رشد ۵۰۰درصدی ۱۲ استان در صدور پروانه بهره‌برداری معدنی

براساس آمار ۷ماهه سال وزارت ۹۷صمت رشد ۵۰۰درصدی ۱۲ استان در صدور پروانه بهره‌برداری معدنی عملکرد ۷ماهه امسال وزارت صنعت، معدن‌وتجارت نشان می‌دهد صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در ۱۲ استان از نظر تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال بین ۷ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته است. به گزارش ایرنا، با وجود رشد صدور پروانه‌های […]

براساس آمار ۷ماهه سال وزارت ۹۷صمت

رشد ۵۰۰درصدی ۱۲ استان در صدور پروانه بهره‌برداری معدنی

عملکرد ۷ماهه امسال وزارت صنعت، معدن‌وتجارت نشان می‌دهد صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در ۱۲ استان از نظر تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال بین ۷ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، با وجود رشد صدور پروانه‌های بهره‌برداری معدنی در ۱۲ استان، در کل کشور این شاخص ۲۱درصد کاهش یافته است.

در مجموع عملکرد بخش‌معدن در دوره یاد شده در هم‌سنجی با پارسال از نظر میزان استخراج اسمی و نیز تعداد اشتغال به ترتیب ۵۵٫۶ و ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

استان‌های مازندران، ایلام و قزوین از نظر تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدن به ترتیب از ۵۰۰، ۴۰۰ و ۱۲۵درصد، رشد در ۷ماهه امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته برخوردار شدند.

علاوه بر این استان‌های زنجان، مرکزی و فارس به ترتیب با ۶۳٫۲، ۵۹٫۳ و ۵۳٫۳ درصد بیش‌ترین کاهش صدور تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدن در دوره مورد بررسی را داشتند.

مجموع تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدن در دوره این گزارش به رقم ۳۳۱ رسید و میزان استخراج رسمی نیز ۱۱۹ میلیون و ۴۸ هزار تن ثبت شده و شمار اشتغال نیروی کار هم دوهزارو۵۶۴ نفر در نظر گرفته شد.

بر پایه آمارهای مورد بررسی از لحاظ میزان استخراج رسمی معدن، استان‌های مازندران، سیستانوبلوچستان و ایلام به ترتیب با ۵۸۵، ۳۸۲٫۶ و ۲۳۰٫۷ درصد بیش‌ترین رشد را در سطح کشور در دوره مورد بررسی داشتند و استان‌های کرمان، منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو (آذربایجانشرقی) و یزد به ترتیب با ۹۳٫۹، ۹۰٫۵ و ۸۳٫۹ درصد در ۷ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال بالا‌ترین افت را نشان می‌دهد.

همچنین در زمینه میزان اشتغال پیش‌بینی شده استان‌های مازندران، چهارمحال‌وبختیاری و ایلام به ترتیب با ۹۰۰، ۲۸۳٫۳ و ۲۲۷٫۳ درصد بیش‌ترین افزایش را نسبت به ۷ماهه ۹۶ دارند و از سوی دیگر استان‌های البرز، زنجان و لرستان به ترتیب با ۹۶٫۴، ۷۳٫۱ و ۶۹٫۱ درصد بالا‌ترین کاهش پیش‌بینی اشتغال را در مدت این گزارش داشتند.

بررسی جداول آماری وزارت صنعت، معدن‌وتجارت نشان می‌دهد که میزان حقوق دولتی اخذ شده از معادن فعال کشور در مدت ۷ماهه امسال به رقم بیش از ۴هزارو۱۸۶ میلیارد و ۸۲۲ میلیون ریال رسید؛ این رقم در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال که افزون بر ۴هزار و ۷۲۵ میلیارد و ۲۷۶ میلیون ریال بود، ۱۱٫۴ درصد کاهش داشت.

مهرماه امسال بیش از ۷۹۸ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال حقوق دولتی از معادن فعال وصول شده بود که بیش از ۱۹ درصد مجموع حقوق دولتی اخذ شده در ۷ماهه امسال را نشان می‌دهد.

بر پایه آمارهای وزارتخانه یاد شده، بیش از ۵هزار و ۵۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری بوده و افزون بر ۳هزارو۳۰۰ معدن در کشور فعال است و بقیه در مراحل تجهیز قرار دارند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی است، در سال‌های فعالیت دولت یازدهم (۹۶- ۱۳۹۲) به‌طور متوسط از معادن فعال کشور سالیانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج شد.

جمهوری‌اسلامی‌ایران حدود ۶۰ میلیون تن ذخایر معدنی شناسایی شده دارد که از این رقم بالغ بر ۴۰ میلیون تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.