سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمتر از نیم درصد است

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمتر از نیم درصد است رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران معتقد است: امروز کشورهای توسعه‌یافته حدود چهار تا پنج درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و پژوهش می‌کنند و این درحالی است که در ایران این سهم ۱٫۲ […]

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمتر از نیم درصد است

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران معتقد است: امروز کشورهای توسعه‌یافته حدود چهار تا پنج درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و پژوهش می‌کنند و این درحالی است که در ایران این سهم ۱٫۲ درصد اعلام شده، اما در عمل کمتر از نیم درصد است.

مجید وفایی‌فرد در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: چنان‌چه به رونق تولید می‌اندیشیم و این مهم را هدف گرفته‌ایم، ضرورت دارد تا پژوهش‌های هدفمند را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد توسعه همه‌جانبه با برنامه‌ریزی و تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی تحقق پیدا می‌کند و ابزارهای روز برای سنجش دقیق و مؤثر می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

تخصیص بودجه برای تحقیقات بخش معدن

این پژوهشگر گفت: حتی اگر سهم اندکی از بودجه تحقیقات صنایع دیگر از جمله صنایع دفاعی به تحقیقات حوزه معدن اختصاص یابد تخصیص این مهم دستاورد مهمی برای اقتصاد معدن کشور به همراه خواهد داشت.

وی افزود: واقعیت اینکه نگاه به تحقیقات در بخش دفاعی قابل مقایسه با بخش معدن نبوده و دستاوردهای بخش معدن چنان‌چه مؤثرتر از عملکرد در حوزه دفاعی نباشد، کمتر نخواهد بود.

وفایی‌فرد تأکید کرد: چنان‌چه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از راهبردهای اصلی به منظور گذر از تحریم اعتقاد داریم، لازم است برای توسعه تحقیق و پژوهش در بخش معدن سرمایه‌گذاری به عمل آید.

 رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اضافه کرد: برآورد می‌شود یک‌دهم بودجه‌هایی که به سایر بخش‌ها اختصاص می‌یابد، به تحقیق در بخش معدن اختصاص دهیم؛ این امر پیامد شکوفایی را به دنبال دارد.

جمع‌آوری اطلاعات

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های مهمی که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران دنبال می‌کند، جمع‌آوری اطلاعات زنجیره معدن و صنایع‌معدنی است؛ در این زمینه درصدد جمع‌آوری اطلاعات، ساماندهی و بومی‌سازی و پژوهش و توسعه فناوری در آن هستیم که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

به گفته وفایی‌فرد، موضوعی که این روز‌‌ها برای بخش‌های مختلف آثاری به دنبال داشته، رشد نرخ ارز است و برای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران نیز این امر رشد هزینه‌ها را موجب شد؛ در واقع سال گذشته قیمت مواد مصرفی، تأمین تجهیزات و تعمیر و نگهداری رشد سه تا پنج برابر نسبت به سال ۹۶ به همراه داشت.

وی گفت: واقعیت اینکه برخی تجهیزات مورد مصرف در این مرکز در دایره شمول تحریم‌ها قرار می‌گیرند و یا در بازارهای خارجی کمیاب، یا در دسترس نیست و نیاز به تأمین منابع مالی برای این تجهیزات وجود دارد.

ضرورت هم‌پوشانی وزارتخانه‌های امورخارجه و صنعت

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: مسأله ارتباطات برون‌مرزی برای توسعه همکاری با دیگر کشور‌‌ها امروز یک فاکتور مهم در روابط بین‌المللی محسوب می‌شود و در این زمینه همکاری و همپوشانی وزارت امورخارجه با وزارت صمت، معدن‌وتجارت اهمیت به‌سزایی دارد.

فعالیت در بخش همکاری‌های فناورانه و در ارتباط با آنالیز انواع مواد معدنی برای کشورهای مختلف و نیز توسعه برنامه‌های آموزشی از دیگر گام‌هایی است که در این بخش می‌توان برداشت و در سال‌های گذشته مرکز تجربه برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو را داشته است.