پیش‌بینی افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو مطرح کرد پیش‌بینی افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو ارزیابی دقیق کمی فعالیت‌های معدنی را از محورهای اساسی در برنامه رضا‌رحمانی برای وزارت صمت دانست و افزود: با توجه به ارزیابی‌های که در حوزه معدن انجام شده، اجرای […]

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو مطرح کرد

پیش‌بینی افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو ارزیابی دقیق کمی فعالیت‌های معدنی را از محورهای اساسی در برنامه رضا‌رحمانی برای وزارت صمت دانست و افزود: با توجه به ارزیابی‌های که در حوزه معدن انجام شده، اجرای این برنامه می‌تواند سرفصلی برای پوشش‌دهی این نقاط ضعف باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شاتا، سعدمحمدی در همین مورد اضافه‌کرد: در این برنامه در ارتباط با زنجیره فولاد و صنایع معدنی که قسمت زیادی از آن با ایمیدرو فعالیت می‌کند تکلیف برای این صنایع تا افق ۱۴۰۰ مشخص است.

وی در توضیح این نکته اظهارکرد: تمامی صنایع معدنی در این برنامه به صورت جزیی بررسی و ارزیابی شده‌اند. به‌طور مثال افق ۱۴۰۰ در این برنامه برای سنگ‌آهن ۱۰۷میلیون تن پیش‌بینی شده که در حال حاضر میزان تولید کشور در این محصول ۸۰میلیون تن است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه با اشاره به ارزیابی سایر فلزات در این برنامه اضافه‌کرد: افق کمی کنستانتره، چدن، مس، شمش، آلومینیم، مس، سرب و روی و بسیاری محصولات معدنی دیگر نیز در این برنامه به صورت جزیی و کمی مشخص شده است.

سعدمحمدی در همین مورد تصریح‌کرد: در حوزه معدن اگر بتوانیم طبق برنامه ارایه شده بهره‌وری را برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید را به عنوان یک سرفصل قرار دهیم، به جرأت می‌توان گفت اهدافی که در برنامه دیده شده محقق خواهد شد.

به گفته وی اجرای این برنامه و محقق شدن اهداف آن می‌تواند در افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی مؤثر واقع شود.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو همچنین با اشاره به سوابق رحمانی در کمیسیون صنایع و معادن و مجلس و وزارت صمت تأکیدکرد: فعالیت مستمر در رحمانی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و حضور او در بدنه وزارت صمت حاکی از آشنایی ایشان با سازوکار شرکت‌های کوچک و بزرگ در این حوزه و برنامه‌ها، ایده‌ها و شرایط سیستم است و به همین دلیل برنامه‌ریزی در این حوزه را دقیق‌تر و با اشراف بیش‌تری انجام خواهد داد.

نگاه بنیادی رحمانی به توسعه بخش معدن

همچنین در باره وزیر پیشنهادی وزارت صمت، اسدا…کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با اشاره به نگاه بنیادی رحمانی به توسعه بخش معدن افزود: توجه و تأکید بر اکتشافات عمیق در حوزه معدن، برنامه اجرایی مهمی در راستای عملیات‌ بنیادین و زیربنایی در حوزه معدن خواهد بود و گام مثبتی برای توسعه این بخش به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت تأکید وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بر گسترش عمق اکتشافات معادن را اقدامی مثبت در این زمینه ارزیابی کرد و گفت: اکثر عملیات‌های اکتشاف در کشور ما سطحی بوده و تاکنون به اکتشافات عمقی کم‌تر پرداخته ‌شده است.

مدیر کل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت در ادامه با اشاره به اولویت تکمیل سامانه کاداستر در برنامه‌های ارایه شده رحمانی اضافه‌کرد: کاداستر تیز سامانه‌ای برای مکانیزه کردن معادن و مجوزهای معدنی است که در صورت تکمیل این سامانه بسیاری از بوروکراسی‌های اداری کاهش یافته و امور جاری مربوط به صدور مجوز نیز تا حد زیادی تسهیل خواهد شد.

کشاورز در ادامه اعتقاد به جوان‌گرایی را یکی دیگر از محورهای قابل توجه در برنامه رحمانی توصیف کرد و افزود: تأکید بر جوان‌گرایی در برنامه‌های ایشان به خوبی دیده شده و با توجه به جوان بودن گرینه پیشنهادی وزارت صمت نسبت به سایر وزرا این برنامه قطعاً اجرا خواهد شد.

وی اظهار امیدواری‌کرد: اجرای این سیاست تأثیرات مثبتی در بهبود وضعیت صنایع به ویژه معدنی خواهد داشت.