قیمت‌گذاری دستوری به نفع واسطه و به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان قیمت‌گذاری دستوری به نفع واسطه و به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است مدیرعامل ذوب‌آهن به نقش سازنده رسانه‌ها در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها به نسبتی که کارشناسی و تحلیلی عمل کنند می‌توانند اثرگذار باشند و خبرگزاری تسنیم در این راه به خوبی عمل کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان

قیمت‌گذاری دستوری به نفع واسطه و به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است

مدیرعامل ذوب‌آهن به نقش سازنده رسانه‌ها در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها به نسبتی که کارشناسی و تحلیلی عمل کنند می‌توانند اثرگذار باشند و خبرگزاری تسنیم در این راه به خوبی عمل کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی ‌ذوب‌آهن اصفهان، منصور یزدی‌زاده با اشاره به اینکه فعالیت با وجود شیوع کرونا سخت است و بر شدت مشکلاتی مانند تأمین سنگ‌آهن افزوده است، گفت: شرایط برای جهش‌تولید فراهم است. البته این امر مستلزم اتخاذ سیاست درست از سوی وزارت صمت جهت تخصیص مواد اولیه است. در این صورت امکان افزایش ۲۰ درصدی در تولید را داریم تا به تولید سه‌میلیون تن در سال برسیم.

وی یادآور شد: مزایای تولید فولاد در ایران، نیروی کار ارزان‌، منابع انرژی فراوان و ارزان و منابع سرشار مواد اولیه است که به همین دلایل نیز قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا صورت می‌گیرد. این درحالی است که تعداد نیروی انسانی صنایع فولادی به‌گونه‌ای است که عملاً از مزیت ارزان بودن نیروی انسانی بی‌بهره هستند. از طرفی ذوب‌آهن اصفهان برخلاف سایر صنایع فولادی ایران از روش کوره‌بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کند که این امر موجب عدم بهره‌مندی از یارانه انرژی می‌گردد‌. تفاوت این امر در هر کیلو فولاد بالغ بر هزار تومان است و باعث تفاوت سوددهی ذوب‌آهن با سایر صنایع می‌شود‌. ضمن اینکه تأمین مواد اولیه نیز به دلایل مختلف از جمله خام‌فروشی‌، به سختی انجام می‌شود‌.

یزدی‌زاده اظهار داشت: تولیدکننده در واقع نباید دغدغه تأمین مواد اولیه را داشته باشد و فقط باید به تولید فکر کند‌. در صنعت فولاد با سهمیهبندی از سوی وزارت صمت به راحتی می‌توان مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را تأمین نمود‌.

وی افزود: ۴۰ درصد ظرفیت تولید ذوب‌آهن اصفهان الان معطل سنگ‌آهن است‌. سنگ‌آهن درشت دانه که مورد نیاز ذوب‌آهن است‌، به بهانه ارزآوری صادر می‌شود در حالیکه این سنگ‌آهن در ذوب‌آهن اصفهان تبدیل به محصولات با ارزش‌افزوده بالا می‌گردد که به مراتب ارزآوری بیشتری دارد.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت‌: در شرایط کنونی که با تحریم و شیوع کرونا مواجه هستیم‌، صنایع فولادی اگر صادرات نداشته باشند با بحران مواجه می‌شوند. خوشبختانه صادرات در حال انجام است و البته دغدغه اصلی درخصوص صادرات، دستورالعمل‌های داخلی است و نه فشار تحریم‌ها‌. از طرفی بودجه عمرانی کشور هر سال نصف می‌شود که آن هم جذب نمی‌گردد و عملاً مصرف محصولات ساختمانی را کاهش می‌دهد.

وی افزود‌: وقتی ذخیره مناسبی از مواد اولیه نداریم‌، در مواجهه با مشکلاتی همچون شیوع کرونا‌، سیل‌، زلزله‌، اغتشاش‌، اعتصاب و‌… با بحران مواجه می‌شویم که در سال گذشته با همه آن‌ها مواجه شدیم‌.

یزدی‌زاده ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا گفت‌: متأسفانه این سیاست که در گذشته با شکست مواجه شد‌، مجدداً در حال اعمال است که نتیجهای جز فشار بر تولیدکننده و ایجاد رانت در بازار نخواهد داشت‌. عملاً مصرف‌کننده نیز سودی از این کنترل قیمت نمی‌برد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ نیز سیاست قیمت‌گذاری دستوری اعمال شد اما در پایان سال به بورس کالا بخش نامه‌ای صادر شد که بر آن اساس خریداران باید مابه‌التفاوت قیمت‌های کاهش یافته ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را به فروشنده پرداخت می‌کردند که این در عمل هیچگاه رخ نداد. آن بخش نامه نشانگر اشتباه بودن سیاست قیمت‌گذاری دستوری بودکه امسال نیز همان رویه در حال تکرار است‌.