۱۸۸۲،سهم ایران از اقتصاد جهانی زغال سنگ

سهم ایران از اقتصاد جهانی زغال سنگ تا کنون ۹۰۰ میلیارد تن انواع زغال‌سنگ در دنیا کشف شده که ۳ کشور آمریکا، روسیه و چین با داشتن ۶۰ درصد این ذخایر به عنوان بزرگ‌ترین دارندگان زغال در دنیا معرفی شده‌اند. به گزارش اقتصادنیوز، از ۹۰۰ میلیارد تن ذخیره زغالی که در دنیا کشف شده سهم […]

سهم ایران از اقتصاد جهانی زغال سنگ

تا کنون ۹۰۰ میلیارد تن انواع زغال‌سنگ در دنیا کشف شده که ۳ کشور آمریکا، روسیه و چین با داشتن ۶۰ درصد این ذخایر به عنوان بزرگ‌ترین دارندگان زغال در دنیا معرفی شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، از ۹۰۰ میلیارد تن ذخیره زغالی که در دنیا کشف شده سهم ایران ۵ میلیارد تن بوده که نشان می‌دهد تنها نیم‌درصد از ذخایر جهانی زغال در ایران جای گرفته است.

بر اساس این گزارش، چین با تولید ۳٫۶ میلیارد تن زغال در سال بزرگ‌ترین تولید کننده این ماده معدنی در دنیاست و پس از آن آمریکا با تولید ۸۹۳ و هند با تولید ۶۰۵ میلیون تن در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که چین ظرف یک سال و نیم قادر است تا به اندازه کل ذخایر ایران، زغال‌سنگ به تولید برساند در حالی که کل تولید سالانه کشورمان از محل استخراج زغال‌سنگ دو میلیون تن است.

براساس این گزارش، تنها ۰٫۲ درصد از انرژی در ایران از طریق زغال‌سنگ تأمین می‌شود در حالی که این سهم در دنیا به ۳۰ درصد نیز می‌رسد.

آمارهای جهانی حاکی از آن دارد که ۳۳ درصد انرژی جهان از طریق نفت، ۳۰ درصد از راه زغال‌سنگ و ۲۴ درصد نیز از طریق گاز تأمین می‌شود در حالی‌که، ۶۰ درصد انرژی مورد استفاده در ایران از طریق گاز، ۳۸ درصد از طریق نفت و دو دهم درصد از طریق زغال‌سنگ تأمین می‌شود.

این گزارش حاکی از آن است که معدنکاری زغال در دنیا از فعالیت‌های پر درآمد محسوب می‌شود به‌طوری که ارزش سالانه تولیدات زغال در چین سالانه ۳۰۰، اندونزی ۳۱ و استرالیا ۲۴ میلیارد دلار است.

 

بر این اساس، ۷۰ درصد فولاد و ۴۰ درصد برق دنیا با استفاده از زغال‌سنگ تولید می‌شود که سهم ایران از این تولیدات بسیار ناچیز بوده است.