قرارداد شرکت قزاقستانی در معدن طلای داشکسن به هیچ وجه شفاف نیست

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس قرارداد شرکت قزاقستانی در معدن طلای داشکسن به هیچ وجه شفاف نیست   نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد شرکت قزاقستانی در معدن طلای داشکسن در قروه یکی از ننگین‌‌ترین قرارداد‌ها در حوزه بهره‌برداری از معادن است. این قرارداد به هیچ وجه شفاف […]

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس

قرارداد شرکت قزاقستانی در معدن طلای داشکسن به هیچ وجه شفاف نیست

 

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد شرکت قزاقستانی در معدن طلای داشکسن در قروه یکی از ننگین‌‌ترین قرارداد‌ها در حوزه بهره‌برداری از معادن است. این قرارداد به هیچ وجه شفاف نیست و متأسفانه علی‌رغم درخواست برای شفاف‌سازی در این باره هنوز هیچ مدرکی ارایه نشده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از کرد پرس، علیمحمد مرادی در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان با بیان این‌که، قرارداد قبلی بهره‌برداری از این معدن به صورت ۵۱ درصد سهم ایران و ۴۹ درصد سهم شرکت خارجی بود، گفت: متأسفانه در قرارداد جدید با شرکت قزاقستانی سهم شرکت خارجی به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

 وی افزود: براساس این قرارداد، این شرکت باید سالانه دو تن طلا برداشت کند، اما در حال حاضر براساس برخی گفته‌های خود مسؤولان صنعت، معدن و تجارت برداشت این شرکت حدود ۳٫۴ تن در سال است.

 عضو شورایعالی معادن با بیان این‌که ما تقریباً هیچ چیز از این قرارداد نمی‌دانیم و هیچ نظارتی هم بر پروسه کار از سوی دستگاه‌های مسؤول انجام نمی‌شود، گفت: حتی اگر ادعا شود این شرکت سالانه ۷ تن برداشت می‌کند کسی نمی‌تواند منکر شود چون هیچ نظارتی وجود ندارد و همه عوامل مؤثر و کارگران و… هم از سوی این شرکت با صلاحدید آنها در این معدن به‌کار گرفته شده‌اند و اجازه بازدید هم به هیچ کس نمی‌دهند.

 مرادی با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی در این باره، خواستار نقش‌آفرینی اداره کل صنعت، معدن و تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همه دستگاه‌های مرتبط در این باره شد.

 وی افزود: علاوه بر حقوق دولتی و مالیات بر ارزش افزوده باید سالانه یک درصد از عایدات این شرکت در منطقه به مصرف برسد. اما متأسفانه این حقوقات قانونی در این سال‌ها پرداخت نشده است.

 محمدی افزود: به عنوان عضو شورایعالی معادن از حاکمیت درخواست داریم که به این موضوع در اسرع وقت رسیدگی شود.

 تخصیص آب زنجیره فولاد از سد قوچم

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این‌که زنجیره فولاد کردستان در شهرستان‌های قروه، بیجار و سقز در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: آب مورد نیاز برای این زنجیره فولاد از سد قوچم تخصیص داده شده است و فعالان محیط‌زیست و کشاورزان نگران استفاده از سفره‌های زیرزمینی برای این پروژه نباشند.

 وی همچنین به موضوع سهم آب کردستان از منابع آبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تخصیص سهمیه آب در سال‌های متمادی در استان کردستان منصفانه نبوده است. اقدامات مناسبی در این باره انجام شده و تخصیص‌های مناسبی برای آب شرب و آب کشاورزی گرفته شده است هر چند همچنان راضی‌کننده نیست.

 وی افزود: میانگین کشاورزی آبی در کشور ۴۷ درصد است و این رقم در کردستان با وجود ۳۱ سد، حدود ۱۰ درصد است و خواسته ما این است که کشاورزی آبی در کردستان هم به میزان میانگین کشوری برسد و در این راستا تلاش می‌کنیم.

 مدیریت در استان ضعف دارد

 عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به این‌که ضعف‌های جدی در مدیریت کلان استان کردستان وجود دارد، گفت: من بار‌ها در مورد این ضعف مدیریت در مجموعه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و تجارت تذکر داده‌ام.

 نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری ضعف کردستان در زیرساخت‌های توسعه و صنعتی گفت: سرانه صنعت در کردستان برای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان است در صورتی‌که میانگین کشوری آن ۸ میلیون تومان است.

وی اذعان کرد: اقتصاد کردستان به نوعی متأثر از کشاورزی است و بنده براساس اهمیت این موضوع کمیسیون کشاورزی را انتخاب کردم تا بلکه بتوانم در این زمینه به مردم استان خدمت کنم.

 مرادی تصریح‌کرد: از آنجایی که در گذشته نماینده‌ای از استان در کمیسیون کشاورزی نبوده تا از آب‌های استان صیانت کند کم‌ترین آب کردستان به خود استان اختصاص داده شده بود.

 وی گفت: بنده برای این مهم ۲۰ جلسه با وزیر نیرو و معاونین وی داشته‌ام تا این‌که این سهمیه را افزایش دهیم و به میانگین کشوری نزدیک شویم.

 این نماینده مجلس ادامه داد: تا سال ۹۵ حدود دو هزار هکتار تخصیص آب داشتیم که این رقم به ۱۶ هزار هکتار رسیده و تلاش بر این است این رقم به ۲۳ هزار هکتار افزایش یابد هر چند به این میزان هم اکتفا نخواهیم کرد.