استفاده از ظرفیت معدن به تصویب قانون نیاز ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس   استفاده از ظرفیت معدن به تصویب قانون نیاز ندارد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به ظرفیت معدن در شرایط تحریم می‌تواند منابع مالی بسیاری برای کشور ایجاد کند چراکه معدن قدرت و ارزش افزوده آشکار و پنهانی دارد که نباید مورد غفلت قرار […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

 

استفاده از ظرفیت معدن به تصویب قانون نیاز ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به ظرفیت معدن در شرایط تحریم می‌تواند منابع مالی بسیاری برای کشور ایجاد کند چراکه معدن قدرت و ارزش افزوده آشکار و پنهانی دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت تولید را مهم‌ترین مولفه در چرخه اقتصادی کشور دانست و گفت: توجه به ظرفیت معدن در شرایط تحریم می‌تواند منابع مالی بسیاری برای کشور ایجاد کند چراکه معدن قدرت و ارزش افزوده آشکار و پنهانی دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمد معادن در سال۹۷، افزود: اگرچه سال گذشته تولید با رکود مواجه بود و کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد اما بخش معدن و صنایع معدنی عملکرد خوبی داشت.

رشد صادرات و درآمد ارزی بخش معدنی در سال۹۷

وی با بیان اینکه تولید و صادرات تمامی مواد معدنی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد داشت، اظهار کرد: در بخش صادرات، از صادرات مواد خام کاسته شده و درصد صادرات مواد فرآوری شده افزایش پیدا کرد که این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای بخش معدنی کشور در رونق اقتصادی در شرایط تحریم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به راهکارهای لازم برای رونق تولید در بخش معدن، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت معدن به تصویب قانون نیاز ندارد و تنها با اجرای نقشه راه معدن، رونق تولید در بخش معدن محقق می‌شود.

اجرایی شدن نقشه راه معدن؛ حل ۹۰ درصد مشکلات معادن

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: برای تدوین نقشه راه معدن بیش از یکصد هزار ساعت زمان صرف شد و وزیرصنعت، معدن و تجارت ۲۵ شهریور ۹۷ این نقشه را ابلاغ کرد در صورتی که این نقشه اجرایی شود ۹۰ درصد مشکلات حوزه معدن حل شده و رشد و رونق این حوزه چند برابر می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر اجرای نقشه راه معدن، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه پیشنهادی خود از اجرای این نقشه حرف زد و پس از رای اعتماد نیز بر اجرای نقشه راه معدن تأکید داشت اما تاکنون اقدامی در زمینه اجرای این نقشه انجام نداده است.

وی تأکید کرد: اگر چه اقداماتی در زمینه اجرای نقشه راه معدن انجام شده اما تاکنون به این نقشه به عنوان سندی راهگشا توجه نشده است.

اجرای نقشه راه معدن به تشکیل هیأت اجرایی نیاز دارد

اسماعیلی با بیان اینکه باید برای اجرای نقشه راه معدن هیأت اجرایی تشکیل شود، گفت: این هیأت باید متشکل از معاونان مرتبط به بخش معدن در وزارت صمت، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام مهندسی معدن و… باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید اقدامات عملیاتی برای اجرایی شدن نقشه راه معدن انجام دهد.