آذربایجان‌غربی قطب نخست تولید طلا در کشور

آذربایجان‌غربی قطب نخست تولید طلا در کشور قائم‌مقام رییس در امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت، معدن‌وتجارت آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است. به گزارش مناقصه‌مزایده، پریساعابدپور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که آذربایجان‌غربی قطب نخست تولید طلا در کشور است، […]

آذربایجانغربی قطب نخست تولید طلا در کشور

قائممقام رییس در امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت، معدن‌وتجارت آذربایجانغربی گفت: آذربایجانغربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، پریساعابدپور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که آذربایجان‌غربی قطب نخست تولید طلا در کشور است، تصریح کرد: در حال‌حاضر آذربایجان‌غربی با دارا بودن دو معدن طلا با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره قطعی در رتبه نخست ذخایر طلایی کشور است.

قائممقام رییس در امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت، معدن‌وتجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان‌غربی شناسایی شده است که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره‌برداری است.

وی با اشاره به ذخایر با ارزش معدنی در استان افزود: مواد معدنی غیرفلزی از جمله سیلیس با عیار ۹۹ درصد و بیش‌تر، باریت با وزن مخصوص ۴٫۲۶ گرم بر سانتی‌مترمکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه‌های بزرگ، دولومیت با عیار بالای ۲۲ درصد در منطق مختلف استان که جزو ذخایر معدنی با ارزش هستند، وجود دارد.

عابدپور به پروانه‌های صادره در استان اشاره کرد و گفت: در ۷ ماهه سال‌جاری تعداد پروانه اکتشافات صادره در استان ۲۲۲ فقره، گواهی کشف ۲۵ فقره با ذخیره قطعی ۷میلیونو۱۳۵ هزار تن است. در بازه زمانی فوق تعداد ۴۶۵ فقره پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی یک میلیارد ۲۱۲میلیونو۴۶۸ هزار تن و با اشتغالزایی برای ۵ هزارو۱۸۳ نفر صادر شده است.

قائممقام رییس در امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت، معدن‌وتجارت آذربایجان‌غربی افزود: تعداد ۶۸ فقره با میزان استخراج یک میلیون و ۶۹هزارو۵۰۷ مترمکعب مجوز برداشت موقت از ذخایر شن و ماسه استان جهت استفاده در واحدهای تولیدی شن و ماسه و پروژه‌های عمرانی صادر شده است.

شناسایی و ثبت ۲۳ محدوده اکتشافی در آذربایجان‌غربی

همچنین جعفرصادق‌اسکندری، رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی و ثبت ۲۳ محدوده اکتشافی در استان گفت: ۴۵۶ کیلومتر برای بهره‌برداری از این محدوده‌ها در شهرستان‌های مختلف مشخص شده است.

اسکندری افزود: ۶ محدوده از این تعداد با ۴۳ کیلومتر مربع در شمال آذربایجان‌غربی، ۵محدوده با ۲۳۵ کیلومتر مربع در جنوب استان و ۱۲ محدوده نیز با ۱۷۸ کیلومترمربع در منطقه زرشوران قرار دارد.

وی اضافه کرد: طبق پیش‌بینی‌‌ها معادن قابل‌توجهی در این منطقه وجود دارد و ظرفیت خوبی در حوزه تیتان، طلا، آهن و دیگر مواد معدنی فلزی در این منطقه شناسایی شده است.

وی بیان کرد: احداث واحدهای فرآوری از سیاست‌های کلی این سازمان بوده که در این راستا از طریق سامانه کارا و با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تسهیلات مورد نیاز جهت احیای معادن و خرید ماشین‌آلات و احداث واحد‌های فرآوری در نظر گرفته شده است.

گفتنی است که از مجموع کل ۱۰۰هزار تن ذخیره قطعی طلا در جهان ۰٫۵ درصد آن به تنهایی از معادن طلای تکاب در آذربایجان‌غربی استخراج می‌شود. معدن طلای زره‌شوران با ذخیره ۱۱میلیون تن بزرگ‌‌ترین معدن طلای ایران است که کارخانه استحصال طلای آن سالانه ۵۰۰ کیلو شمش طلای ۲۴ عیار تولید می‌کند.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در کشور محسوب می‌شود؛ در حال‌حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد و این در حالی است که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می‌یابد.

آذربایجان‌غربی همچنین رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد و با ساخت واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تکاب، سالانه ۳۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا و بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم نقره تولید می‌شود.

یک معدن بزرگ طلای «آق‌دره» نیز در تکاب وجود دارد که عیار کانسنگ آن نزدیک به ۵گرم در هر تن بوده و می‌تواند سالانه بالغ بر ۲٫۲ تن طلا تولید کند، معدن طلا و نقره باریکای سردشت و خرابه پیرانشهر نیز تولید فلزات گرانقیمت را در این استان به نحو چشمگیر تقویت می‌کند.

علاوه بر این معادن، در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده‌های دیگری از شهرستان تکاب رگه‌های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره‌برداری از این معادن، آذربایجان‌غربی به رتبه‌های جهانی در تولید طلا و نقره دست می‌یابد.