استخراج سالانه ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از معادن کشور

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن‌وتجارت استخراج سالانه ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از معادن کشور معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن‌وتجارت با بیان این‌که قبل از انقلاب، ۱۹ میلیون تن استخراج مواد معدنی داشتیم، گفت: اما امروز استخراج مواد معدنی به ۴۰۰ میلیون تن در طول سال رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفرسرقینی در […]

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن‌وتجارت

استخراج سالانه ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از معادن کشور

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن‌وتجارت با بیان این‌که قبل از انقلاب، ۱۹ میلیون تن استخراج مواد معدنی داشتیم، گفت: اما امروز استخراج مواد معدنی به ۴۰۰ میلیون تن در طول سال رسیده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفرسرقینی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در حوزه صنعت‌ومعدن بیان کرد: تولید فولاد در کشور طی ۴۰سال گذشته، چهل برابر شده است.

وی با بیان این‌که اول انقلاب سالانه ۴میلیون تن فولاد به داخل کشور وارد می‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه امروزه سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد صادر می‌کنیم.

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن‌وتجارت بیان کرد: علی‌رغم جنگ و تحریم‌های دشمن علیه ایران، سال گذشته با پشت سر گذاشتن فرانسه و ایتالیا رتبه دهم در دنیا را کسب کرده‌ایم.

سرقینی ادامه داد: همچنین اوایل انقلاب سالانه ۸میلیون تن سیمان وارد می‌شد اما امروز قریب به ۱۵میلیون تن صادرات داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت وی با بیان این‌که در تولید سیمان رتبه چهارم دنیا را داریم، افزود: امروز ظرفیت تولید سیمان به ۸۷ میلیون تن رسیده است و همچنین به لحاظ ظرفیت در رتبه سوم کاشی و سرامیک قرار داریم.

سرقینی بیان کرد: علی‌رغم تحریم‌های دشمن طی سال گذشته ۹میلیارد دلار صادرات معدنی و صنایع معدنی داشتیم که پیش‌بینی می‌شود صادرات سال‌جاری هم به همین میزان برسد.

وی یادآور شد: خراسان‌جنوبی استان معدنی است و در چند سال گذشته تلاش زیادی انجام شده تا چرخه فرآوری کامل شود و خام‌فروشی رخت بربندد ولی هنوز کار زیادی در این زمینه باقی مانده است.

معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت با اشاره به راه‌اندازی زغالشویی طبس افزود چرخه زغال‌سنگ در استان خراسان‌جنوبی کامل شده است.

سرقینی اظهار کرد با توجه به وجود ظرفیت یکمیلیون تنی کارخانه فولاد در خراسان‌جنوبی تلاش می‌کنیم که کارخانه فولاد قاین به زودی راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت از معادن اظهار داشت: در این راستا به ویژه به مناطق دور افتاده تسهیلاتی داده می‌شود که امسال هم تسهیلاتی برای معادن کوچک واگذار شده و پیش‌بینی می‌شود امسال استخراج معادن در استان خراسان‌جنوبی به حدود ۱۵میلیون تن برسد.

وی با بیان این‌که شاید این حجم استخراج در این استان متناسب با ذخیره نباشد افزود: امیدواریم با تکمیل شدن چرخه تولید و فرآوری این استخراج سالانه بیش‌تر شود.

وی تکمیل زنجیره فرآوری را یکی از راه‌های بهبود معیشت کارگران معدن دانست و گفت: معدنکاری اگر بخواهد تولیدات خام را بفروشد سود زیادی ندارد اما به‌طور مسلم فرآوری عایدی بیش‌تری خواهد داشت که در معیشت کارگران هم می‌تواند اثرگذار باشد.

همچنین در این دیدار داودشهرکی، رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به شناسایی ۲۰ تن طلای قابل استحصال در استان گفت: احداث دو کارخانه طلا در دستور کار است.

شهرکی بیان کرد: حقوق معوقه کارگران یکی از دغدغه‌های موجود در استان است.

وی بیان کرد: مسدود کردن راه صادرات ۴قلم کالای صادراتی شامل کاشی و سرامیک، سیمان، آهن آلات و میلگرد از سوی افغانستان علت بخشی از بروز این دغدغه است.

شهرکی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای استفاده بیش‌تر از ظرفیت معادن بیان کرد: زمینه خدمت عام‌المنفعه از معادنی که شرایط بهتری دارند را فراهم کرده‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این راستا مقرر شده معادن زغال در ترمیم راه‌های روستایی و بیمارستان طبس مشارکت کند.

وی با بیان این‌که طی سال ۹۶ و ۹۷ قریب به ۲۰ تن طلا شناسایی شده است، اظهار کرد: احداث دو کارخانه طلا یکی در بخش‌خصوصی و دیگری در بخش دولتی در دستور کار بوده که یکی از این پروژه‌ها در مرحله فراخوان مشارکت بخش‌خصوصی است.