تمرکز صنعت فولاد باید در ارتقای ارزش‌افزوده از طریق نوآوری باشد

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت تمرکز صنعت فولاد باید در ارتقای ارزش‌افزوده از طریق نوآوری باشد صنعت فولاد هم مانند سایر صنایع نیازهایی دارد که تا پیش از این وابسته به کشورهای خارجی بود و از اقلام و مواد وارداتی استفاده می‌کرد اما اکنون با اعمال تحریم‌ها با اتکاء به توان داخلی و شرکت‌های […]

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت

تمرکز صنعت فولاد باید در ارتقای ارزش‌افزوده از طریق نوآوری باشد

صنعت فولاد هم مانند سایر صنایع نیازهایی دارد که تا پیش از این وابسته به کشورهای خارجی بود و از اقلام و مواد وارداتی استفاده می‌کرد اما اکنون با اعمال تحریم‌ها با اتکاء به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته به نوعی تحریم‌ها را دور بزند و پیشرفت خوبی داشته باشد که این پیشرفت‌های به دست آمده حاصل سیاست‌گذاری و طراحی برنامه‌های توسعه‌ای و توجه به امور دانش و فناوری،‌ بومی‌سازی و… می‌باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده در این باره سعید زرندی، معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با تأکید بر اینکه در آستانه چهارمین انقلاب صنعتی هستیم، گفت: از آنجا که در آستانه انقلاب چهارم صنعتی هستیم، صنایع ما باید متحول شوند و بر این اساس برنامه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت این است که با تمام توان به سمت نوآوری حرکت کند.

زرندی در ادامه افزود: براساس ارزیابی در کشور، صنایعی که همیشه صاحب نقش بودند مشخص هستند و ۹ صنعت بیشتر نیستند. عمده آن خانواده پایین‌دست پتروشیمی ‌هستند که توان در صادرات و سهم در ارزش‌افزوده دارند و فلزات اساسی، در این ۹ صنعت صاحب توانی هستیم که هم در عرصه بین‌المللی به ما نگاه می‌کنند هم توان داخلی.

وی با تأکید بر دستیابی به نوآوری در صنعت فولاد، گفت: باید روی ارتقای ارزش‌افزوده از طریق نوآوری تمرکز کنیم. راهبرد وزارت صمت این است که باید در حوزه نیمه‌عالی کار کنیم و نوآوری داشته باشیم.

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت رویکرد وزارت صمت را ارتقای ارزش‌افزوده از طریق نوآوری دانست و تصریح کرد: باید در صنایع به ویژه فولاد این تغییر رویکرد را داشته باشیم‌.

زرندی در ادامه گفت: سال ۹۸ با مدنظر قرار دادن رونق تولید، یکی از محورهای اصلی برنامه‌های معاونت طرح و برنامه‌ریزی را به تغییر رویکرد از فضای مونتاژکاری به نوآوری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان معطوف کردیم.

وی با اشاره به اهمیت کالای تولید داخل و با ارزش‌افزوده، گفت: ما در بسیاری از حوزه‌ها به سمت مثبت حرکت کردیم و از لحاظ کمی‌ رشد زیادی داشتیم اما متناسب با این رشد در رنکینگ‌های بین‌المللی بالا نرفتیم چون نتوانستیم به سمت کالای با ارزش‌افزوده حرکت کنیم.