واقعی معدنی اجرایی شد و اگر به نتایج بیش‌تری در این زمینه برسیم، پیشنهاد اجرای کامل آن را به‌ کارخانه داوطلب ارایه خواهیم داد.

به گفته وی، تاکنون تکرارپذیری این روش اثبات شده است.