ارتقای عملکرد ایمیدرو با ورود به بورس

ارتقای عملکرد ایمیدرو با ورود به بورس قائم‌مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران( ایمیدرو) معتقد است: چنانچه منع قانونی برای حضور ایمیدرو در بورس نباشد، این امر می‌تواند باعث ارتقای عملکرد این سازمان شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از ایمیدرو، عباس نعیمی‌ افزود: وقتـی ایمیدرو ۵۰ درصد از سـهام را داشـته […]

ارتقای عملکرد ایمیدرو با ورود به بورس

قائم‌مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران( ایمیدرو) معتقد است: چنانچه منع قانونی برای حضور ایمیدرو در بورس نباشد، این امر می‌تواند باعث ارتقای عملکرد این سازمان شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از ایمیدرو، عباس نعیمی‌ افزود: وقتـی ایمیدرو ۵۰ درصد از سـهام را داشـته باشـد با زمانـی که صددرصد سـهام را داشـته باشـد، تفـاوت چندانی نمی‌کنـد و تصدی در اختیار ایمیدرو است.

به اعتقاد وی، وارد شدن ایمیدرو به بورس موجب می‌شود که مـردم با پرداخـت نقدینگی، در منافـع ایمیـدرو شـریک شـوند و از آنجا که مسؤولان باید در مجامـع بـه مـردم توضیـح دهنـد و پاسـخگو باشـند، این رونـد باعث ارتقـای عملکـرد ایمیدرو می‌شـود.

وی خاطرنشان ساخت: اعتقـادم دارم کـه بخشـی از ایمیـدرو باید در بـورس عرضه شـود، اما بایـد بررسـی شـود که ایـن ایده مشـکلات قانونی دارد یا خیـر که نیازمند بررسی است.

به گفته نعیمی ‌چنانچه  دولـت می‌خواسـت کاری بـرای واگـذاری انجـام دهد، درصـدی از ایمیدرو را در بـورس عرضه می‌کرد؛ به ایـن معنـا که ایمیدرو تبدیل به شـرکت بورسـی می‌شد و ۱۰درصد آن (اعـم از ذوب‌آهـن، فـولادمبارکه و …) به مـردم واگذار می‌شد.

وی خاطرنشان ساخت: وقتـی شـرکت ذوب‌آهن بـه تنهایی واگـذار می‌شـود، شرایط کنونی بوجود می‌آید کـه الان معدن ندارد و با مشـکلاتی در تأمین مـواد اولیه روبه‌روسـت، امـا وقتی ۱۰ درصد از ذوب‌آهن یا فـولادمبارکه واگذارشـود، در عیـن اینکه به اهداف دسـت مـی‌یابد، زنجیـره ارزش نیز دچار مشـکل نمی‌شـود.

 اکتشاف و زیر ساخت کار ایمیدرو

نعیمییاداور شد: امروز کار سازمان ایمیـدرو انجـام کار اکتشـاف و فراهم‌سازی زیرسـاخت اسـت و پـس از آمـاده کـردن ایـن حـوزه‌ها، برای سـرمایه‌گـذاری به بخـش‌خصوصـی واگـذار خواهد شد، بنابراین به‌دلیل اینکه مشخصه واگذاری انجام نشده، طـرح‌های فـولاد اسـتانی، پترولیوم کک و… سـال‌هاسـت که به نتیجه نرسـیده اسـت.

وی تصریح کرد: اکنون ایمیدرو شـرکت‌ها را بـه سـمت طـرح‌ها هدایت می‌کند و پـروژه‌ها را بـه آنها واگـذار می‌نماید و در واقع بخش‌خصوصـی در این عرصه باید بازیگر باشـد و ایمیـدرو به عنوان مربی بوده و نبایـد به دنبال احـداث کارخانه فولاد باشـد.

قائم مقام ایمیدرو گفت: امروز شرکت‌های بزرگ در اجرای طرح‌ها مشارکت می‌کنند و براین اساس طرح الکترود گرافیتی به فولادمبارکه و طرح پترولیوم کک به فولاد خوزستان واگذار شده است و بدین ترتیب این شرکت‌ها از محل سود تقسیم نشده، طرح‌ها را راه‌اندازی می‌کنند و در واقع متعلق به شرکت‌هاست.

نعیمی یادآور شد: طرح تیتانیوم کهنوج سـابقه آن به پیش از شکل‌گیری سازمان ایمیدرو(۱۳۸۳) مربوط می‌شود،  ایـن شـرکت تأسـیس شـده، اما بیش از پنج درصد پیشـرفت نداشت.