کاهش ۴۰درصدی مرگ‌ومیر در معادن کشور

کاهش ۴۰درصدی مرگ‌ومیر در معادن کشور معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی گفت: سال گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور بودیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، حاتم شاکرمی ‌با اشاره به اینکه ایمنی و سلامت محیط کار اساس و عامل اصلی ایجاد بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی است افزود: بی‌تردید […]

کاهش ۴۰درصدی مرگ‌ومیر در معادن کشور

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی گفت: سال گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور بودیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حاتم شاکرمی ‌با اشاره به اینکه ایمنی و سلامت محیط کار اساس و عامل اصلی ایجاد بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی است افزود: بی‌تردید شکوفایی اقتصادی بدون نیروی کار سالم و دارای مهارت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: براساس ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم در دولت تدبیر و امید، سند «کار شایسته» را مطابق با قوانین بین‌المللی و رعایت حقوق کارگر و کارفرما تدوین کردیم و در چند ماه اخیر به تصویب دولت رسید.

وی با بیان اینکه در این سند راهبردهای اساسی اعم از کار مولد و حمایت‌های اجتماعی، حقوق بنیادین کار و گفت‌وگو‌های اجتماعی دیده شده است تصریح کرد: در سند یاد شده بحث ایمنی و بهداشت محیط کار به طور خاص دیده شده و خوشبختانه با تصویب این سند می‌توانیم از ظرفیت‌های دولت، بخش‌های عمومی ‌و خصوصی در بحث ارتقای ایمنی و بهداشت محیط کار بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ به عنوان رونق تولید نامگذاری شده، گفت: بنگاه‌های اقتصادی و کسانی که خواهان تحقق این شعار هستند باید به سلامت نیروی کار توجه کنند لذا در راستای اهمیت به موضوع ایمنی و بهداشت کار؛ ما پیشنویس لایحهای را تدوین کردیم.

شاکرمی‌افزود: با همت وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با همکاری معاونت حقوقی رئیسجمهوری لایجه الحاق جمهوری اسلامی‌ایران به مقاوله نامه ۱۷۶ که در رابطه با ارتقای ایمنی در معادن است به دولت تحویل داده شد که امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب دولت، این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی‌شود تا به این مقاوله نامه‌ای که ۳۳ کشور در دنیا به آن ملحق شده اند ما هم به این مقاوله‌نامه ملحق شویم و زمینه ارتقای ایمنی با استفاده از دانش بین‌المللی و سازوکار فنی سازمان بین‌المللی کار بتوانیم ایمنی را در معادن کشورمان افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: امروز در کشور ما استخراج در معادن به روش‌های سنتی انجام می‌شود این موضوع دو خسارت عمده شامل افزایش هزینه‌های استخراج و کاهش بهره‌‌وری در معادن را در پی دارد و در نتیجه بحث ایمنی کارگران در معادن نیز به نحو مطلوبی قابل کنترل نیست لذا در این شرایط ورود تکنولوژی به معادن، بازسازی و بهسازی ماشین‌آلات و تجهیزات در معادن باید مورد توجه همه بخش‌های فعال در این حوزه قرار گیرد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: شورای‌عالی معادن کشور اگر می‌خواهد در معادن هزینه‌های استخراج کاهش یابد و کیفیت در معادن افزایش یابد باید به بحث ایمنی معادن و سلامت نیروی کار در معادن و تغییر تکنولوژی استخراج در معادن توجه کند.

وی گفت: متأسفانه تاکنون درخصوص تغییر تکنولوژی استخراج در کشور به نحو مطلوب عمل نکردیم و امروز در یکی از معادن کشور نتیجه استفاده از تکنولوژی و دانش فنی جدید را مشاهده می‌کنیم که موفق شده است به روش مکانیزه استخراج را با دو هزار و ۲۰۰ نفر نیروی کار انجام دهد و بهره‌وری و درآمد این معدن معادل ۸۰ معادن در کشور با هشت هزار نیروی انسانی است.