توسعه معادن در گرو تکمیل زیرساخت‌ها

    جعفر سرقینی گفت: تکمیل زیرساخت‌ها در توسعه معادن نقش اساسی داشته و اگر این زیرساخت‌ها فراهم نشود، نمی‌توانیم به توسعه معادن برسیم. به گزارش مهر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از معادن دنیا به خاطر عدم دسترسی به زیرساخت‌ها هرگز راه‌اندازی نشده‌اند و این موضوع برای معادن کوچک مقیاس که […]

 

 

جعفر سرقینی گفت: تکمیل زیرساخت‌ها در توسعه معادن نقش اساسی داشته و اگر این زیرساخت‌ها فراهم نشود، نمی‌توانیم به توسعه معادن برسیم.

به گزارش مهر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از معادن دنیا به خاطر عدم دسترسی به زیرساخت‌ها هرگز راه‌اندازی نشده‌اند و این موضوع برای معادن کوچک مقیاس که توانایی مالی کم‌تری دارند مهم است اما به‌طور عمده چون معادن در نقاط دور افتاده قرار گرفته ما ناگزیر از رساندن زیرساخت‌ها به این مناطق هستیم چراکه هیچ معدنی را ما در اطراف شهر‌ها نداریم..

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: معادن بزرگ برای تأمین زیرساخت‌ها و زیربنا‌ها مشکلی نداشته و خودشان در این امر مهم سرمایه‌گذاری کلان نموده و راه، جاده و بقیه زیرساخت‌ها را به سرعت فراهم می‌کنند. اما وظیفه حاکمیتی دولت برای معادن کوچک مقیاس به منظور تأمین زیرساخت‌ها می‌باشد

به گفته سرقینی، همه ساله برای این موضوع بودجه‌ای در نظر گرفته شده که متأسفانه هر روز این بودجه کم‌تر می‌شود به‌طوری که سال گذشته از ۸۰ میلیارد تومان اعتباری که در برنامه دیده شده بود تنها دو میلیارد تومان به دست مجریان رسیده که این ناکافی است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از این‌که بودجه لازم برای تکمیل زیرساخت‌های لازم در معادن به رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها واصل شود آن‌ها می‌توانند با انجام مدیریتی مناسب نسبت به تجمیع معادن اقدام نموده تا بودجه اختصاص یافته در زیرساخت‌ها متمرکز شده در مجموعه‌های معدنی صرف شود؛ طبیعی است که مسیرهای معدنی که ۵ تا ۶ معدن در آن استقرار یافته نسبت به مسیری که تنها یک معدن در آن وجود دارد از اولویت‌ بیش‌تری برای تخصیص بودجه برای تکمیل زیرساخت‌های مربوط به آن برخوردار است.

 

سرقینی گفت: در معدن سیماندو در گینه گوناکری که ۲۰ سال قبل کشف شده و یکی از ۵ معدن بزرگ سنگ‌آهن دنیا به حساب می‌آید، به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب هنوز راه‌اندازی نشده است به‌طوری که در این مدت شرکت‌های بزرگ معدنی به دفعات مختلف استقبال نموده اما به دلیل این‌که ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن نیاز دارد آن را ر‌ها کرده‌اند، همچنین در گینه کوناکری بخشی از ماده معدنی «بوکسیت» به دلیل این‌که در ۴۰۰ کیلومتری بندر قرار دارد و فاقد زیر ساخت است هنوز بلااستفاده مانده است.