تولید آلیاژ فروسیلیکو آلومینیم از باطله‌های زغال‌سنگ

تولید آلیاژ فروسیلیکو آلومینیم از باطله‌های زغال‌سنگ رییس اداره صمت طبس گفت: کارخانه تولید فروسیلیس آلومینیم با سرمایه‌گذاری خارجی در طبس عملیاتی می‌شود. محمودزارع‌نیا، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران؛ گفت: عناصر کمیابی نظیر آلومینیم در زغال‌سنگ وجود دارد که طبق طرح ارایه شده توسط سرمایه‌گذار خارجی عنصر آلومینیم استخراج و پس از ترکیب با عناصر […]

تولید آلیاژ فروسیلیکو آلومینیم از باطله‌های زغال‌سنگ

رییس اداره صمت طبس گفت: کارخانه تولید فروسیلیس آلومینیم با سرمایه‌گذاری خارجی در طبس عملیاتی می‌شود.

محمودزارع‌نیا، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران؛ گفت: عناصر کمیابی نظیر آلومینیم در زغال‌سنگ وجود دارد که طبق طرح ارایه شده توسط سرمایه‌گذار خارجی عنصر آلومینیم استخراج و پس از ترکیب با عناصر دیگر تبدیل به نوعی آلیاژ به نام فروسیلیکو آلومینیم می‌شود که سختی آهن و فولاد را دارد، اما به سبکی آلومینیم است و کاربرد گسترده‌ای در صنایع فلزی و هواپیما‌سازی دارد.

وی با بیان این‌که مجوز تأسیس این کارخانه حدود یک سال پیش توسط وزارت صنعت، معدن‌وتجارت داده شده است، افزود: مواد اولیه اصلی این کارخانه باطله‌های زغال‌سنگ است که در شهرستان وجود دارد و همین موجب رغبت سرمایه‌گذار این طرح شده و در فاز اول راه‌اندازی آن برای بیش از ۴۰۰ نفر و در فاز نهایی برای حدود هزار نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی با بیان این‌که این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۸ هزار تن از این محصول را دارد، گفت: سرمایه‌گذار این طرح متشکل از کشور‌های آلمان، قزاقستان و چین است و کار مطالعات فنی و اقتصادی این طرح نیز به پایان رسیده است.

زارعنیا گفت: کوره‌های کارخانه در خارج از کشور ساخته شده است و برای حمل به کشور آماده است که برای حمل هر کوره از ۱۶۰ واگن قطار استفاده خواهد شد.

رییس اداره صمت طبس افزود: سرمایه‌گذاری خارجی برای این طرح بیش از ۵۰ میلیون یورو است.

وی با بیان این‌که مسأله مهم دیگر برای اجرایی شدن این کارخانه تأمین برق ۱۵۰ مگاواتی در فاز اول است، گفت: با رایزنی‌های انجام شده این برق توسط خطوط انتقال ۴۰۰ مگاواتی شرکت برق منطقه‌ای خراسان بزرگ تأمین شود.

زارعنیا با بیان این‌که پس از تأمین برق مورد نیاز این طرح عظیم در یک قدمی اجرایی شدن است، افزود: این کارخانه بزرگ‌‌ترین کارخانه تولید فروسیلیس آلومینیم جهان در طبس خواهد بود.