۵٫۷ میلیارد تن میزان ذخایر قطعی معدنی کرمان

۵٫۷ میلیارد تن میزان ذخایر قطعی معدنی کرمان رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان کرمان گفت: توانستیم با استفاده از دانشگاه‌ها، افراد با توان فنی و مالی مناسب و استفاده از ظرفیت و تکنولوژی روز، ۴۰ منطقه مستعد معدنی در این استان را شناسایی کنیم ذخایر قطعی معدنی اکتشاف شده استان را از ۴٫۷ میلیارد تن به […]

۵٫۷ میلیارد تن میزان ذخایر قطعی معدنی کرمان

رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان کرمان گفت: توانستیم با استفاده از دانشگاه‌ها، افراد با توان فنی و مالی مناسب و استفاده از ظرفیت و تکنولوژی روز، ۴۰ منطقه مستعد معدنی در این استان را شناسایی کنیم ذخایر قطعی معدنی اکتشاف شده استان را از ۴٫۷ میلیارد تن به ۵٫۷ میلیارد تن افزایش دادیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی حسینی‌نژاد در نشستی با خبرنگاران افزود: با کمک دانشگاه‌ها، افراد با توان فنی و مالی مناسب و استفاده از ظرفیت و تکنولوژی روز، کار اکتشافات معدنی استان کرمان دنبال می‌شود و در این راستا ذخایر معدنی در نقاط با ظرفیت بیشتر، اکتشاف شده است.

وی اظهار داشت: اکتشافات استان کرمان مربوط به دهه‌های قبل بوده و به صورت خاص در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت‌های خارجی در استان کرمان اتفاق افتاد.

رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان کرمان گفت: استان کرمان ظرفیت خوبی برای چهار زون زمین‌شناسی دارای ظرفیت کانی‌زایی، دارد لذا از سال ۹۳ سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت به صورت ویژه‌تر بحث اکتشاف را با توجه به سند راهبردی دنبال می‌کند و در این زمینه قرار است در حوزه سنگ‌آهن و مس قطب شویم لذا اکتشافات باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: در سند راهبردی استان کرمان، تولید ۲۴۰ هزار تن مس کاتد باید به ۴۰۰ هزار تن برسد.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: این سیاست در سال ۹۳ در قالب تعریف پهنه در اشل بزرگ مقیاس در استان کرمان تعریف شده و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند اکتشافات را در حوزه معدن دنبال کنند، اما متأسفانه برخی اشخاص فاقد توان مالی و فنی در این حوزه ورود کردند و این افراد نهتنها مشکل اکتشاف را رفع نکردند بلکه موجب بلوکه شدن بخش بزرگی از استان شدند لذا با توجه به قوانین و نیاز استان سیاست پهنه‌ها را تعریف کردیم.

وی افزود: در قالب ۲۵ پهنه ۴۶ هزار کیلومتر مربع از استان را برای اکتشافات معدنی در مقیاس بزرگ را تعریف کردیم و ماحصل آن بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شد که اکتشافات در آن موجود است.

حسینی‌نژاد ادامه داد: با تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای که در شورای معادن مصوب شده، بخش قابل‌توجهی از مشکلات واحدهای تولیدی استان کرمان رفع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان کرمان افزود: در این زمینه در سال گذشته توانستیم محصولات ۳۵ واحد کوچک‌تر را از طریق واحدهای بزرگ به فروش برسانیم که این آمار امسال به ۲۰۰ واحد افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در فضای کسب‌وکار روند پاسخگویی در حوزه صنعت‌ومعدن و سایر دستگاه‌ها و بوروکراسی اداری زمان‌گیر شده و در این زمینه کشور مبتلا به چالش‌های فضای کسب‌وکار است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در حوزه صنعت‌ومعدن استان کرمان متوقف شدن طرح‌ها از نظر ضوابط، هزینه‌های سنگینی به بخش‌خصوصی تحمیل می‌کند.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه حقوق دولتی را به عنوان دبیر شورای معادن پیگیری می‌کنیم گفت: استان کرمان با داشتن رتبه نخست در حوزه معدن کشور، ۴۰ درصد حقوق دولتی کشور را تأمین می‌کند لذا منابع دولتی باید به استان بازگردد.

وی ادامه داد: بازگشت حقوق دولتی به استان کرمان در ۱۰ سال گذشته بسیار ناچیز بوده و امسال پیش‌بینی بازگشت ۲۵۰ میلیارد تومان از این محل در شورای معادن پیشنهاد شده است و از ظرفیت شورای معادن برای برگشت حقوق قانونی به استان استفاده می‌شود.

رئیس سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان کرمان گفت: گردش حساب‌های واحدهای تولیدی بزرگ با کمک و همکاری تمامی اعضای شورای معادن وارد استان کرمان شود و این شورا با حضور تمامی مسؤولان اثرگذار ظرفیت خوبی دارد.