انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اولین بار در سیستان‌وبلوچستان

انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اولین بار در سیستان‌وبلوچستان ‌مدیر پروژه پهنه هوایی ژئوفیزیک زاهدان – سفیدآبه در سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران‌(ایمیدرو) گفت: توسط سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران‌(‌ایمیدرو) و برای اولین بار در استان سیستان‌وبلوچستان از تکنولوژی ژئوفیزیک هوایی در پهنه زاهدان – سفیدآبه به مساحت ۱۶ هزار کیلومتر […]

انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی برای اولین بار در سیستان‌وبلوچستان

‌مدیر پروژه پهنه هوایی ژئوفیزیک زاهدان – سفیدآبه در سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران‌(ایمیدرو) گفت: توسط سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران‌(‌ایمیدرو) و برای اولین بار در استان سیستان‌وبلوچستان از تکنولوژی ژئوفیزیک هوایی در پهنه زاهدان – سفیدآبه به مساحت ۱۶ هزار کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد تومان به جهت شناسایی مواد معدنی‌ استفاده می‌شود و این پروژه تا به رسیدن نتایج مدنظر در حال انجام است‌.

به گزارش ایسنا، ‌محسن‌اسماعیلی افزود: جهت توسعه اکتشاف کانسارهای پنهان فلزی و عمقی و شناسایی محدود‌ه‌ای پر پتانسیل در سطح استان‌، عملیات ژئوفیزیک هوایی در پهنه زاهدان _ سفیدآبه براساس تفاهم‌نامه‌ای که مورخ ۲۹ خرداد ۹۵ با سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (‌ایمیدرو) منعقد شد، در تاریخ ۱۱خرداد سال ۹۵ از طرف وزارت صنعت، معدن‌وتجارت استان به این سازمان واگذار شد‌.

اسماعیلی تصریح کرد: برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه زاهدان – سفیدآبه در حال انجام است و این درحالی است که از شروع عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور تا پایان سال ۱۳۹۲، ۱۲۰هزار کیلومتر خطی‌، پرواز انجام شده که تا کنون به بیش از ۲۷۰ هزار کیلومتر خطی رسیده است‌.

وی افزود: جهت انجام پروژه‌، ایمیدرو با شرکت پیمانکار ژئوفیزیک در تاریخ ۳مهر ماه ۹۵ قرارداد منعقد شد و از همان زمان جهت اجرای عملیات پرواز هوایی با بالگرد شروع به اخذ مجوز پرواز از نهادهای امنیتی استان کرد‌.

اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و تلا‌های مکرر نهایتاً مجوز در مهرماه ۹۶ برای پرواز صادر شد و بالگرد وارد فرودگاه زاهدان شد و به دلیل برخی هماهنگی‌ها، نهایتاً‌ پرواز بالگرد انجام شد.

وی ادامه داد: با برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در این پروژه هم‌اکنون کارهای پردازش و تعبیر و تفسیر داده‌ها در حال انجام است و با تکمیل تفسیر‌ها و مشخص شدن ژئوفیزیکی‌، با تلفیق با سایر لایه‌های اکتشافی (دورسنجی‌، ژئوشیمی‌، زمین‌شناسی) نهایتاً‌ محدوده‌های امید بخش تا پایان سال ۹۷ معرفی خواهند شد‌.

از داده‌های خام ژئوفیزیک هوایی به عنوان داده‌های پایه در سایر موارد توسعه‌ای استان مانند سدسازی‌، لرزه‌نگاری‌، آبخیزداری و… می‌توان استفاده کرد.