فعالیت ۲۲۶ معدن در سیستان‌وبلوچستان

فعالیت ۲۲۶ معدن در سیستان‌وبلوچستان رئیس سازمان صنعت،معدن‌وتجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: ۲۶۶ معدن فعال در سطح سیستان‌وبلوچستان وجود دارد و ۹معدن نیز در حال تجهیز و آماده‌سازی است. نادر میرشکار در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده معدنی در این استان وجود دارد. وی ادامه داد: ۶۸۳ هزار تن از […]

فعالیت ۲۲۶ معدن در سیستان‌وبلوچستان

رئیس سازمان صنعت،معدن‌وتجارت سیستان‌وبلوچستان گفت: ۲۶۶ معدن فعال در سطح سیستان‌وبلوچستان وجود دارد و ۹معدن نیز در حال تجهیز و آماده‌سازی است.

نادر میرشکار در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده معدنی در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: ۶۸۳ هزار تن از مواد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری و مابقی فعلاً به صورت ظرفیت خالی است.

میرشکاری بیان کرد: ۶۲ درصد از مواد معدنی در حوزه مصالح ساختمانی، ۱۱ درصد سنگ ترئینی، ۹ درصد مواد غیرفلزی، ۱۸ درصد مواد فلزی است.

رئیس سازمان صمت سیستان وبلوچستان تصریح کرد: هفت‌هزار و ۷۰۳ نفر در بخش معدن سیستان‌وبلوچستان مشغول به‌کار هستند.

میرشکار اظهار کرد: در سال ۹۷ تعداد ۸۹ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۱,۱۹۵ میلیارد ریال در استان صادر گردیده که با بهره‌برداری از این واحد‌ها تعداد ۷۷۷ شغل به صورت مستقیم در حوزه صنعت استان ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت،معدن‌وتجارت سیستان‌وبلوچستان تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ را دارای رشد ۲۰ درصدی عنوان کرد.

میرشکار افزود: میزان سرمایه‌گذاری این پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی یک هزارو ۱۹۵ میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد چهاردرصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: این پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی ناشی از طرح، بدون طرح، و بهره‌برداری ناشی از توسعه و یا اصلاح است.

وی گفت: جواز تأسیس به مجوزی که افراد اعم از حقوقی یا حقیقی جهت انجام یک فعالیت تولیدی-اقتصادی اخذ می‌کنند گفته می‌شود و موضوعی که برای آن می‌خواهید جواز بگیرید باید با موضوع شرکت مرتبط باشد.

همچنین محمودرضا رحمتیان معاون امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت،معدن‌وتجارت سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی اولویت‌دار سال ۹۸ مربوط به وزارت صمت و حوزه معاونت امور معادن و صنایع‌معدنی، اجرای طرح (پروژه) احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس (تعداد ۱۵۰ معدن در سطح کشور) بود که بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صمت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) (شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان مجری طرح)، خانه معدن ایران، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع‌معدنی خاورمیانه (میدکو) و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تحت عنوان شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک منعقد گردید.

رحمتیان افزود: با ابلاغ این تفاهم‌نامه توسط مقام عالی وزارت در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه سال۱۳۹۷ به استان‌ها، سازمان صمت استان سیستان‌وبلوچستان در راستای اجرای این طرح با توجه به اینکه این استان، به عنوان یکی از استان‌های پایلوت در نظر گرفته شده است پس از انجام جلسات متعدد استانی- ستادی و جلسه تشکیل شده تخصصی با حضور مدیران کشوری و استانی در قالب پنل تخصصی همایش اولین نمایشگاه معدنی استان (مورخ ۲۳ بهمن‌ماه سال۱۳۹۷) و بازدید میدانی صورت گرفته توسط کارشناسان محترم شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان مجری طرح به همراه سرمایه‌گذاران این حوزه و مسؤولین سازمان صمت استان از منطقه مزبور و بررسی زیرساخت‌های موجود و قابلیت معادن آهن پلاسری (متمرکز در حوزه شهرستان ایرانشهر- بزمان و حومه) در تاریخ ۳۰بهمن‌ماه، در ادامه جلسه فنی و توجیهی با بهره‌برداران و مسؤولین شهرستانی و استانی برگزار گردید که نتایج و مصوبات آن به‌طور کامل جهت اجرا به بهره‌برداران معادن ذی‌ربط اعلام و ابلاغ شد.

رحمتیان ادامه داد: در حال‌حاضر مجوزهای معدنی لازم صادر و معادن دارای قرارداد، هم‌اکنون در حال تجهیز و راه‌اندازی توسط سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی می‌باشند که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح تعدادی از معادن آهن پلاسری استان فعال و باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال در منطقه گردد.

رحمتیان هدف از اجرای طرح فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس را چنین برشمرد: فعال کردن و بازگرداندن معادن کوچک مقیاس غیرفعال به چرخه تولید با مشارکت بخش‌خصوصی، افزایش سطح اشتغال پایدار در بخش معدن، افزایش میزان استخراج و تولیدات مواد معدنی مورد نیاز صنایع‌معدنی و تأمین مواد اولیه کارخانجات و استفاده بهینه و به‌کارگیری از پتانسیل‌‌ها و ظرفیت‌های موجود، منابع مالی، داده‌ها، اطلاعات و نیروی انسانی در سال رونق تولید می‌باشد.

رحمتیان در ادامه به تأثیر گذاری طرح فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: اکثر بنگاه‌های معدنی استان از نوع کوچک و متوسط مقیاس (۹۹و هفت‌دهم درصد) هستند به‌طوری که از تعداد کل بنگاه‌های معدنی استان، سهم این بنگاه‌ها (کوچک و متوسط مقیاس) در اشتغال ۹۹و هفت‌دهم درصد بوده و ۹۹و یک‌دهم درصد از تولیدات معدنی استان را به خود اختصاص می‌دهند که در سطح کشور هم آمار تقریباً به همین منوال است.