الزامات زیست‌محیطی در فعالیت‌های معدنی رعایت شود

الزامات زیست‌محیطی در فعالیت‌های معدنی رعایت شود معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی در محل دانشگاه صنعتی اراک گفت: فعالیت‌های معدنی تغییراتی در خاک و آب منطقه ایجاد می‌کند و موجب از بین رفتن تنوع زیست‌محیطی می‌شود، بنابراین هر نوع برداشت از معادن استان باید […]

الزامات زیست‌محیطی در فعالیت‌های معدنی رعایت شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی در محل دانشگاه صنعتی اراک گفت: فعالیت‌های معدنی تغییراتی در خاک و آب منطقه ایجاد می‌کند و موجب از بین رفتن تنوع زیست‌محیطی می‌شود، بنابراین هر نوع برداشت از معادن استان باید با رعایت الزامات زیست‌محیطی باشد.

به گزارش قم‌پرس، عزیز فیلی ادامه داد: باید با تدبیر و برنامه‌ریزی طوری عمل شود تا ضمن بهره‌برداری از معادن استان و ایجاد اشتغال برای جوانان، از حقوق نسل‌های آینده از معادن و محیط‌زیست به شایستگی حراست شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی با بیان این‌که هنر سازمان نظام مهندسی معدن ایجاد رابطه دوستی بین فعالیت‌های معدنی با محیط‌زیست است، عنوان کرد: برداشت‌های بی‌رویه سولفات سدیم از سوی شرکت املاح معدنی ایران حیات تالاب میقان را به مخاطره انداخته و این مهم به دغدغه اصلی برای شهروندان اراکی تبدیل شده است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی باید با پیگیری‌های مجدانه از برداشت‌های بی‌رویه و غیرقانونی از معادن استان جلوگیری کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استان مرکزی بیان کرد: نقاط مختلف ایران اسلامی ظرفیت‌های معدنی ارزشمندی دارند که متأسفانه تا کنون استفاده‌های چندانی از این ظرفیت‌ها نشده است.

وی افزود: معادن بسیار ارزشمندی از قبیل سنگ‌آهن و سنگ‌های زینتی در بخش شرقی کشور وجود دارد، اما به دلایل مختلف از این معادن برداشتی صورت نمی‌گیرد و بیش‌تر این مناطق نیز به عنوان نقاط محروم کشور معرفی می‌شوند.

فیلی بیان کرد: استان مرکزی در برخورداری از معادن مختلف رتبه هفتم کشور را دارا است که این مهم نشان از ظرفیت‌های بالقوه معدنی استان دارد که باید به صورت علمی و کارشناسی به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی در این نشست گفت: این سازمان بیش از ۸۰۰ تن از فارغ‌التحصیلان رشته‌های معدن، زمین‌شناسی، متالوژی و نقشه‌برداری با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا عضو دارد.

ایرج یوسفی افزود: بیش از ۳۵۰ معدن فعال با تنوع ۴۰ ماده معدنی از ۵۶ ماده معدنی کشور در استان مرکزی وجود دارد که این مهم یک سرمایه ارزشمند برای استان محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در معادن استان مرکزی مشغول به‌کار هستند، بیان کرد: ۲۸۵ نفر مسؤول فنی در استخراج، ۴۶ نفر در اکتشاف و ۱۵ نفر به عنوان مسؤول فنی صنایع معدنی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی، انعقاد قرارداد با بیمه کارآفرین برای برخورداری مسؤولان فنی معادن از بیمه مسؤولیت، انتقال حساب‌های سازمان به بانک ملت و فراهم ساختن زمینه دریافت تسهیلات کم بهره، ایجاد دوره‌های آموزشی ارتقای پایه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی معدن و شرکت در ۴ نمایشگاه تخصصی را به عنوان مهم‌ترین اقدامات سازمان در سال گذشته عنوان کرد.

وی گفت: انجام عملیات ساخت ساختمان نظام مهندسی معدن استان، تشکیل شرکت‌های فنی و مهندسی برای کسب درآمد و برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی و بازدید از معادن نقاط مختلف استان مهم‌ترین برنامه‌های سازمان نظام مهندسی استان در سال جاری است.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: واگذاری امور معدنی غیرحاکمیتی به سازمان نظام مهندسی و تقویت تشکل‌های معدنی از مهم‌ترین مسایلی است که باید در سال جاری پیگیری شود.

 

احمد غلامی افزود: با ایجاد تعامل با دادگستری کل استان مرکزی هر نوع برداشت غیرقانونی از معادن استان ممنوع و همچنین خودروهای حامل مواد معدنی در محورهای مواصلاتی نیز متوقف و در صورت احراز برداشت غیرقانونی، متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.