اولویت صنعت فولاد حفظ تولید است نه توسعه

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت مطرح کرد اولویت صنعت فولاد حفظ تولید است نه توسعه معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت گفت: صنعت فولاد یکی از نزدیک‌ترین صنایع به اهداف ۱۴۰۴ بوده و تقریباً مطابق به اهداف چشم‌انداز و اسناد بالادستی پیش رفته است. به گزارش ایلنا، جعفر سرقینی اظهار کرد: ایران […]

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت مطرح کرد

اولویت صنعت فولاد حفظ تولید است نه توسعه

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت گفت: صنعت فولاد یکی از نزدیک‌ترین صنایع به اهداف ۱۴۰۴ بوده و تقریباً مطابق به اهداف چشم‌انداز و اسناد بالادستی پیش رفته است.

به گزارش ایلنا، جعفر سرقینی اظهار کرد: ایران در سال گذشته با تولید ۲۵ میلیون تن فولاد توانست دو کشور را پشت سر بگذارد و رتبه دهم جهان را از آن خود کند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حداکثر تا دو سال آینده رتبه تک‌رقمی تولید فولاد را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف فولاد کشور ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن است، ادامه داد: امروزه میزان ظرفیت تولید فولاد ۳۵ میلیون تن است که تا سال ۱۴۰۰ این ظرفیت به ۴۵ میلیون تن خواهد رسید.

سرقینی ادامه داد: به‌طورکلی در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در نظر گرفته شده است؛ اما برخی از منتقدان به آن نقد دارند. در حال‌حاضر متوسط بهره‌وری در صنعت فولاد نسبت به ظرفیت آن ۷۳ درصد است؛ اگر این عدد را به ۵۵ میلیون تن فولاد تعمیم دهیم، حاصل، تولید حدود ۴۵ میلیون تن فولاد می‌شود، بنابراین حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن فولاد برای مصرف داخل و مابقی آن برای صادرات در نظر گرفته شده است؛ اگر رکود در حوزه مسکن را پشت سر بگذاریم به این عدد خواهیم رسید.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت با بیان اینکه صنعت فولاد ایران توانسته بازارهای کشورهای اروپایی را فتح کند، افزود: در سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها حدود ۸٫۵ میلیون تن فولاد صادر شد؛ امسال نیز صادرات کاهش نخواهد یافت و فولادسازان این هدف را محقق خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فولاد ایران این پتانسیل را دارد که کشورهای دور دست را فتح کند، ادامه داد: چندی پیش فولاد ایران به کشور تایلند صادر می‌شد که امیدوارم بتوان مجدد به بازارهای جنوب شرق آسیا دست پیدا کرد.

سرقینی، رگ حیاتی صنعت فولاد را صادرات دانست و گفت: اگر صادرات انجام نشود به این معناست که باید کارخانه‌ها تعطیل شده و یا کمتر از ظرفیت کار کنند. اعضای انجمن فولاد این قول را داده‌اند که هرچند با سود کم اما صادرات را دنبال کنند.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت با اشاره به افزایش هزینه‌های صادرات گفت: تحریم‌ها باعث شده هزینه صادرات افزایش پیدا کند، اما با این وجود این صنعت نیاز به صادرات دارد؛ به همین دلیل وزارت صمت اقداماتی مانند کاهش قیمت پایه گمرکی را برای حمایت و تشویق تولیدکنندگان به صادرات مدنظر قرارداده است.

 سرقینی معتقد است: تحریم‌ها ارتباط بخش دولتی با انجمن‌ها را بیشتر کرده است، به‌طوری که کف عرضه‌های اخیر با هماهنگی انجمن ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی صنعت فولاد باید با حفظ تولید باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات ایجاد شده در زمان تحریم این است که فولادسازان با احتیاط بیشتر عمل کرده و ترجیح می‌دهند ارز حاصله را برای ادامه تولید مورد استفاده قرار دهند. بنابراین طرح‌های توسعه صنعت فولاد در سایه رفته‌اند.

این مقام دولتی، سیاست کلی وزارت صمت را تمرکز روی تولید دانست و افزود: تمام اهداف کشورهایی که ایران را تحریم کردند، از بین بردن تولید کشور است؛ اگر ما نتوانیم تولید را حفظ کنیم، یعنی آنها به هدف خود دست یافته‌اند. بنابراین وزارت صمت اصراری برای توسعه صنعت فولاد ندارد و ترجیح می‌دهد فولادسازان تمرکز خود را روی تولید بگذارند و در این راستا اگر طرح‌های توسعه‌ای بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، کمک خواهد کرد.

***