برگزاری مناقصه خرید کربن فعال توسط بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

برگزاری مناقصه خرید کربن فعال توسط بزرگ‌ترین معدن طلای ایران کربن فعال (زغال فعال)–کربن اکتیویا کربن بلک (Activated Carbon) شکلی از کربن است که بر اثر عملیات پردازش، پوکی و سطح داخلی آن افزایش می‌یابد. این ترکیب به‌ دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال‌سازی مجدد سطح و […]

برگزاری مناقصه خرید کربن فعال توسط بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

کربن فعال (زغال فعال)–کربن اکتیویا کربن بلک (Activated Carbon) شکلی از کربن است که بر اثر عملیات پردازش، پوکی و سطح داخلی آن افزایش می‌یابد. این ترکیب به‌ دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال‌سازی مجدد سطح و همچنین قیمت پایین در مقایسه با جاذب‌های غیرآلی مانند زئولیت، ماده منحصر به‌ فردی می‌باشد. این ماده، در حقیقت شکل غیرگرافیتی کربن با فضاهای داخلی متخلخل و میکروکریستالی است.

کربن فعال به‌عنوان یک جاذب با ظرفیت جذب بالا و قیمت پایین، کاربردهای بسیار فراوانی دارد که مهم‌ترین کاربردهای آن را می‌توان موارد زیر را نام برد

-استخراج فلز: همچون بازیافت طلا

-تصفیه گاز

-مصارف زیست‌محیطی

-کشاورزی:

-صنایع غذایی:

-صنایع شیمیایی:

-صنایع نفت گاز و پتروشیمی:

-کاربردهای پزشکی و دارویی:

اما در معادن طلا کربن فعال پس از کشف به عنوان ماده جاذب طلا مورد استفاده قرار گرفت ،روش کار به این صورت  است که پس از انحلال طلا در محلول (روش CIP) و یا در حین انحلال طلا در محلول(روش CIL) کربن به مخزن اضافه شده و تمام طلا و الباقی فلزات ارزشمند را در خود جذب می‌کرد. سپس کربن سوخته شده و بنابراین فلز گرانبها که از جمله‌ی آن طلا باشد، کف کوره مخصوص سوختن باقی می‌ماند.

پس از مدتی به دلیل هزینه بر بودن فرایند سوختن کربن، انسان به فکر جذب مجدد طلا از کربن و استفاده دوباره از آن افتاد. این فرایند را در صنعت متالوژی شویشیا الوشن (elution) فلز از کربن می‌نامند که توسط عبور دادن یک محلول خورنده از روی کربن فعال طلا دار انجام می‌شودبدین وسیله طلا از روی کربن شسته و داخل محلول میآید.

به همین منظور مجتمع طلای زرشوران آگهی تجدید مناقصه یک مرحله ای”خرید ۱۰۰ تن کربن فعال” مورد نیاز کارخانه زرشوران را به فراخوان گذاشت.

این در حالی است که متقاضیان جهت آگاهی و دریافت اسناد تا ۴ اردیبهشت ۹۸ فرصت دارند.وزمان ارسال پیشنهادات نیز تا ۱۸ اردیبهشت ماه جاری می‌باشد.

گفتنی است که معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شمال شهر تکاب در محدوده‌ای حدودا ۳۷ کیلومتر مربعی در فاصله ۷ کیلومتری روستای زرشوران واقع واقع شده است.