ایجاد مرکز تحقیقات مواد معدنی برای ارتباط مؤثر صنایع‌معدنی

رئیس خانه معدن استان یزد خواستار شد ایجاد مرکز تحقیقات مواد معدنی برای ارتباط مؤثر صنایع‌معدنی گروه زمین‌ومعدن سعید افضلی‌پور، رئیس خانه معدن استان یزد گفت: ذخائر دو مجموعه بزرگ معدنی استان یزد در شهرستان‌های بافق و اردکان روبه اتمام است. افضلی‌پور در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد، اظهار داشت: یزد […]

رئیس خانه معدن استان یزد خواستار شد

ایجاد مرکز تحقیقات مواد معدنی برای ارتباط مؤثر صنایع‌معدنی

گروه زمین‌ومعدن سعید افضلی‌پور، رئیس خانه معدن استان یزد گفت: ذخائر دو مجموعه بزرگ معدنی استان یزد در شهرستان‌های بافق و اردکان روبه اتمام است.

افضلی‌پور در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد، اظهار داشت: یزد از موهبت آب برخوردار نیست اما از نظر ذخائر معدنی جزو درخشان‌‌ترین مناطق معدنی خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی افزود: ذخائر معدنی سنگ‌آهن، سرب و روی، باریت و… تأمین‌کننده مواد اولیه صنایع بزرگ کشور است و بار بزرگی از اشتغال کشور را به دوش کشیده است.

افضلی‌پور ادامه داد: بخش معدن استان یزد ۱۲ هزار نفر اشتغال را به‌طور مستقیم ایجاد کرده که بخش بزرگی از این اشتغال در مناطق کم برخوردار ایجاد شده است.

رئیس خانه معدن استان یزد، معدنکاران استان یزد را نیز افراد متعهد خواند و بیان کرد: معدنکاران از نظر مسؤولیت‌های اجتماعی اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

افضلی‌پور خاطرنشان کرد: یزد دو شرکت بزرگ معدنی دارد که با سرمایه کلان ملی احداث شده‌اند و جزو سرمایه‌های این کشور هستند و اما ذخایر این دو معدن رو به اتمام است و اشتغال آنها از بین خواهد رفت.

رئیس خانه معدن استان یزد تصریح کرد: همتی می‌طلبد که به این معادن اختصاص صورت گیرد و مجوزهای جدیدی برای بهره‌برداری به آنها اعطا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی سیاست‌های اشتباه در حوزه معدن تأکید کرد: می‌خواهیم که مسؤولان و دولتمردان تدبیر ویژه کنند و این سیاست‌های اشتباه را اصلاح کنند.

افضلی‌پور همچنین خواستار ایجاد مرکز تحقیقات مواد معدنی و ارتباط مؤثر با معادن و صنایع‌معدنی در حوزه تحقیق و پژوهش شد.

وی در مورد واگذاری معادن و درخواست‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز عنوان کرد: درخواست داریم در واگذاری‌ها اولویت‌بندی شود و درصدی از تولیدات معدن را به داخل استان اختصاص دهند.

واحدهای تولیدی یزد در اولویت واگذاری معادن دولتی قرار گیرد

محمدعلی طالبی، استاندار یزد با انتقاد از واگذاری برخی معادن به واحدهای تولیدی خارج از استان و افزایش خام‌فروشی مواداولیه گفت: به منظور تأمین خوراک واحدهای فرآوری، در واگذاری معادن دولتی، واحدهای تولیدی استان در اولویت باشد.

طالبی اظهار کرد: این استان با حدود ۱٫۴ درصد جمعیت کشور، سهم ۲٫۳ درصد از اقتصاد ملی بدون نفت را به خود اختصاص داده و در سرانه تولید هم دومین استان است.

وی افزود: این موضوع نشان‌دهنده جدیت و تلاش یزدی‌هاست که توانسته‌اند با وجود تمام محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد به این توفیق دست یابند.

استاندار یزد با اشاره به برخی مشکلات اصلی طرح شده در جلسه، افزود: الان شرایط فرآوری سنگ‌آهن و محصولات معدنی وجود دارد باید جلوی خام‌فروشی معادن یزد با ایجاد صنایع جوار معدنی گرفته شود.

وی اضافه کرد: در تأمین خوراک واحدهای فرآوری، با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی که صورت گرفته و اشتغال خیلی خوبی که در واحدهای معدنی و فرآوری مواد معدنی ایجاد شده، برخی محصولات معدنی به خارج یزد فروخته می‌شود.

طالبی ادامه داد: این امر علاوه بر جنبه‌های اقتصادی مسائل و مشکلات اجتماعی و امنیتی هم به همراه دارد چون بعضی از واحدهای معدنی در مناطقی مستقر هستند که به‌طور مستقیم با زندگی مردم مرتبط است و اهمیت این موضوع به حدی بود که آن را در شورای تأمین مطرح کردیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که در استان ایجاد شده و ظرفیت‌های خالی که برای فرآوری مواد معدنی وجود دارد، در درجه اول وزارت صنعت،معدن‌وتجارت (صمت) و ایمیدرو شرایطی را فراهم کنند که واگذاری‌ها صرفاً به واحدهای استان انجام شود و در مرحله دوم فرآوری در استان انجام شود و خام‌فروشی نداشته باشیم.

طالبی درباره واحدهای فرآوری سنگ‌آهن هم از وزارت صمت درخواست کرد تا در واگذاری‌ها این شرط مطرح که واحدهای فرآوری در استان یزد و در جوار معادن ایجاد شود.

همچنین محمدجواد فتوحی، مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی استان یزد با اشاره به میزان اشتغالزایی معادن گفت: اشتغال در بخش معدن در سطح کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

فتوحی از مرکز تحقیقات مواد معدنی به عنوان یک شرکت دولتی و یکی از بازوهای اجرایی سازمان توسعه و نوسازی صنایع یاد کرد و اظهار داشت: مرکز تحقیقات مواد معدنی ۹۶ پروژه تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه‌های سراسر کشور با مبلغ حدود ۶۶ میلیارد ریال اجرا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت نقش معادن عنوان کرد: در راستای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، در دوران تحریم کمترین آسیب را در حوزه معادن داشتیم و معادن می‌توانند نقش خود را خوبی در شرایطی مانند تحریم ایفا کنند.

فتوحی خاطرنشان کرد: در کشور ۶۸ نوع ماده معدنی با ۳۷ هزار تن ذخیره قطعی و پنج هزار معدن فعال وجود دارد که این معادن به‌طور مستقیم برای ۱۱۴ هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

وی یادآور شد: عملکرد حوزه معدن در زمینه بخش اشتغالزایی تغییر محسوسی در سال ۹۶ داشته اما با توجه به جمعیت قابل‌توجهی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند، به نظر می‌رسد ظرفیت‌های اشتغال در این بخش مغفول مانده است.

فتوحی تصریح کرد: با این وجود در حال‌حاضر معادن چهار درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یادآور شد: در دنیا هر واحد معدنی کوچک حداقل برای ۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند که در واحدهای متوسط معدنی این میزان حداقل به ۱۵۰ نیروی انسانی می‌رسد بنابراین باید به بحث اشتغالزایی معادن توجه جدی‌تری صورت گیرد.

فتوحی ادامه داد: مرکز تحقیقات معدنی یزد با هدف اجرای تحقیقات کاربردی روی مواد معدنی فرآیندهای فرآوری ایجاد شده و اکنون بحث استحصال مواد معدنی فلزی و غیرفلزی را در دستور کار خود قرارداده که برای این امر نیازمند همراهی مسؤولان است.

وی، همکاری با بخش‌خصوصی برای ایجاد مراکز تخصصی پژوهشی سنگ‌آهن، خاک‌صنعتی، زغال‌سنگ و… را از برنامه‌های مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران برشمرد و افزود: این موضوع را در یزد نیز پیگیری خواهیم کرد.