افزایش ۴ برابری ذخایر شورابه‌ای خور و بیابانک

افزایش ۴ برابری ذخایر شورابه‌ای خور و بیابانک مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک از افزایش چهار برابری ذخایر شورابه‌ای این مجتمع خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ‌ایمیدرو، امیدرضا محبعلی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اکتشافات انجام شده در منطقه خور و بیابانک، ذخایر شورابه از ۴۵۰ میلیون […]

افزایش ۴ برابری ذخایر شورابه‌ای خور و بیابانک

مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک از افزایش چهار برابری ذخایر شورابه‌ای این مجتمع خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ‌ایمیدرو، امیدرضا محبعلی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اکتشافات انجام شده در منطقه خور و بیابانک، ذخایر شورابه از ۴۵۰ میلیون مترمکعب به دومیلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته و اقدامات لازم برای دریافت گواهی کشف از سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت استان خراسان‌جنوبی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: طی سه سال آینده، برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت اسمی‌کارخانه جهت تولید پتاس در دو مرحله ۵۰ هزار تن و ۱۰۰ هزار تن صورت گرفته است.

مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک در ادامه با اشاره به استفاده از توان فنی مجتمع پتاس خور و بیابانک در بخش معدن و صنایع‌معدنی گفت: از اوایل سال ۹۸، راهبری مجتمع پتاس خور و بیابانک با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و استفاده از توان بخش‌خصوصی، به سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی واگذار شد.

وی افزود: با توجه به تمهیدات صورت گرفته در سال ۹۷، حدود ۱۴ میلیون مترمکعب شورابه از پلایا استخراج و پمپاژ شده است که شاهد تولید ۲۰ هزار تن کلرید پتاسیم در مجتمع پتاس خور و بیابانک بوده‌ایم.

محبعلی با بیان اینکه مجموع ذخایر پتاس کشور در مناطق «خور و بیابانک»، «پلایای میانی ترود» و «شورابه قم» بیش از ۹٫۵میلیارد مترمکعب است، تصریح کرد: با این میزان ذخایر، رتبه نخست منطقه خلیج فارس و آسیای‌میانه و نیز رتبه هفتم جهان را دارا هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به وجود ذخایر غنی شورابه‌های کشور، با سرمایه‌گذاری می‌توان نسبت به رفع نیاز پتاس در کشور اقدام کرد.

مجتمع پتاس خور و بیابانک در کویر مرکزی ایران و در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان اصفهان و حدفاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان خور و بیابانک واقع شده است.