تولید آهن‌اسفنجی با رشد ۲۷ درصد از مرز ۲۱ میلیون تن گذشت

در ۱۰ ماهه امسال تولید آهن‌اسفنجی با رشد ۲۷ درصد از مرز ۲۱ میلیون تن گذشت بررسی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع‌معدنی در دوره ۱۰ماهه امسال نشان می‌دهد، میزان تولید آهن‌اسفنجی نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد ۲۷ درصدی از مرز ۲۱ میلیون تن گذشت. به گزارش ایرنا، جداول آماری واحدهای […]

در ۱۰ ماهه امسال

تولید آهن‌اسفنجی با رشد ۲۷ درصد از مرز ۲۱ میلیون تن گذشت

بررسی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع‌معدنی در دوره ۱۰ماهه امسال نشان می‌دهد، میزان تولید آهن‌اسفنجی نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد ۲۷ درصدی از مرز ۲۱ میلیون تن گذشت.

به گزارش ایرنا، جداول آماری واحدهای تولیدی این بخش نشان می‌دهد میزان تولید آهن‌اسفنجی در دیماه به بیش از دومیلیونو۱۴۵ هزار تن رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد ۲۹درصدی دارد.

آهن‌اسفنجی منبعی با عیار بالا برای ساخت آهن و فولاد است که از بازیافت کانی آهن طبیعی یا فرآوری شده بدون رسیدن به دمای ذوب به‌دست می‌آید.

پیش از این معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت گفته بود، آمار‌ها نشان می‌دهد در دولت تدبیروامید ۶۶ میلیون تن به تولیدات زنجیره فولاد افزوده شده است تا مجموع آن به ۱۸۹ میلیون تن برسد. این تولیدات شامل کنستانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، شمش و نورد است.

انجمن جهانی فولاد نیز در بهمن ماه امسال اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ ایران به عنوان دومین تولیدکننده آهن‌اسفنجی پس از هند بود.

براساس این آمار، ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۵٫۵۴ میلیون تن آهن‌اسفنجی تولید کرد که در مقایسه با عملکرد سال ۲۰۱۷ رشد ۳۱٫۶ درصدی دارد و همچنین کشورمان در این مدت، بیش از ۳۰٫۳ درصد کل تولید آهن‌اسفنجی جهان را به خود اختصاص داد.

رشد تولید آهن‌اسفنجی ایران در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با رشد جهانی در این زمینه، ۲٫۷ برابر شده است.

رشد ۳۲ درصدی تولید گندله

همچنین واحدهای بزرگ بخش معدن و صنایع‌معدنی در ۱۰ماهه امسال افزون بر ۳۴میلیونو۸۲۴ هزار تن گندله تولید کردند که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد ۳۲درصدی را برجا گذاشتند.

«گندله در اصطلاح متداول یعنی گلوله‌های تولیدشده از سنگ‌آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته یا سخت می‌شود.»

میزان تولید گندله واحدهای فعال در این بخش در دی‌ماه بیش از ۳میلیونو۶۷۷ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۰ درصدی دارد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) سال گذشته اعلام کرده بود، دوره زمانی نیمه سال ۱۳۹۲ تا سال ۹۶ بیش‌ترین ظرفیت‌سازی مربوط به گندله‌سازی در کشور محقق شد به‌طوری که رشد ۱۱۹درصدی در این بخش ایجاد شد.

همچنین ظرفیت تولید این ماده در سال ۱۳۹۲ برابر با ۲۲ میلیون تن ثبت شده بود که این رقم در سال گذشته از سطح ۴۸ میلیون تن گذشت.