ایجاد واحدهای فرآوری یکی از راه‌های رونق بازار معادن

استاندار خراسان شمالی مطرح کرد ایجاد واحدهای فرآوری یکی از راه‌های رونق بازار معادن استاندار خراسان شمالی مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی را مکلف به عملیاتی شدن توسعه زیرساخت‌های معادن استان و توجه به این ظرفیت مهم در استان کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدعلی شجاعی در ششمین شورای معادن استان در ارتباط با فعالیت‌های زمین‌شناسی کشور […]

استاندار خراسان شمالی مطرح کرد

ایجاد واحدهای فرآوری یکی از راه‌های رونق بازار معادن

استاندار خراسان شمالی مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی را مکلف به عملیاتی شدن توسعه زیرساخت‌های معادن استان و توجه به این ظرفیت مهم در استان کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدعلی شجاعی در ششمین شورای معادن استان در ارتباط با فعالیت‌های زمین‌شناسی کشور در خراسان شمالی، اظهار کرد: یکسری امور روتین فعالیت‌های زمین‌شناسی کشور در سطح ملی است که باید در خراسان شمالی انجام شود و یکسری امور خاص این استان است.

وی در بخش دیگر سخنان خود در ارتباط با معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین نیز افزود: نمی‌توانیم شرایط فعلی را ثابت نگه داریم و باید هرچه سریع‌تر وضعیت این معدن در ارتباط با اجرای پروژه پی‌جویی، اکتشاف و تعیین ذخیره معدن سرب روی آلبلاغ سریعتر تعیین تکلیف شود.

شجاعی تصریح کرد: سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان مکلف است ظرف یک هفته پیگیری صدور پروانه اکتشاف و حفاظت این معدن را توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست استان تحویل سازمان ایمیدرو دهد.

وی درخصوص گزارش اقدامات انجام گرفته پروژه‌های زیرساخت معادن و راه‌های دسترسی به آن، افزود: مجری این طرح بنیاد مسکن استان است لذا فرصتی سه ماهه داده می‌شود تا این امور را مورد پیگیری و عملیاتی شدن قرار دهند.

شجاعی همچنین درخصوص گزارش عملکرد پروژه‌های تأمین برق‌رسانی به معادن استان نیز گفت: براساس این گزارش کار برق‌رسانی معادن و واحدهای تولیدی شهرستان‌های مانه و سملقان و گرمه نسبت به سایر شهرستان‌ها عقب‌تر است. بنابراین باید نسبت به معادنی که فاقد برق هستند حساس‌تر شویم و سریع‌تر کار برق‌رسانی آنها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پروانه بهره‌برداری برای معادن را صادر می‌کنیم به مواردی همچون برداشت بیش از حد مواد معدنی و تخریب زیست‌محیطی و تخریب راه‌های روستایی نظارتی نمی‌شود که این موارد باید مورد توجه بیشتر مدیران دستگاه اجرایی متولی قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی گفت: بخش معدن این استان در خواب است و گویا اصلاً وجود ندارد، برای فعال شدن این بخش، نیازمند فرآیند‌ها و فعالیت‌های فراتر از کارهای اداری هستیم.

 شجاعی اظهار کرد: سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان، در زمینه معدن تلاش‌ها و زحمات زیادی می‌کشد اما راه افتادن بخش معدن، با این اقدامات اداری، میسر نیست و باید بخش غیراداری، گروهی کهنه کار و مسلط، وارد عرصه شده و چراغ معادن را روشن کنند.

شجاعی با بیان اینکه هیچ اشکال ندارد که این گروه، از خارج استان وارد عرصه شوند افزود: این شورا، محلی برای تصمیم‌های بزرگ‌تر برای معدن است نه سلب صلاحیت‌ها، این امور، کارهایی است که سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان خود می‌تواند انجام دهد، این شورا باید دنبال کارهای بزرگ‌تر باشد.

استاندار خراسان‌شمالی در بخش دیگر سخنان خود، نبود صنایع و واحدهای فرآوری را از نداشته‌های استان عنوان کرد و گفت: نبود واحدهای فرآوری سبب شده تا ارزش‌افزوده فعالیت‌های معدن از استان خارج شود و سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان باید در این باره تلاش کند تا این واحد‌ها راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به دستور کار این شورا برای سلب صلاحیت سه معدن گفت: اگر علت غیرفعال بودن این معادن، شرایط بازار است، واگذاری آن به فرد دیگر، شرایطی از معادن را تغییر نمی‌دهد و این سلب صلاحیت‌ها، نمی‌تواند سبب بهبود معادن شود، در این زمینه سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت باید به فکر رونق بازار فعالیت‌های معدنی باشد.

شجاعی با بیان اینکه اگر نبود بازار علت غیرفعال شدن معادن است، و اگر شرایط بازار تغییر نکند، سلب صلاحیت‌ها ادامه می‌یابد خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری بخش معدن، یکی از راه‌های رونق بازار معادن است.