نقشه متالوژنی خراسان‌رضوی رونمایی شد

نقشه متالوژنی خراسان‌رضوی رونمایی شد نقشه متالوژنی و تیپ کانسارهای معدنی استان خراسان‌رضوی به همراه نقشه ژئوسایت‌های استان و پنج نقشه زمین‌شناسی با حضور رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان خراسان‌رضوی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق رونمایی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق کشور در مراسم رونمایی از نقشه متالوژنی خراسان‌رضوی […]

نقشه متالوژنی خراسان‌رضوی رونمایی شد

نقشه متالوژنی و تیپ کانسارهای معدنی استان خراسان‌رضوی به همراه نقشه ژئوسایت‌های استان و پنج نقشه زمین‌شناسی با حضور رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان خراسان‌رضوی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق رونمایی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق کشور در مراسم رونمایی از نقشه متالوژنی خراسان‌رضوی گفت: برای نقشه متالوژنی استان دو سال وقت صرف شده و ۹۲ لایه مختلف دارد و تمام مشخصات هر معدن را مشخص می‌کند.

به گفته طاهری افزود: برای نقشه ژئوسایت‌های استان خراسان‌رضوی هم دست‌کم سه سال زمان صرف شده است.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های یکسال اخیر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را یک سازمان حاکمیتی دانست که با تولید اطلاعات پایه ضمن کمک به سرمایه‌گذاری در عرصه ایران زمین ریسک اکتشاف را کاهش داده و سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در مناطق پتانسیل دار تشویق می‌کند.

وی همچنین بر عرضه صحیح اطلاعات اولیه در این سازمان تأکید کرد و از سرمایه‌گذاران خواست از این اطلاعات در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور استفاده مطلوب داشته باشند.

محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت خراسان‌رضوی اهمیت این نقشه و سایر نقشه‌هایی که رونمایی می‌شود را قابل توجه دانست و از تلاش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و طاهری و همکاران ایشان که سهم به‌سزایی در شناسایی قابلیت‌های اکتشافی و معدنی استان داشته‌اند، تشکر کرد.

وی همچنین فرصت ارائه خدمات فنی و مهندسی کارشناسان را در کشور افغانستان یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود مخصوصاً قابلیت‌هایی قابل ارائه در اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق تأکید کرد.

در ادامه ریحانه احمدی‌روحانی، رئیس اداره ژئومتیکس اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی خراسان‌رضوی هم درخصوص نقشه متالوژنی استان گفت: در این نقشه تیپ‌های کانی‌سازی معادن مشخص شده و این ‌کار باعث می‌شود بتوانیم جاهایی که پتانسیل‌های معدنی دارند را شناسایی کنیم.

احمدی‌روحانی افزود: همه این اطلاعات به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و همچنین اکتشاف، استخراج و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

همچنین شیوا عباسیان، کارشناس ژئومورفولوژی اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق هم در مورد ویژگی‌های نقشه ژئوسایت‌های استان گفت: در مرحله نخست تهیه این نقشه پراکندگی ژئوسایت‌های استان در بخش‌های پدیده‌های آذرین و دگرگونی، زمین‌ساخت، رسوب‌شناسی، چشم‌اندازهای زمین‌شناختی، زمین‌شناسی فرهنگی، زمین‌شناسی مهندسی و نمونه‌های زمین‌شناختی مشخص شده است.

عباسیان افزود: در مراحل بعدی و توسعه نقشه ژئوسایت‌های خراسان‌رضوی به صورت اپلیکیشن موبایلی در اختیار علاقه‌مندان و توریست‌‌‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند محورهای گردشگری را براساس پدیده‌های جالب زمین‌شناسی بازدید کنند.

لازم به ذکر است؛ نقشه متالوژنی تهیه‌شده، ارائه‌دهنده الگوی اکتشاف مواد معدنی در مناطق مختلف استان است و متخصصان علوم زمین می‌توانند براساس تلفیق پنج پارامتر شامل اطلاعات راستای گسل‌‌ها، سن و جنس سنگ‌های دربرگیرنده با نوع ماده معدنی و تیپ آنها به الگوی اکتشاف منطقه‌ای ماده معدنی خاص دست یابند. به عبارت بهتر کارشناس اکتشاف اگر بتواند ارتباط منطقی بین این پنج پارامتر برقرار کند می‌تواند ماده معدنی مورد نظر را در گسل‌های با راستای مشابه با سن و جنس مشابه جستجو و اکتشاف کند. بنابراین در گسل‌هایی با راستای یکسان و دیگر ویژگی‌های مشابه می‌توان اکتشاف مواد معدنی مورد نظر را انتظار داشت.