بیش از ۳۰ درصد معادن درجه۲ تعطیل شدند

عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اراک بیش از ۳۰ درصد معادن درجه۲ تعطیل شدند تحریم‌ها در سال‌های اخیر فشار بسیاری به بخش معدن وارد کرده است، چراکه عمده تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در معدن وارداتی است و تنگناهای ایجاد شده باعث شده است که فعالیت معادن نیز با چالش مواجه شود. به گزارش ایسنا، […]

عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اراک

بیش از ۳۰ درصد معادن درجه۲ تعطیل شدند

تحریم‌ها در سال‌های اخیر فشار بسیاری به بخش معدن وارد کرده است، چراکه عمده تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در معدن وارداتی است و تنگناهای ایجاد شده باعث شده است که فعالیت معادن نیز با چالش مواجه شود.

به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اراک درخصوص وضعیت معادن در شرایط کنونی، گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی معادن برای فعالیت، ماشین‌آلات هستند که حدود ۸۰ درصد آنها به کشور وارد می‌شود، اما تحریم‌ها و نبود نمایندگی شرکت‌های تولیدکننده مانند کوماتسوی ژاپن در ایران باعث شده است که ماشین‌آلات استوک و کارکرده از کشورهای مجاور به صورت قاچاق وارد ‌شود که خود یک مشکل است و کرونا هم اینروزها باری اضافه به این مجموعه وارد کرده است.

بهنام نیکفر با اشاره به اینکه کرونا باعث شده است که حمل‌ونقل ماشینآلات به کشور حتی به شکل قاچاق هم متوقف شود، افزود: علاوه بر وجود مشکلات در واردات ماشین‌آلات، تأمین لوازم و قطعات یدکی نیز با چالش روبه‌رو شده است. قیمت لوازم یدکی ماشین‌آلات بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و حتی اگر امکان تأمین قطعات وجود داشته باشد، قطعه مورد نظر یک ماه پس از سفارش به دست مشتری می‌رسد و همین امر باعث می‌شود که کار معدن تعطیل شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط معادن درجه دو بیشترین آسیب را می‌بینند، گفت: حدود ۹۵ درصد معادن کشور معادن درجه دو هستند که سنگ آنها برند نیست و با هر نوسان در شرایط اقتصادی و بازار سنگ و معدن دچار آسیب می‌شوند به طوری که در حال‌حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از معادن درجه دو کشور به تعطیلی کشیده شده‌اند.

نماینده اتاق بازرگانی اراک در اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: وضعیت معادن درجه دو استان مرکزی در این بین نسبت به دیگر نقاط کشور بهتر است چراکه عموماً سنگ تراورتن استخراج می‌کنند که مشتریان بیشتری دارند و از این حیث شرایط بهتر است، اما به هر حال این استان هم با ریزش و تعطیلی معادن مواجه است به طوری که در ماه‌های گذشته حدود ۳۰ درصد معادن استان به دلیل مشکلاتی همچون تحریم تعطیل و نیمهتعطیل شدند. در سه ماه اخیر نیز علاوه بر این ۳۰درصد، ۱۵درصد معادن دیگر نیز با تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید مواجه شده‌اند و اگر این وضعیت ادامه یابد قطعاً شاهد تعطیلی شمار معادن بیشتری در استان و کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به وضعیت نابه‌سامان قیمت ارز در کشور، افزود: قیمت ارز نیز باعث شده است که قیمت ماشین‌آلات معدنی علی‌رغم استوک بودن سه برابر شود به طوری که در حال‌حاضر نه‌تنها لودر، بیل و بلدوزر وارد نمی‌شود، بلکه قیمت یکلودر یکمیلیارد تومانی به چهارمیلیارد تومان رسیده است.

نیکفر در پاسخ به این سؤال که چرا از ظرفیت تولید داخل مانند شرکت هپکو برای تولید ماشین‌آلات معدنی استفاده نمی‌شود، گفت: صنایع داخلی مانند هپکو توان ساخت ماشین‌آلات معدنی را ندارند و آنچه ساخته شده است مانند بلدوزر، مونتاژ قطعات وارداتی است.