افزایش ۱۷۰ درصدی ذخایر معدنی خراسان‌جنوبی

افزایش ۱۷۰ درصدی ذخایر معدنی خراسان‌جنوبی رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی گفت: ذخایر معدنی کشف شده در استان از دومیلیارد تن در سال۹۲ اکنون به ۳میلیاردو۷۰۰ میلیون تن رسیده که رشد ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، داودشهرکی در نشست شورای معادن استان خراسان‌جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: این استان […]

افزایش ۱۷۰ درصدی ذخایر معدنی خراسان‌جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی گفت: ذخایر معدنی کشف شده در استان از دومیلیارد تن در سال۹۲ اکنون به ۳میلیاردو۷۰۰ میلیون تن رسیده که رشد ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، داودشهرکی در نشست شورای معادن استان خراسان‌جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: این استان ۵۷۸ معدن با استخراج اسمی ۱۶ میلیون و ۹۰۰ تن دارد که با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد ریال برای ۱۱ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی رتبه خراسان‌جنوبی را در ذخایر قطعی کشف شده هفتم کشور اعلام کرد و گفت: امسال بعد از آزادسازی معادن در بلوک‌های راکد که البته همراه با مشکلاتی بود، ۳هزارو۶۰۰ درخواست ثبت محدوده داشتیم.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی ادامه داد: ۳۰۴ مورد از این درخواست‌ها در محدوده بلامعارض بوده که وسعت آن ۱۱هزارو۴۴۰ کیلومتر است و اکنون در مسیر قانونی قرار دارد.

وی تعداد پروانه اکتشاف را ۲۹ مورد اعلام کرد و گفت: مساحت این پروانه‌ها ۲۰۷ کیلومتر است و برای آن ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

شهرکی افزود: همچنین ۲۰ فقره گواهی کشف با مساحت ۸۶ کیلومتر مربع، سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد تومان و ذخیره قطعی یکمیلیونو۲۰۰ هزار تن در سال ۹۷ صادر شده است.

وی با بیان این‌که در مرحله بهره‌برداری نیز ۳۲ معدن پروانه گرفته‌اند گفت: این معادن ۲۵۱ کیلومتر مساحت دارند که برای آن ۲۷۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و با ۶۰ میلیون تن ذخایر، یک میلیون تن استخراج اسمی آن است.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی بیان کرد: ۲۶۴ پروانه‌های اکتشافی اعتبار دارد که مساحت آن ۳هزارو۲۰۰ کیلومتر مربع است و ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن انجام شده است.

وی از وجود ۵۹ گواهی کشف آماده واگذاری خبر داد و گفت: ذخایر قطعی این معادن یکمیلیادو۲۰۰ میلیون تن است.

شهرکی یادآور شد: کل محدوده معدنی استان با قابلیت بهره‌برداری و استخراج ۶هزارو۷۰۰ کیلومتر است که نشان می‌دهد به نسبت مساحت استان هنوز ظرفیت توسعه اکتشاف و فعالیت معدنی داریم.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک شرکت‌های وابسته با سازمان صمت و بخش‌خصوصی ظرفیت واقعی معدن در استان به خوبی ارایه شود.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به ۴۹ مصوبه شورای معادن استان در سال ۹۷ اظهار داشت: حمایت از شهرداری‌هایی که از سنگ معدنی استفاده کنند و تسهیل فضای کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاری با کمک به منابع طبیعی در بحث کمبود نیروی انسانی از جمله این مصوبات بوده است.

وی از شناسایی ۳محدوده سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در فردوس، سرایان و زیرکوه خبر داد و گفت: تجهیز این محدوده‌ها برای پیشگیری از خام‌فروشی در دستور کار قرار گرفته که در زیرکوه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای آموزش و تراش سنگ‌ها همکاری می‌کند.

شهرکی با تأکید بر این فرآوری در محدوده‌های معدنی جزو اولویت‌ها است افزود: از ابتدای امسال محدوده‌های خاک‌رس استان ساماندهی شده و همان برنامه برای گروه شن و ماسه نیز دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که ۴۰ درصد ژئوفیزیک کشور در استان انجام می‌شود تعیین تکلیف محدوده‌ها به عنوان امتیاز بزرگ خراسان‌جنوبی با سازمان زمین‌شناسی به پایان رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی تخفیف برای معادنی که رعایت مسایل زیست‌محیطی دارند و معرفی معادن استان از طریق یک همایش را جزو دیگر برنامه‌های حوزه معدن برشمرد.