جایگزینی معدن به جای نفت با احیای جایگاه زمین‌شناسی

جایگزینی معدن به جای نفت با احیای جایگاه زمین‌شناسی گروه زمین‌ومعدن -مشاور عالی معاون علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یکی از معضلات کشور ما خام‌فروشی است. ما در یک اقتصاد نفتی نمی‌توانیم نخبه پرورش دهیم. نفت برای پیشرفت و توسعه کافی نیست. مالکیت نفت در اختیار ماست اما سیاستش در دست دیگران است، چنین سرمایه‌ای […]

جایگزینی معدن به جای نفت با احیای جایگاه زمین‌شناسی

گروه زمین‌ومعدن -مشاور عالی معاون علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یکی از معضلات کشور ما خام‌فروشی است. ما در یک اقتصاد نفتی نمی‌توانیم نخبه پرورش دهیم. نفت برای پیشرفت و توسعه کافی نیست. مالکیت نفت در اختیار ماست اما سیاستش در دست دیگران است، چنین سرمایهای مایه دردسر و مایه زحمت است ما باید این غده سرطانی نفتی را جراحی کنیم تنها در سال ۹۴ مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ترمیم و راه‌اندازی چاه‌ها شده است. بنابراین نیاز است که همزمان به سمت مدیریت علمی‌ و فناورانه و جایگزینی برای نفت که همان معدن است، حرکت کنیم.

کامبیز مهدی‌زاده در هجدهمین اجلاس سالانه هیأت عمومی ‌سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به جایگزینی معدن با نفت، تأکید کرد: من بارها اشاره کردم ای کاش ما نفت نداشتیم بدین معنا نیست که استخراج نفت را متوقف کنیم، خیر. معادن و نفت موهبت‌های الهی هستند و ما باید حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. اما چگونه؟ با اقتصاد فناورانه و دانش‌بنیان. امروز که ما تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار گرفتیم اگر کشور به جای وابستگی به صادرات نفت، متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان و صادرات فناوری بود، مردم ما اینچنین تحت فشارهای اقتصادی نبودند. بنابراین باید به سمت نوآوری و فناوری حرکت کنیم.

مهدی‌زاده افزود: زمانی میزان و ملاک پیشرفت کشورها، وجود کارخانه‌های سیمان و ذوب‌آهن بود، تعداد دودکش‌ها تعیین می‌کرد که کدام کشورها پیشرفتهترند، اما امروزه فناوری تعیین می‌کند. هر کشور از عوامل مختلف برای پیشرفت بهره می‌گیرد. منابع طبیعی عامل مهمی ‌در توسعه هستند، اما به تنهایی نمی‌توانند تعیینکننده باشند، باید ترکیب منابع طبیعی و فناوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکل معادن ۱- عدم سرمایه‌گذاری ۲- تمرکز بر سرمایه‌گذاری در ذخایر شناخته شده بزرگ با عیار بالا، با کیفیت بالا و کم عمق است و ما باید به سمت اکتشاف در عمق پیش برویم، نیاز است ژئو فیزیک هوایی را در کشور توسعه بدهیم، باید از روش‌های سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای در اکتشاف معادن استفاده کنیم. برای نقشه‌برداری معادن از تکنولوژی پهپادها بهره بگیریم. از علوم پیشرفته و جدیدی همچون علم ژئوماتیک و زمین‌شناسی پزشکی و استراتژی‌های جدید در حوزه معدن استفاده کنیم.

مشاور عالی معاون علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور گفت: براساس استراتژی اقیانوس آبی مبنی بر تکیه بر فضاهای خالی که رقبا نسبت به آن بی توجه هستند، باید به دنبال ایجاد تقاضاهایی باشیم که پیشتر وجود نداشت اما نیاز به آن احساس می‌شد. شما عزیزان با توجه به گلوگاه‌ها و نیازهای جاری در حوزه معدن، بازار خلق کنید. ما در طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن و صنایع‌معدنی معاونت علمی‌و فناوری ریاستجمهوری این فضا را ایجاد کردیم. ما در معاونت علمی‌تسهیلگر هستیم و مجری نیستیم. کار ویژه ما در طرح توسعه معدن ایجاد فضای کسب‌وکار و زیستبوم دانش‌بنیان معدن و حمایت از ایده‌های فناورانه و نوآورانه در این حوزه به منظور رفع گلوگاه‌ها و معضلات حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع‌معدنی است. ما از طریق حمایت از استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌های تخصصی حوزه معدن، مراکز نوآوری و فناوری، کریدور صادرات و منابع صندوق نوآوری شکوفایی، از کلیه طرح‌های خلاقانه حمایت و استقبال می‌کنیم. وی افزود: در این راستا اخیراً نیز فراخوانی را اعلام کرده‌ایم که قابل دسترس در سایت طرح توسعه معدن است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت سازمان زمین‌شناسی و علم زمین‌شناسی از رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، رئیس کمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی‌ و معاونت معادن وزارت صمت خواست تا اهتمام ورزند واژه زمین‌شناسی به سازمان نظام مهندسی معدن اضافه شود و برای احیای جایگاه سازمان زمین‌شناسی تلاش شود.

تقی نبئی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، عنوان کرد: از سال گذشته تغییرات جدید و مثبتی در سازمان رخ داده و در همین راستا ما در سازمان در تلاشیم تا نظام مهندسی معدن جایگاه اصلی خود را بازیابد.

نبئی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن کشور ۱۸ ساله شده و از بیشتر ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند، افزود: ما در سال جهش تولید به مشکل فروش نفت برخورده و تحریم هستیم و به همین دلیل در چنین شرایطی از بخش معدن و صنایع‌معدنی توقع بیشتری وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت و اقدامات سازمان نظام مهندسی معدن در بخش معدن بیان داشت: نظام مهندسی در خصوص اکتشاف و طراحی برنامه‌ریزی و ورود کرده اما نظارت بر اکتشاف وجود ندارد و درخواست ما این است که این سازمان نیز در بخش اکتشاف که زیرساخت توسعه بخش معدن است برعهده نظام گذاشته شود.

داریوش اسماعیلی؛ معاون امور معدن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در ادامه مجمع، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به درستی معدن به عنوان پیشران اقتصاد کشور انتخاب شده و این به معنای تمرکز نگاه‌ها و نقاط امید سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش است.

معاون امور معدن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در ادامه افزود: نیاز جدی به تلاش تشکل‌ها، نهادها و فعالان بخش معدن از جمله سازمان نظام مهندسی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت به سمت تشکیل شرکت‌های سهامی‌عام پروژه در معدن و صنایع‌معدنی گام برداشته، عنوان کرد: باید معادن دولتی از جمله طلای موته و زرشوران را در این قالب ببریم و در یک شرکت سهامی‌عام پروژه ایجاد کنیم که شرکت‌های خصوصی با اهداف و برنامه‌های مشخص با درصدهای ۲۰،۳۰،۴۰ در آن حضور یابند و مابقی سهام توسط مردم خریداری شود.

اسماعیلی با اشاره به ظرفیت طلای کشور و اقدامات انجام گرفته در این راستا خبر داد: هزار نقطه امیدبخش برای طلا در کشور اکتشاف شده و طلا می‌تواند در آینده نقشی همچون صنعت فولاد در کشور داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از درخواست‌های اجلاس می‌تواند از شورای مرکزی باشد، ادامه داد: اجلاس باید از شورای مرکزی خواهان پاسخگویی درباره برنامه شش ساله نظام مهندسی معدن شود، اینکه تاکنون به کجا رسیده است؟ ما تلاش زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم که باید به نتیجه برسد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه هوشمندسازی سازمان نظام مهندسی اکنون در وزارتخانه مورد توجه قرار گرفته است، تأکید کرد: قرار است هوشمندسازی با اولویت معاونت معدنی انجام شود و شرط ادامه و تقویت ارتباط بین نظام مهندسی معدن و معاونت معدنی هوشمندسازی است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۱هزارمعدن کشور حدود ۴۵۰۰معدن غیرفعال داریم، توضیح داد: طرح احیای معادن غیرفعال در همین راستا در نظر گرفته شده تا ۲۵درصد از معادن غیرفعال را فعال‌سازی کند و امسال ۱۰۰۰ معدن غیر فعال در چرخه تولید قرار می‌گیرد، همچنین صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی هم به همین منظور سه‌هزارمیلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است.