فناوری تولید کک‌سوزنی درصنعت فولاد بومی‌سازی شد

به دست متخصصان ایرانی فناوری تولید کک‌سوزنی درصنعت فولاد بومی‌سازی شد متخصصان ایرانی به دانش تولید کُک‌سوزنی (یکی از مواد مورد نیاز صنعت فولاد) دست یافتند. مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اعلام این خبر گفت: واحد ۱۰ هزارتنی کک‌سوزنی به‌منظور رفع مشکل اصلی صنعت فولاد تا پایان تابستان سال آینده وارد مدار تولید می‌شود. جلیل […]

به دست متخصصان ایرانی

فناوری تولید کک‌سوزنی درصنعت فولاد بومی‌سازی شد

متخصصان ایرانی به دانش تولید کُک‌سوزنی (یکی از مواد مورد نیاز صنعت فولاد) دست یافتند.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اعلام این خبر گفت: واحد ۱۰ هزارتنی کک‌سوزنی به‌منظور رفع مشکل اصلی صنعت فولاد تا پایان تابستان سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

جلیل سبحانی با بیان اینکه دانش تولید این مواد در داخل کشور بومی‌سازی شده است افزود: فناوری ساخت تبدیل کک‌سوزنی تا پیش از این تنها در انحصار ژاپن و آمریکا بود و تولید الکترود گرافیتی را نیز کشور‌های معدودی در اختیار دارند، اما از چند ماه پیش با حمایت معاونت عملی و فناوری ریاستجمهوری کار بومی‌سازی دانش تولید این ماده مهم به دست متخصصان و دانشمندان ایرانی آغاز و موفق شدند، دانش فنی تولید این ماده ضروری در صنعت فولاد را بومی‌سازی کنند.

وی اضافه کرد: کاهش وابستگی صددرصدی کشور به الکترود گرافیتی وارداتی، از جمله مسائلی است که ماه‌هاست ذهن تولیدکنندگان فولاد را به خود مشغول کرده است و اکنون با تولید کُک‌سوزنی به عنوان ماده اولیه تولید الکترود گرافیتی در کشور، این نگرانی رفع شده است.

سبحانی در تشریح اهمیت کک سوزنی برای صنعت فولاد کشور گفت: الکترود گرافیتی اساسی‌ترین ماده مورد نیاز فولادسازی است که در کشور تولید نمی‌شود و صددرصد نیاز صنایع فولادی کشور از خارج تأمین می‌شود از طرفی فروش این ماده با ارزش به ایران در زمره تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تنها حلقه گمشده خودکفایی کشور در زنجیره فولاد، الکترود گرافیتی است ابراز امیدواری کرد با بومی‌سازی دانش تولید این محصول، گام مهمی ‌در راستای خودکفایی صنعت فولاد کشور برداشته شود.

کک نفتی یا پترولیوم کک یک محصول فرعی حاصل از پالایش نفت‌خام است که عمدتاً از کربن تشکیل شده و دارای مقداری گوگرد و فلزات سنگین مانند نیکل و وانادیوم است.

وزارت خارجه آمریکا اخیراً به افراد حقیقی و حقوقی در سراسر جهان هشدار داده در صورتی که به فروش یا انتقال کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران اقدام کنند با تحریم این کشور روبه‌رو خواهند شد.

طبق آمار‌های گمرک، الکترود گرافیتی ششمین کالای وارداتی به کشور در سال ۱۳۹۷ بوده است؛ در این سال ۱۲۹هزار تن الکترود گرافیتی به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار وارد شده است، واردات الکترود گرافیتی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶به میزان ۲۸ درصد از نظر وزنی و ۱۹۵ درصد از نظر ارزشی افزایش یافته است.