برای دریافت حقوق دولتی معادن از بهره‌برداران چک و سفته اخذ شود

استاندار تهران برای دریافت حقوق دولتی معادن از بهره‌برداران چک و سفته اخذ شود استاندار تهران گفت: ذرات معلق هوا که باعث آلودگی هوای پایتخت می‌شود بی‌ارتباط با بهره‌برداری از معادن استان نیست. به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در چهارمین جلسه شورای معدن استان تهران که در استانداری تهران برگزار شد، افزود: بر روی معادن […]

استاندار تهران

برای دریافت حقوق دولتی معادن از بهره‌برداران چک و سفته اخذ شود

استاندار تهران گفت: ذرات معلق هوا که باعث آلودگی هوای پایتخت می‌شود بی‌ارتباط با بهره‌برداری از معادن استان نیست.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در چهارمین جلسه شورای معدن استان تهران که در استانداری تهران برگزار شد، افزود: بر روی معادن منطقه ۱۸ باید یک بررسی صورت بگیرد تا بعد نگوییم به مکان وحشتناک رفته‌ایم.

وی بیان داشت: باید در جلسه‌های آتی صاحبان معادن، یک تا دو صفحه گزارش در کارگروه ارائه شود تا نکات ایمنی را رعایت کنند.

محسنی بندپی با بیان اینکه انتزاع یا تفکیک معادن زمانی اتفاق می‌افتد که تاریخ بهره‌برداری معدن منقضی شده باشد، ادامه داد: حقوق دولتی باید براساس مبنای سه ساله با نرخ سال ۹۸ داده شود.

استاندار تهران اضافه کرد: برای دریافت حقوقدولت باید از بهره‌برداران معادن چک و سفته اخذ شود.

وی گفت: در شرایط بد اقتصادی قرار داریم، فروش نفت متوقف شده ودرآمد کشور از مالیات یا حقوق‌هایی که دولت طلب دارد تأمین می‌شود.

۳۵۰ معدن در استان تهران فعال است

همچنین معاون امور معادن و صنایعمعدنی سازمان صنعت، معدن‌وتجارت استان تهران نیز، گفت: ۳۵۰ معدن دارای مجوز در شهرستان‌های مختلف استان نظیر پاکدشت، دماوند، فیروزکوه، قدس، ری، شمیرانات فعال است.

علی عبدی با بیان اینکه ۲۶ نوع ماده معدنی در استان تهران وجود دارد، افزود: چند معدن نظیر فسفات در شمیرانات که کاربردهای نظامی دارد، منگنز در رباط کریم که برای تولید فولاد کشور به‌کار می‌رود و معدن مس که اخیراً فعال شده جزو معادن استراتژیک استان به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: بخشی از معادن، مواد اولیه کارخانه شن و سیمان را تأمین می‌کنند و در معادن دیگر شن و ماسه و مصالح ساختمانی است. ما به لحاظ تعداد معادن اسمی، دارای رتبه سوم و به لحاظ تعداد، دارای رتبه هفتم هستیم.

عبدی ادامه داد: در سال ۵۰ میلیون تن ظرفیت اسمی استخراج مواد معدنی داریم اما کمتر از این میزان استخراج می‌کنیم.

وی گفت: علی‌رغم اینکه ما مهلت‌های مناسب و مکرر به معدن‌داران داده بودیم چهار معدن نظیر مصالح ساختمان و سنگ لاشه نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و ما مجبور شدیم آنها را سلب صلاحیت کنیم، در آینده این معادن به مزایده گذاشته می‌شود.

عبدی افزود: چند معدن نیز قراردادهای خود را تمدید نکرده بودند که مجبور شدیم آنها را نیز سلب صلاحیت کنیم.

وی اضافه کرد: چند معدن به دلیل مشکلاتی که در زمینه اوقاف، منابع طبیعی و اداره گاز داشتند، نتوانستند فعالیت کنند که به آنها تخفیف دولتی داده‌ایم تا مدتی که کار نکرده‌اند، تعطیلی موقت یا خارج از ید حساب کنیم و حقوق دولتی را از آنها اخذ نکردیم.

موضوع شن چاله‌ها بررسی شود

نماینده رباط ‌کریم در مجلس شورای‌اسلامی نیز در این نشست خواستار بررسی موضوع شن چاله‌های استان تهران به ویژه در اطراف رودخانه کن در شورای تأمین استان شد.

حجتالاسلام حسن نوروزی با بیان اینکه عده‌ای برای اراضی کنار رودخانه‌ها سند دریافت کرده‌اند، افزود: باید سلب مالکیت انجام شود چرا که اسناد آنها براساس ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ صادر شده که ماده ۱۴۷ بر مبنای چهار شاهد داده می‌شد که طبق قانون سال ۹۷ جلوی این امر گرفته شد و قابلیت ابطال دارد.