استفاده از مطالعات چینه‌نگاری شیمیایی در اکتشاف آب‌های کارستی استان کرمانشاه

برای نخستین بار در کشور انجام شد استفاده از مطالعات چینه‌نگاری شیمیایی در اکتشاف آب‌های کارستی استان کرمانشاه مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از انجام مطالعات آب‌های کارستی استان کرمانشاه که چندی است توسط کارشناسان این سازمان در حال انجام است، خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان […]

برای نخستین بار در کشور انجام شد

استفاده از مطالعات چینه‌نگاری شیمیایی در اکتشاف آب‌های کارستی استان کرمانشاه

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از انجام مطالعات آب‌های کارستی استان کرمانشاه که چندی است توسط کارشناسان این سازمان در حال انجام است، خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به گفته رضاسلامتی، یکی از محورهای این مطالعات بررسی‌های چینه‌نگاری است که براین اساس انواع مطالعات صحرایی و دفتری در ارتباط با تعیین همبستگی جانبی لایه‌های کارستی و غیرکارستی بررسی می‌شود.

وی با بیان این‌که در این راستا برای اولین بار از روش چینه‌نگاری شیمیایی در پیش‌بینی توسعه میزان کارست‌شدگی استفاده شد، تصریح کرد: برهمین اساس با ارسال نمونه‌های صحرایی به آزمایشگاه و نتایج حاصل از آزمایشات ICP OES و XRF نتایج بسیار خوبی به‌دست آمده است و این مطالعات باعث می‌شود که ما درک صحیحی از میزان کارست‌شدگی لایه‌ها در اعماق زمین پیدا کنیم که در نتیجه می‌توان ضخامت بهینه سفره آبدار را تعیین کرد.

لازم به ذکر است، به پدیده انحلال سنگ‌های کربناته از قبیل سنگ آهک و دولومیت کارست می‌گویند و آب‌های زیرزمینی درون این حفرات را آب‌های کارستی می‌نامند که این آب‌ها عموماً از کیفیت بالایی جهت شرب برخوردار هستند و از جمله ذخایر مهم آب شرب هستند.

گفتنی است، این روش مطالعه توسط محمدجودکی، کارشناس گروه چینه‌شناسی مدیریت زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور معرفی و انجام گرفته است.