معرفی خراسان‌جنوبی به عنوان منطقه آزاد معدنی

نماینده معدنکاران خراسان‌جنوبی خواستار شد معرفی خراسان‌جنوبی به عنوان منطقه آزاد معدنی نماینده معدنکاران خراسان‌جنوبی خواستار معرفی این استان به عنوان منطقه آزاد معدنی شد و گفت: از این طریق با معافیت یا تخفیف مالیاتی ادوات سنگین معدنی از کشورهای دیگر وارد و در استان پلاک‌گذاری شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجتبی‌محمدی در شورای معادن خراسان‌جنوبی […]

نماینده معدنکاران خراسان‌جنوبی خواستار شد

معرفی خراسان‌جنوبی به عنوان منطقه آزاد معدنی

نماینده معدنکاران خراسان‌جنوبی خواستار معرفی این استان به عنوان منطقه آزاد معدنی شد و گفت: از این طریق با معافیت یا تخفیف مالیاتی ادوات سنگین معدنی از کشورهای دیگر وارد و در استان پلاک‌گذاری شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مجتبی‌محمدی در شورای معادن خراسان‌جنوبی افزود: این استان همیشه پایلوت طرح‌های مختلف بوده است و اینجا آزمایشگاه ایران است هر قانونی ابتدا از این استان کلید می‌خورد حداقل یکبار از طرف دیگر به خراسان‌جنوبی توجه کنید.

محمدی با بیان این‌که در کنار بیان دستاوردهای معدنی و موفقیت‌ها باید کاستی‌‌ها هم گفته شود تا نقد درستی داشته باشیم، بیان داشت: در استان علاوه بر جذابیت‌های معدنی باید جذابیت‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.

وی افزود: خراسان‌جنوبی، جزیره دوری است و باید تفاوتی بین خراسان‌جنوبی با سایر استان‌های برخوردار و بزرگ کشور در مراحل مختلف اکتشاف باشد.

نماینده معدن‌کاران خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تعداد ۵۹۰ پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد، اما از این تعداد تنها حدود ۳۴۰ پروانه فعال است که به‌طور قطع حال بیش از ۲۸۰ معدن در استان خوب نیست.

محمدی ادامه داد: خراسان‌جنوبی کمربند امنیتی کشور است و اگر این کمربند خالی از سکنه باشد امنیت جای‌جای کشور دچار خدشه می‌شود، بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به استان شود.

نماینده معدنکاران خراسان‌جنوبی عنوان کرد: بانک‌ها هنوز برای پرداخت تسهیلات پروانه بهره‌برداری را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند، اینجا همه مرد قانون هستند و مدیران قانونی زیاد داریم.

وی گفت: در حوزه لوازم لجستیکی معادن خراسان‌جنوبی تجهیزات به صورت یارانه‌ای یا هوایی در اختیار معادن فعال قرار گیرد تا بتوانند معادن سرپا بایستند.

نماینده معدنکاران خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر برای صادرات محصولات استان تخفیف مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته شود می‌توانیم به این بخش کمک کنیم.

۳میلیاردو۷۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی خراسان‌جنوبی

داوودشهرکی، رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی با بیان این‌که معادن برای ۱۱هزار نفر در خراسان‌جنوبی اشتغال ایجاد کرده است گفت: ذخایر قطعی کشف شده در این استان نیز بالغ بر ۳میلیاردو۷۰۰ میلیون تن است.

شهرکی، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی دارای ۵۹۰ پروانه معدنی با بالغ بر ۱۷ میلیون تن استخراج اسمی است.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی افزود: ۲۲ گواهینامه اکتشاف با ذخیره یک میلیاردو۷۰۰ میلیون تن شناسایی و تعداد ۳۸ پروانه بهره‌برداری در سال‌جاری صادر شده است.

شهرکی تصریح کرد: در حال‌حاضر وضع موجود پروانه اکتشاف ۲۶۹ مورد و گواهی کشف نیز ۵۹ مورد بوده که این نشان‌دهنده ظرفیت‌های دیگری در استان است.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: حمایت از سنگ‌های تزیینی در فعالیت‌های شهرداری‌ها صورت گرفته و محدوده‌هایی که در حوزه سنگ‌های قیمتی وجود داشته شناسایی شده است.

شهرکی با بیان این‌که برای اولین بار در شهرستان خوسف ساماندهی محدوده‌های خاکرس انجام شد، اظهار کرد: تمام تجهیزات بخش ایمنی معادن شناسایی شده و امیدواریم تعداد بیش‌تری از معادن استان به استانداردهای لازم برای ایمنی برسانیم.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن‌وتجارت در تأمین سرباز معدن همکاری کند تا بتوان سهمی از سرباز معدن در استان را جذب کرد و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن‌وتجارت خراسان‌جنوبی با بیان این‌که نظارت مانیتورینگ بر معادن نیز یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرا است، یادآور شد: خراسان‌جنوبی جزو ۴ استان برتر معدنی کشور است.