سرانجام آلومینیم المهدی به مپنا رسید

سرانجامآلومینیم المهدی به مپنا رسید پس از گذشت حدود ۳سال و حمایت تمام قد از مالک معدن‌دار خام‌فروش شرکت آلومینیم المهدی و طرح هرمزال، این مجتمع بزرگ به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران واگذار می‌شود. به گزارش فارس خبرهای دریافتی از سازمان خصوصی‌سازی حاکی است، مجتمع آلومینیم المهدی و طرح هرمزال پس از خلع ید […]

سرانجامآلومینیم المهدی به مپنا رسید

پس از گذشت حدود ۳سال و حمایت تمام قد از مالک معدن‌دار خام‌فروش شرکت آلومینیم المهدی و طرح هرمزال، این مجتمع بزرگ به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران واگذار می‌شود.

به گزارش فارس خبرهای دریافتی از سازمان خصوصی‌سازی حاکی است، مجتمع آلومینیم المهدی و طرح هرمزال پس از خلع ید و عدم ایفای تعهدات شرکت فروآلیاژ گنو متعلق به محمدعلیمحمدی به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی(مپنا) واگذار شده است.

براساس این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی دلیل لغو واگذاری مجتمع المهدی به علیمحمدی را «عدم ایفای برخی تعهدات از سوی شرکت فروآلیاژ گنو به عنوان خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیم المهدی و طرح هرمزال عنوان کرده » و گفته است: «با حال شدن دین مشارالیه، سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار فراخوان درخصوص جایگزینی خریدار قبلی کرده و پس از بررسی پیشنهادهای رسیده، قرارداد جایگزین با شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی(مپنا)منعقد گردید.»

گروهی از شرکت مپنا به مدیریت حمیدمهتدی که در اوایل دهه۸۰ نیز سابقه مدیرعاملی مجتمع آلومینیم المهدی و طرح هرمزال را داشته است امروز به‌طور رسمی وارد این شرکت بزرگ در بندرعباس می‌شوند.

گروه مپنا مطالبات بزرگی از مجموعه وزارت صمت دارد و براین اساس مقرر شده اقساط و وجه معامله ۷۳٫۳۶درصد از سهام کنترلی مجتمع آلومینیم المهدی و صددرصد طرح هرمزال از محل تهاتر بدهی و مطالبات گروه مپنا با دولت تسویه شود.

علاقهمندی گروه مپنا برای مالکیت مجتمع آلومینیم المهدی نیاز به محصول استراتژیک این شرکت در ساخت نیروگاه‌ها و همچنین راه‌اندازی کوره تولید آلیاژی آلومینیم با ظرفیت تولید ۲۵ تن در روز اعلام شده که می‌تواند این مجتمع را از خام‌فروشی شمش آلومینیم نجات دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه مپنا بنا دارد همزمان با این مجتمع اقدام به خریداری یا احداث کارخانه کابل‌سازی به منظور ایجاد ارزش افزوده در چرخه تولید آلومینیم نماید. همچنین ایجاد نیروگاه برق خورشیدی و یا مذاکره با بانک‌تجارت برای مالکیت نیروگاه برق مولد فارس از دیگر اقدام‌های در دست بررسی است که مجتمع آلومینیم المهدی و طرح هرمزال را دچار تحول اساسی و بازگشت به جایگاه مؤثر خود خواهد کرد.

سازمان خصوصی‌سازی پس از گذشت ۳ سال و به یکباره در هفته آخر آذر ماه ۹۷، از آگهی مجدد عرضه بلوک کنترلی سهام مجتمع آلومینیم المهدی و صددرصد دارایی‌های طرح هرمزال به دلیل عدم تسویه اقساط بدهی علیمحمدی خبر می‌دهد که پیش‌تر نسبت به این واگذاری بار‌ها از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس هشدار داده شده بود.

براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی، شرکت فروآلیاژ گنو تحت مالکیت محمدعلیمحمدی طی ۳سال گذشته تنها بابت ۳٫۸۳ درصد از کل سهامی که در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ و با وجود هیاهوی بسیار به وی با ارزش یکهزارو۷۵۱ میلیارد تومان واگذار شده نتوانسته پول دولت را پس بدهد و حالا ۷۳٫۳۶ درصدی از سهام کنترلی مجتمع آلومینیم المهدی و ۱۰۰ درصد طرح هرمزال به این معدن دار سمنانی به دلیل عدم ایفای تعهدات دوباره و به ظاهر بدون طی تشریفات قانونی مزایده به گروه مپنا واگذار شده است.

سهامدار کنترلی گروه مپنا شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا با ۴۷٫۵۶ درصد سهام متعلق به مجموعه وابسته به وزارت نیرو است و پس از آن نیز سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا با ۱۱٫۰۷ درصد سهام و بانک پاسارگاد با ۵٫۵۶ درصد سهام در کنار سهام عدالت اصلی‌‌ترین سهامداران عمده آن‌را تشکیل می‌دهند.

مطابق با آگهی عرضه منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، خریدار این بلوک می‌تواند با پرداخت ۳۴۰ میلیارد تومان پول نقد و همچنین تعهد پرداخت ۹ قسط ۱۲۶میلیاردو۱۷۲ میلیون و ۷۶۳هزارو۵۳۲ تومان و ۵ ریالی در فواصل ۶ماهه تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ شمسی، مالک بزرگ‌‌ترین مجتمع تولیدکننده شمش آلومینیم در ایران باشد.

مطابق با آگهی مجدد مزایده مجتمع آلومینیم المهدی، سازمان خصوصی‌سازی برای حسن انجام تعهدات اعلام کرده یک فقره چک ۱۰۰۰میلیارد تومانی را از خریدار نزد خود به امانت نگاه خواهد داشت و علاوه بر این خریدار می‌بایست ۴۰ قسط تسهیلات یورویی بانک صنعت‌ومعدن از بابت قرارداد جعاله که باید از ۲۰ دی ماه سال‌جاری تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ شمسی به‌طور ماهانه تسویه شود را مطابق سررسیدهای مقرر بر عهده گیرد. نخستین قسط این بدهی با ۳میلیونو۹۲۱هزارو۵۸ یورو آغاز و سپس به‌طور پلکانی تا ۵میلیونو۱۵۲هزارو۳۶۰ یورو افزایش می‌یابد.