ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی چابهار؛ طرحی برای توسعه معادن کشور

ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی چابهار؛ طرحی برای توسعه معادن کشور مجری احداث و بهره‌برداری از نخستین ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی در بندر شهید بهشتی چابهار درخصوص قرارداد اخیر راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران و شرکت ذوب‌آهن برای توسعه خطوط ریلی بندر چابهار گفت: چابهار تنها بندر استراتژیک کشور از نظر دسترسی به […]

ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی چابهار؛ طرحی برای توسعه معادن کشور

مجری احداث و بهره‌برداری از نخستین ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی در بندر شهید بهشتی چابهار درخصوص قرارداد اخیر راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران و شرکت ذوب‌آهن برای توسعه خطوط ریلی بندر چابهار گفت: چابهار تنها بندر استراتژیک کشور از نظر دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوسی است که خارج از خلیجفارس قرار داشته و به همین دلیل به دور از مناقشات این روزهای این خلیج‌فارس می‌تواند ایفاگر نقش باشد.

محمد آرازش در گفت‌وگو با معدن۲۴ افزود: توسعه ریل راه‌آهن در این بندر می‌تواند اتفاقات اقتصادی بزرگی را رقم بزند، زیرا دسترسی معادن استان و همچنین معادن شرق کشور را به بندر چابهار فراهم کرده و حضور محصولات مختلف را در این منطقه می‌توانیم داشته باشیم.

این مسؤول یادآور شد: بندر چابهار با معاف بودن از تحریم‌ها می‌تواند برای همه صادر کنندگان در سراسر کشور سهولت و آسانی در فعالیت‌های صادراتی و وارداتی را فراهم آورد، همچنین هزینه‌های پایین حمل ریلی می‌تواند صرفه اقتصادی بالاتری برای فعالان اقتصادی نسبت به حملونقل جاده‌ای داشته باشد.

آرازش به کلامی ‌از رهبرمعظم‌انقلاب که «اقتصاد ما باید به سمت اقتصاد غیر نفتی برود» اشاره کرد و گفت: ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی بندر چابهار یکی از بازیگران مهم در این منطقه برای تحقق منویات رهبری است که البته لازمه آن توسعه زیرساخت‌های اساسی از جمله ریل راه‌آهن است.

وی گفت: با تحقق این طرح ورود کالاهای مورد نیاز افغانستانی‌ها به کشورشان و حمل آن از طریق بندر چابهار را شاهد خواهیم بود که از این نظر می‌تواند نقش به‌سزایی در گرفتن سهم بازار در این بندر داشته باشد.

مجری احداث و بهره‌برداری از نخستین ترمینال سبز مکانیزه مواد معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی در بندر شهید بهشتی چابهار تأکید کرد: اگر هر چه سریعتر این خط ارتباطی راه‌اندازی شود افغانی‌ها سهل‌تر و آسان‌تر می‌توانند محصولات و مواد مورد نیاز خود را صادر یا به کشورشان وارد کنند؛ کشوری که دارای ذخایر معدنی سرشار معدنی بوده و می‌توان رقمی ‌میلیون تنی برای جذب و حمل انواع بار از چابهار برای این کشور در نظر گرفت.

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت زندگی، به تخصیص حدود ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای این طرح اشاره کرد و گفت: قرارداد جدیدی که بین وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت صمت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء منعقد شده نزدیک به یک‌ونیم سال زمان برای بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه به طول کمتر از ۷۰۰ کیلومتر بین چابهار تا زاهدان را در نظر گرفته است.

به گفته وی، این طرح می‌تواند نقش بسزایی در اشتغالزایی، آبادانی منطقه و همچنین جابه‌جایی بار به اقصی نقاط کشور ایفاء کند.

وی بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه تعرفه‌های تقسیطی، مزیت رقابتی در چابهار ایجاد کرده و ما به عنوان تنها اپراتور معدنی، فولادی و مصالح ساختمانی آماده انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی و دولتی برای تسهیل در امور واردات و صادرات هستیم.

این مسؤول یادآور شد: هم‌اکنون حمل‌ونقل دریایی از چابهار نسبت به بندرعباس بین دو تا ۲٫۵ دلار در هر تن ارزان‌تر تمام می‌شود که به نفع صادرکنندگان داخلی است.