تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون در آینده نزدیک

تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون در آینده نزدیک گروه زمین و معدن  – مجتمع مس سونْگونْ یکی از مجتمع‌های سه‌گانه مس ایران و یکی از بزرگ‌‌ترین معادن روباز دنیا محسوب می‌شود. در حال‌حاضر بیش از دو میلیارد تُن ذخیره زمین‌شناسی و بیش از یک میلیارد تُن ذخیره قابل استخراج این معدن است که […]

تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون در آینده نزدیک

گروه زمین و معدن  – مجتمع مس سونْگونْ یکی از مجتمع‌های سه‌گانه مس ایران و یکی از بزرگ‌‌ترین معادن روباز دنیا محسوب می‌شود. در حال‌حاضر بیش از دو میلیارد تُن ذخیره زمین‌شناسی و بیش از یک میلیارد تُن ذخیره قابل استخراج این معدن است که قابل‌تبدیل به محصول نهایی است. برای استحصال ذخیره معدن مس سونگون در حال‌حاضر دو کارخانه تغلیظ ۱۵۰ هزار تنُی در حال فعالیت است که سالانه با ورود هفت میلیون تُن خاک به‌کارخانه‌ها ۱۵۰ هزار تُن کنسانتره ۲۵ درصدی خارج می‌شود. با توجه به اهمیت این فلز پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز۳ مجتمع مس سونگون در دستور کار قرار گرفت که این پروژه از پروژه‌های زیربنایی و سودآور برای شرکت مس است که با سرمایه‌ای به ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریال و ۱۶۰ میلیون یورو انجام شد. ظرفیت خوراک آن در سال هفت میلیون تن قابل توسعه به حدود ۱۲ میلیون تن طراحی گردیده است و خروجی آن نیز ۱۵۰ هزار تن قابل افزایش تا ۲۴۰ هزار تن کنسانتره در سال خواهد بود.

در همین رابطه اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت مس در مراسم تحویل بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز۳ مجتمع مس سونگون گفت: با راه‌اندازی کارخانه تغلیظ فاز۳ مجتمع مس سونگون، ۱۳۰ میلیون دلار در سال درآمد ایجاد خواهد شد.

وی با اعلام این خبر گفت: شرکت ملی مس در راستای دستورات ریاست محترم جمهوری، خود را مقید به اجرای این طرح می‌داند و خوشبختانه با ورود بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز۳، این طرح با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مس افزود: تأکید کرده‌ام که این طرح با برنامه‌ریزی، عقلانیت، سرعت و دقت انجام شود تا هر چه سریع‌تر مردم منطقه و استان از آن فواید اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه تعیین نقشه‌راه برای شرکت‌های معدنی مطابق با سیاست‌گذاری شرکت‌های معدنی دنیا یکی از اصول رقابت جهانی در صنعت مس است افزود: براساس استرات‍ژی اقتصادی که اتحادیه اروپا برای یک دهه آینده تدوین کرده است. مس جزء ۲۰ عنصری است که سرمایه‌گذاری روی آن صرفه اقتصادی بالایی دارد؛ چراکه تا پنج سال آینده ۲٫۵ میلیون تن به تقاضای جهانی مس اضافه می‌شود.

سعدمحمدی با بیان این‌که براساس نتایج مطالعات اکتشافی در حال انجام، معدن مس سونگون از ذخایر معدنی خوبی برخوردار شده است که تداوم تولید در این مجتمع را برای سال‌ها تضمین می‌کند، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون اجرای طرح ذوب و پالایشگاه با سرعت در حال انجام است که در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.