افزایش ۴۶ درصدی تورم تولید در بخش معدن

مرکز آمار اعلام کرد افزایش ۴۶ درصدی تورم تولید در بخش معدن شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال به ٣٢٤,٧ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (۲۸۸٫۸)، ۱۲٫۴ و شاخص فصل مشابه سال قبل (۲۲۲٫۰)، ۴۶٫۲ درصد افزایش داشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شاخص قیمت تولیدکننده معیاری برای اندازه‌‌گیری تغییرات در میانگین […]

مرکز آمار اعلام کرد

افزایش ۴۶ درصدی تورم تولید در بخش معدن

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال به ٣٢٤,٧ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (۲۸۸٫۸)، ۱۲٫۴ و شاخص فصل مشابه سال قبل (۲۲۲٫۰)، ۴۶٫۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شاخص قیمت تولیدکننده معیاری برای اندازه‌‌گیری تغییرات در میانگین قیمت دریافت شده توسط تولیدکنندگان، به ازای تولید کالا و خدمات در داخل کشور، نسبت به یک دوره زمانی معین (سال پایه) است.

در حقیقت، شاخص قیمت تولیدکننده یا تورم تولید ‌روند تغییرات میانگین قیمت کالا‌ها و خدمات تولید شده در داخل کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد. این شاخص یکی از معیارهای سنجش عملکرد اقتصادی دولت‌‌ها است و تأثیر قابل‌‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت.

براساس تازه‌‌ترین گزارش مرکز آمار درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش معدن در ۴فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٧ نسبت به میانگین دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) ٣٠,٨ است که نسبت به تورم ۴صل منتهی به فصل بهار ١٣٩٧، (۲۲٫۰درصد)، افزایش داشته است.

در فصل مورد بررسی بخش «استخراج کانه‌های فلزی» بیش‌ترین تأثیر را بر افزایش ١٢,٤ درصدی شاخص قیمت بخش معدن داشته است. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با ١٣,٤ درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ۳۰۱٫۰ به عدد ۳۴۱٫۲ رسید. این افزایش بیش‌تر تحت تأثیر افزایش ۱۷٫۱ درصدی فعالیت‌ «استخراج سنگ‌های آهنی» به وجود آمده است.

تورم تولیدکننده در فصل تابستان ١٣٩٧ در فعالیت «استخراج سنگ‌های آهنی» به رقم ٤٥٦,٧ رسید و به این ترتیب نسبت به فصل قبل ۱۷٫۱ درصد افزایش نشان داده است، این در حالی است که شاخص قیمت در بخش مورد بررسی در فصل بهار ١٣٩٧ رقم ۳۹۰٫۱ بوده و نسبت به فصل قبل از آن ۲۱٫۰ درصد افزایش یافته بود. افزایش شاخص قیمت فعالیت «استخراج سنگ‌های آهنی» در فصل تابستان ١٣٩٧ به‌طور عمده ناشی از افزایش قیمت ماده معدنی «کنسانتره آهن» است. تغییرات شاخص قیمت در سایر فعالیت‌ها، تأثیر به‌سزایی در تغییر شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش معدن نداشته است.

گفتنی است، درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۵ (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) ٢,٧ بود که نسبت به تورم ۴ فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٥ (٤,١درصد) افزایش را تجربه کرد.